2 Gateways
Fra : Anders Vinther

Dato : 31-03-02 10:23

Hejsa

Håber der er nogen som kan hjælpe mig da jeg er lidt af en nybegynder i
linux

Jeg har 2 ADSL linier i mit hjem en TDC og en Tiscali
Jeg vil gerne have at man kan connecte til min ftp via begge linier.
Men når jeg smider et ekstra netkort i min maskine og prøver at lave en
forbindelse til den på den ene af mine ADSL`er prøver den af svare tilbage
på det
forkerte interface. Hvis jeg ændre min min default gateway fungere det fint,
men problemet flytter sig bare over til det andet netkort. Burde den ikke
svare tilbage på samme interface hvor den for forespørgelsen ?
Hvad mangler jeg her ?
Kunne man evt lave opsætningen med bare et netkort ?
Jeg kører med Redhat 7.2 og en kernel 2.4.18

Mvh
Anders

Fra : Jesper

Dato : 31-03-02 11:07

Anders Vinther wrote:

> forkerte interface. Hvis jeg ændre min min default gateway fungere det
> fint, men problemet flytter sig bare over til det andet netkort. Burde den
> ikke svare tilbage på samme interface hvor den for forespørgelsen ?

Nej, den svarer jf. dens egen routing tabel.

--
Jesper
12:05:09 up 4 days, 9:34, 14 users, load average: 1.11, 1.12, 1.09

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 31-03-02 11:21

"Anders Vinther" <vinther@cuepoint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad mangler jeg her ?
> Kunne man evt lave opsætningen med bare et netkort ?
> Jeg kører med Redhat 7.2 og en kernel 2.4.18

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår målet, men der er ingen problemer i
at sætte netkortet op til begge netadresser.
det foregår i /etc/sysconfig/network-scripts(RH7.1)
her har du ifcfg-eth0 med netkortets opsætning
du laver en kopi til ifcfg-eth0:1 som du modificerer til den anden adresse.
husk at køre ifup eth0:1 -

men jeg mener ikke umiddelbart det løser dit problem. det har noget med
routing at at gøre. Her er jeg ikke særligt på hjemmebane, men det er vel
noget med at der ikke må routes mellem de to fysiske eller logiske netkort
?

finn

Fra : Anders Vinther

Dato : 31-03-02 11:40

Målet er såmendt bare at man skulle kunne connecte til min ftp via begge
DSL`er, så jeg kan fordele trafik belastningen ud på begge linier.

Anders

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-03-02 12:16

Anders Vinther wrote:

> [...]
> Hvad mangler jeg her ?
> Kunne man evt lave opsætningen med bare et netkort ?
> Jeg kører med Redhat 7.2 og en kernel 2.4.18

Den bedste løsning jeg lige kan finde på er at du bruger route til manuelt
at lave en alternativ route gennem den anden ADSL forbindelse til hveranden
af de FTP servere du bruger... hvis ikke jeg stod midt i en påskefrokost
der gerne vil laves færdig kunne jeg godt lige smidt et script sammen der
gør der lidt let.

--
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
[lasse@Earth ~]$ uname -a

Fra : Jesper Toft

Dato : 31-03-02 12:49

Anders Vinther wrote:

> [...]
> Hvad mangler jeg her ?
> Kunne man evt lave opsætningen med bare et netkort ?

Kik på dette link under source routing.. dvs route på hvilken ip adresse en
pakke kommer fra istedet for hvor den skal hen. på den måde burde du kunne
styre hvilken default gateway der bliver benyttet.

http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO.html

/Jesper Toft