/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
suze nybegynder YAST
Fra : Gunnar Knudsen


Dato : 30-03-02 23:24

Hej

Jeg sidder her og er ved at forsøge at overtale min far til at udskifte
windows med Suze linux. Det er installeret osv, men har skal kunne køre
visse windowsprogrammer, som han ikke kan undvære - derfor skal vi have
installeret wine.
Min egen baggrund er Mac OS og Mac OS X, så jeg er ikke just linux
kyndig, men jeg har forstået, at man med Suze's pakke håndteringsprogram
skulle kunne koble på en server og hente en liste over alverdens rpm
pakker. Spørgsmålet er blot hvilket url. jeg skal sætte YAST2 til at
hente en liste fra.


 
 
Adam Sjøgren (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 31-03-02 00:22

On Sat, 30 Mar 2002 23:23:46 +0100, Gunnar Knudsen wrote:

> Jeg sidder her og er ved at forsøge at overtale min far til at
> udskifte windows med Suze linux.

[...]

> jeg er ikke just linux kyndig,

Det synes jeg virker som en meget dårlig baggrund at overtale nogen
til at skifte operativsystem på... Du risikerer at dit "offer" ender
med at synes dårligt om det system du gerne vil pushe p.g.a. små
latterlige ting.


Held og lykke!

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Morten Reippuert Knu~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 31-03-02 12:14

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote in
news:878z89y73e.fsf@virgil.koldfront.dk:

> On Sat, 30 Mar 2002 23:23:46 +0100, Gunnar Knudsen wrote:
>
>> Jeg sidder her og er ved at forsøge at overtale min far til at
>> udskifte windows med Suze linux.
>
> [...]
>
>> jeg er ikke just linux kyndig,
>
> Det synes jeg virker som en meget dårlig baggrund at overtale nogen
> til at skifte operativsystem på... Du risikerer at dit "offer" ender
> med at synes dårligt om det system du gerne vil pushe p.g.a. små
> latterlige ting.

Der er ikke tale om at jeg vrider armen om på ham, men at han gerne vil
se om han kan bruge Linux frem for windows 98 som han pt. bruger og er
en ørn til. Manden er ikke just ukyndig når det gælder computere, men
han er newbie når det gælder *nix.

Pt. er forsøget strandet ved, at vi skal have lagt wine ind, hvilket
ville være klart lettest for ham, hvis han kunne bruge et pakke
program, til at instalere de nødvendige dependancies. Derfor stillede
jeg spørgsmålet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Thomas Bjorn Anderse~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 31-03-02 12:32

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Pt. er forsøget strandet ved, at vi skal have lagt wine ind, hvilket
> ville være klart lettest for ham, hvis han kunne bruge et pakke
> program, til at instalere de nødvendige dependancies. Derfor stillede
> jeg spørgsmålet.

Ximian Gnome har i Red Carpet en kanal til Codeweavers Wine. Hvad med
at bruge den? Personligt synes jeg, at SuSE er lige lovligt langsomme
til at opdatere deres (i øvrigt enorme) software samling.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Morten Reippuert Knu~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 31-03-02 16:32

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Ximian Gnome har i Red Carpet en kanal til Codeweavers Wine.  Hvad med
> at bruge den?

Det er absolut en mulighed, men jeg skal alligevel hente en de nødvendige
GNOME filer og instalere dem manuelt i den rette rækkefølge Det må være
muligt at installere dem fra et mirror med YAST2 eller KPackage.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Thomas Bjorn Anderse~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 31-03-02 16:48

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Thomas Bjorn Andersen wrote:
>
> > Ximian Gnome har i Red Carpet en kanal til Codeweavers Wine.  Hvad med
> > at bruge den?
>
> Det er absolut en mulighed, men jeg skal alligevel hente en de nødvendige
> GNOME filer og instalere dem manuelt i den rette rækkefølge Det må være
> muligt at installere dem fra et mirror med YAST2 eller KPackage.

wget http://go-gnome.com
sh go-gnome



--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Morten Reippuert Knu~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 31-03-02 17:24

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> wget http://go-gnome.com

merci

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Janus Sandsgaard (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 31-03-02 18:41

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er absolut en mulighed, men jeg skal alligevel hente en de nødvendige
> GNOME filer og instalere dem manuelt i den rette rækkefølge Det må
> være muligt at installere dem fra et mirror med YAST2 eller KPackage.

Kast et blik på Ximians websider. Her finder du en side om, hvordan du
med een linje i et terminalvindue henter og installerer alt hvad du skal
bruge for at komme i gang med at bruge Red Carpet.

lynx go-gnome.com foobar-somthing

(eller noget).

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Thorbjørn Ravn Ander~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 31-03-02 22:07

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Pt. er forsøget strandet ved, at vi skal have lagt wine ind, hvilket
> ville være klart lettest for ham, hvis han kunne bruge et pakke
> program, til at instalere de nødvendige dependancies. Derfor stillede
> jeg spørgsmålet.

Hvad har du gang i?

Installer OpenOffice fra nettet, og se så hvad ellers han har brug
for.

Wine er absolut en nødløsning.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Morten Reippuert Knu~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 01-04-02 01:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvad har du gang i?
>
> Installer OpenOffice fra nettet, og se så hvad ellers han har brug
> for.

Det er også planen, men pt. er båndbreden optaget af at hente gnome.

> Wine er absolut en nødløsning.

Ja, men det er nødvendigt idet han har en kone...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Thomas Bjorn Anderse~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 01-04-02 01:16

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
> > Hvad har du gang i?
> >
> > Installer OpenOffice fra nettet, og se så hvad ellers han har brug
> > for.
>
> Det er også planen, men pt. er båndbreden optaget af at hente gnome.

StarOffice 5.2 er også i en kanal under Red Carpet.

> > Wine er absolut en nødløsning.
>
> Ja, men det er nødvendigt idet han har en kone...

Jeg har købt Crossover, som er baseret på wine, men ellers har jeg
ikke haft det store held med wine, specielt til spil.

Interessant nok har Codeweavers nu også et produkt (med tilhørende
support) der gør det muligt at afvikle Microsoft Office under
linux/i386. Mere info på http://www.codeweavers.com

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Janus Sandsgaard (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 31-03-02 14:55

Gunnar Knudsen <nickivov@hotmail.com> wrote:

> jeg har forstået, at man med Suze's pakke håndteringsprogram skulle kunne
> koble på en server og hente en liste over alverdens rpm pakker.
> Spørgsmålet er blot hvilket url. jeg skal sætte YAST2 til at hente en
> liste fra.

Det er korrekt, at du med SuSEs Yast(2) kan trække på RPM'ere via FTP,
NFS m.v. Husker ej den eksakte URL (og sidder med for lidt båndbredde
lige nu til at grave en sådan frem) - men du finder den let ved at pege
på browser mod

http://suse.com

og vælge noget i stil med

support -> download -> i386 -> current.

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Morten Reippuert Knu~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 31-03-02 16:26

Janus Sandsgaard wrote:

> Det er korrekt, at du med SuSEs Yast(2) kan trække på RPM'ere via FTP,
> NFS m.v. Husker ej den eksakte URL (og sidder med for lidt båndbredde
> lige nu til at grave en sådan frem) - men du finder den let ved at pege
> på browser mod
>
> http://suse.com
>
> og vælge noget i stil med
>
> support -> download -> i386 -> current.

Så langt så godt, men jeg kan ikke rigtigt gennemskue YAST2.

I YAST2 kan jeg i al fald ikke definere et mirror under "tilføj fjern
programmer". Hvis jeg under installationskilde ændrer CD-rom til et suse
mirror, bliver jeg bedt om at indsætte CD 1 på trods af at den er mounted -
hvad pokker er det jeg gør galt?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Janus Sandsgaard (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 01-04-02 00:26

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> I YAST2 kan jeg i al fald ikke definere et mirror under "tilføj fjern
> programmer". Hvis jeg under installationskilde ændrer CD-rom til et suse
> mirror, bliver jeg bedt om at indsætte CD 1 på trods af at den er mounted
> - hvad pokker er det jeg gør galt?

hmmmmmm..... "pas".

Har du forsøgt dig med Ximians Red Carpet? Som et andet kvikt hovede var
inde på, så er SuSEs mirrors ikke stedet hvor man finder de nyeste
sager.

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Morten Reippuert Knu~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 01-04-02 01:09

Janus Sandsgaard wrote:

> Har du forsøgt dig med Ximians Red Carpet? Som et andet kvikt hovede var
> inde på, så er SuSEs mirrors ikke stedet hvor man finder de nyeste
> sager.

Jeg er ved at hente hele gnome efter Thomas's anbefaling, men det tager sin
tid over en 64k kabelmodem forbindelse - den er formegentlig nede i morgen
tidlig.

Jeg er i øvrigt stødt på endnu et problem: Jeg kan ikke åbne X programer
som sudo eller su Lige nu kunne jeg ikke 'sudo -u morten' og åbne pan
, men det er vel et konfigurationsproblem i X?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-04-02 10:37

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg er i øvrigt stødt på endnu et problem: Jeg kan ikke åbne X programer
> som sudo eller su Lige nu kunne jeg ikke 'sudo -u morten' og åbne pan
> , men det er vel et konfigurationsproblem i X?

Det er et spørgsmål om DISPLAY-variablen, og rettigheder.

Hvis maskinen ikke har andre brugere end dig, så skriv "xhost
+127.0.0.1" og se om det hjælper. Hvis ikke, og maskinen IKKE er
koblet til Intenettet så skriv "xhost +". Så skulle du kunne.

Skriv eventuelt "setenv DISPLAY :0" i den skal det drejer sig om.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Esben Skov Pedersen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Esben Skov Pedersen


Dato : 01-04-02 11:58

On Mon, 01 Apr 2002 02:09:00 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Jeg er i øvrigt stødt på endnu et problem: Jeg kan ikke åbne X programer
> som sudo eller su Lige nu kunne jeg ikke 'sudo -u morten' og åbne
> pan , men det er vel et konfigurationsproblem i X?
>

det problem har jeg også haft uder debian. Hvis du bruger gdm til at
logge ind forsvinder problemet

hilsen Esben

Thorbjørn Ravn Ander~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 31-03-02 22:09

janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) writes:

> NFS m.v. Husker ej den eksakte URL (og sidder med for lidt båndbredde
> lige nu til at grave en sådan frem) - men du finder den let ved at pege

http://links.browser.org

You will LIKE it.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Janus Sandsgaard (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 31-03-02 22:19

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> http://links.browser.org
> You will LIKE it.

Ja, links er mam (stødte faktisk på den under OSX første gang) - men med
en ustabil 9600-forbindelse fra et sommerhus orker jeg alligevel ikke
browse rundt.

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Thorbjørn Ravn Ander~ (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 31-03-02 22:22

janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) writes:

> Ja, links er mam (stødte faktisk på den under OSX første gang) - men med
> en ustabil 9600-forbindelse fra et sommerhus orker jeg alligevel ikke
> browse rundt.

Men news i timevis kan du lige klare?

LUKSUS, iøvrigt. Jeg har lige været på miniferie i et sommerhus uden
strøm.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Janus Sandsgaard (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 31-03-02 22:36

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Men news i timevis kan du lige klare?

Det får an; det går an.

> LUKSUS, iøvrigt. Jeg har lige været på miniferie i et sommerhus uden
> strøm.

Puha! Og det uden at medbringe egen gasgenerator?

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-04-02 10:34

janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) writes:

> > LUKSUS, iøvrigt. Jeg har lige været på miniferie i et sommerhus uden
> > strøm.
>
> Puha! Og det uden at medbringe egen gasgenerator?

Jep. Det hedder en familieferie.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Janus Sandsgaard (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 01-04-02 12:44

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jep. Det hedder en familieferie.

Lyder hyggeligt; I ser forresten rigtig søde ud i familien. Går selv
og arbejder på at hold en nogenlunde primitiv ferie med en bunke venner
med børn og sager. Vi bliver i omegnen af 10 - 12 mennesker og skal
finde en egnet hytte med masser af plads og et stort køkken og
omgivelser til løbetræning. Kan du med din store almenviden fortælle mig
hvor vi finder sådan een til SU-, arbejdsløs- og børnefamilievenlige
priser?

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-04-02 20:25

janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) writes:

>
> Lyder hyggeligt; I ser forresten rigtig søde ud i familien. Går selv
> og arbejder på at hold en nogenlunde primitiv ferie med en bunke venner
> med børn og sager. Vi bliver i omegnen af 10 - 12 mennesker og skal
> finde en egnet hytte med masser af plads og et stort køkken og
> omgivelser til løbetræning. Kan du med din store almenviden fortælle mig
> hvor vi finder sådan een til SU-, arbejdsløs- og børnefamilievenlige
> priser?

Takker.

Næh. En svensk ødegård? Camping i det sjællandske langt fra
motorvejen?

Futtet tilbage i Mac-gruppen. Du havde vist glemt hvor vi var.

Dagens tip: Tag ikke computer med på sådan en ferie. Mobiltelefoner
er også en dum ide.

--
Thorbjørn Ravn Andersen


Janus Sandsgaard (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 01-04-02 20:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Næh. En svensk ødegård? Camping i det sjællandske langt fra
> motorvejen?

"Everything goes". Blot er det vigtigt at det er spædbarnevenligt,
tilgængeligt og til at betale. Vi skal være der en uge.

> Dagens tip: Tag ikke computer med på sådan en ferie. Mobiltelefoner
> er også en dum ide.

En dag skal jeg fortælle dig historien om folkene der drog på skiferie
med en bunke PowerBooks, en iMac og 50 meter ethernetkabel. Det blev til
netværk mellem hytterne, UUCP og telefonsupport fra en skilift.

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-04-02 21:01

janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) writes:

> "Everything goes". Blot er det vigtigt at det er spædbarnevenligt,
> tilgængeligt og til at betale. Vi skal være der en uge.

Med de krav, skal I _langt_ væk. Snak eventuelt med Dansk
Vandreetellerandetforening. De har formentlig nogen tips og tricks.

> > Dagens tip: Tag ikke computer med på sådan en ferie. Mobiltelefoner
> > er også en dum ide.
>
> En dag skal jeg fortælle dig historien om folkene der drog på skiferie
> med en bunke PowerBooks, en iMac og 50 meter ethernetkabel. Det blev til
> netværk mellem hytterne, UUCP og telefonsupport fra en skilift.

Sikkert meget sjovt, men ikke lige hvad jeg ville forbinde med ordet
ferie.

Lige nu ville jeg værdsætte at newsserveren ikke løb fuld et par gange
om ugen. Det er ikke helt så overbevisende igen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Janus Sandsgaard (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 02-04-02 11:07

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Lige nu ville jeg værdsætte at newsserveren ikke løb fuld et par gange om
> ugen. Det er ikke helt så overbevisende igen.

Nej, det kan jeg godt se - men jeg arbejder ikke i den virksomhed mere.

Tror problemerne startede da Politikens Lokalaviser fik nogle lukkede
nyhedsgrupper på serveren. Der er vist snak om at flytte services til
anden server. "Stay tuned".

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Thorbjørn Ravn Ander~ (02-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 02-04-02 13:16

janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:
>
> > Lige nu ville jeg værdsætte at newsserveren ikke løb fuld et par gange om
> > ugen. Det er ikke helt så overbevisende igen.
>
> Nej, det kan jeg godt se - men jeg arbejder ikke i den virksomhed mere.

Det var jeg ikke klar over. Hvornår er det sket?

> Tror problemerne startede da Politikens Lokalaviser fik nogle lukkede
> nyhedsgrupper på serveren. Der er vist snak om at flytte services til
> anden server. "Stay tuned".

Hvis det bliver ved, skifter jeg bare til en anden newsserver. Den
her betaler jeg bare for.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Janus Sandsgaard (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 03-04-02 02:16

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Det var jeg ikke klar over. Hvornår er det sket?

For nylig.

Jeg har gennem noget tid gået og overvejet, hvornår og hvordan jeg
løsriver mig og får defineret et tydeligt "før" og "efter", så jeg kan
komme i gang med at konkretisere nogle de tanker og visioner, jeg har
gået og rodet med, men som jeg hverken har haft tid eller ressourcer
til at give mig i lag med.

Det dér med at ville alting på een gang går ikke (jeg har prøvet og
det er noget rod) - og skal der ske noget nyt: Nu forfølger jeg
kærligheden og Sydamerika og RUC-start (muligvis på
journalistik). Detaljerne ligger ikke fast endnu, men kommer hen af
vejen - men jeg siger i hver fald foreløbig pænt farvel til
it-branchen. Det tager nok noget tid at vænne sig til tanken (og jeg
har fortsat root på maskinerne).

> Hvis det bliver ved, skifter jeg bare til en anden newsserver. Den
> her betaler jeg bare for.

:-|

Jeg troede faktisk at du var en af de mange mimer-freeriders. Erindrer
ikke at have sendt dig fakturaer, men så igen: Det er ved at være
længe siden, jeg havde fingrene rigtig nede i de enkelte bilag.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.
Deal with it!

Thorbjørn Ravn Ander~ (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 03-04-02 07:56

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> writes:

> Det dér med at ville alting på een gang går ikke (jeg har prøvet og
> det er noget rod) - og skal der ske noget nyt: Nu forfølger jeg
> kærligheden og Sydamerika og RUC-start (muligvis på
> journalistik). Detaljerne ligger ikke fast endnu, men kommer hen af
> vejen - men jeg siger i hver fald foreløbig pænt farvel til
> it-branchen. Det tager nok noget tid at vænne sig til tanken (og jeg
> har fortsat root på maskinerne).

IT-branchen er ikke noget Gold-rush mere. Faa dig en ordenlig
uddannelse! Og en brevkasse!

> > Hvis det bliver ved, skifter jeg bare til en anden newsserver. Den
> > her betaler jeg bare for.
>
> :-|
>
> Jeg troede faktisk at du var en af de mange mimer-freeriders. Erindrer

Nejda. Fineste betaling. Det betyder ogsaa at man ligesom forventer
lidt mere af tingene, og jeg har godt kunne maerke at Ask ikke er der
fysisk. Whatever.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Janus Sandsgaard (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 08-04-02 10:57

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> IT-branchen er ikke noget Gold-rush mere. Faa dig en ordenlig
> uddannelse! Og en brevkasse!

Journalistik på RUC? I kombination med International Udvikling og
Tekasm (Institut for Teknologi, mMiljø og Samfund). "Will that do?".

Brevkasse... ahh... tror hellere jeg vil have nyt CVR-nummer, nyt
virksomhedsgrundlag og ernære mig som en art konsulent,
foredragsholder og journalistisk formidler.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.
Deal with it!

Thorbjørn Ravn Ander~ (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 08-04-02 11:48

Janus Sandsgaard <janus@dev.null.dk> writes:

> > IT-branchen er ikke noget Gold-rush mere. Faa dig en ordenlig
> > uddannelse! Og en brevkasse!
>
> Journalistik på RUC? I kombination med International Udvikling og
> Tekasm (Institut for Teknologi, mMiljø og Samfund). "Will that do?".

Aner det ikke. Hvis du synes det er det sjoveste du nogensinde har
lavet, er det nok.

> Brevkasse... ahh... tror hellere jeg vil have nyt CVR-nummer, nyt
> virksomhedsgrundlag og ernære mig som en art konsulent,
> foredragsholder og journalistisk formidler.

Og hvilke guldkorn kan du saa udoese over vore hoveder, som ikke er
velegnede til brevkasser?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Kent Friis (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 31-03-02 22:54

Den 31 Mar 2002 23:22:14 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
>janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) writes:
>
>> Ja, links er mam (stødte faktisk på den under OSX første gang) - men med
>> en ustabil 9600-forbindelse fra et sommerhus orker jeg alligevel ikke
>> browse rundt.
>
>Men news i timevis kan du lige klare?
>
>LUKSUS, iøvrigt. Jeg har lige været på miniferie i et sommerhus uden
>strøm.

Så er det man finder sin Nokia 9110 frem, og åbner webbrowseren

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i
arbejdstiden.

Janus Sandsgaard (31-03-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 31-03-02 22:18

Gunnar Knudsen <nickivov@hotmail.com> wrote:

> Jeg sidder her og er ved at forsøge at overtale min far til at udskifte
> windows med Suze linux. Det er installeret osv, men har skal kunne køre
> visse windowsprogrammer, som han ikke kan undvære - derfor skal vi have
> installeret wine.

Hvad er er det for Win-programmer din far ikke kan undvære?

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Morten Reippuert Knu~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 01-04-02 01:03

Janus Sandsgaard wrote:

> Gunnar Knudsen <nickivov@hotmail.com> wrote:
>
>> Jeg sidder her og er ved at forsøge at overtale min far til at udskifte
>> windows med Suze linux. Det er installeret osv, men har skal kunne køre
>> visse windowsprogrammer, som han ikke kan undvære - derfor skal vi have
>> installeret wine.
>
> Hvad er er det for Win-programmer din far ikke kan undvære?

Til ham selv drejer det sig primært om Photoshop, Gimp rækker ikke rigtigt
til hans behov. Hans kone har behov for Pulisher (add...) i forbindelse med
hendes lærerjob, idet det bruges i undervisnings øjemed på hendes
arbejdsplads. Begge bruger desuden FirstClass og sidst men ikke mindst,
skal børnebørnene stadig kunne spille på computeren.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Lejlighed søges i KBH Besides, if you can't get a decent
kernal panic or two in a month, what's the point of living?

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-04-02 10:35

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Til ham selv drejer det sig primært om Photoshop, Gimp rækker ikke rigtigt
> til hans behov. Hans kone har behov for Pulisher (add...) i forbindelse med
> hendes lærerjob, idet det bruges i undervisnings øjemed på hendes
> arbejdsplads. Begge bruger desuden FirstClass og sidst men ikke mindst,
> skal børnebørnene stadig kunne spille på computeren.

Drop Linux, og hold dig til Windows.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Janus Sandsgaard (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 01-04-02 12:40

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Til ham selv drejer det sig primært om Photoshop, Gimp rækker ikke rigtigt
> til hans behov. Hans kone har behov for Pulisher (add...) i forbindelse
> med hendes lærerjob, idet det bruges i undervisnings øjemed på hendes
> arbejdsplads. Begge bruger desuden FirstClass og sidst men ikke mindst,
> skal børnebørnene stadig kunne spille på computeren.

Det lyder som en dårlig plan at lægge ovenstående opgaver i hænderne på
Wine. Jeg har ikke nogen direkte erfaringer med Wine, men det er mit
klare indtruk at det ikke er stabilt nok til at man har lyst til at
lægge sit daglige arbejde i hænderne på Wine. Desværre.
Betalingssoftwaren WMWare skulle derimod være af en helt anden kaliber
(en egentlig virtuel maskine som du kender det fra Virtual PC på din
Mac), men det er en nogen anden løsning, som I nok skal overveje om I
vil betale for. Der findes også en "Win4Lin", som jeg ikke kender til.

Mit forslag: Hvis din far virkelig er afhængig af specifikke
Windows-only programmer er det noget af et sats at vælge Linux - og du
bør overveje at lade ham leve videre på Windows. I hvert fald forholde
dig til, at du nok kommer til at hænge på en del support. Installer som
minimum er dual-boot system, eller overvej WMWare.

-j

PS: Hvad er "Pilisher"?

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Esben Skov Pedersen (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Esben Skov Pedersen


Dato : 01-04-02 12:00

On Mon, 01 Apr 2002 02:02:55 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Til ham selv drejer det sig primært om Photoshop, Gimp rækker ikke
> rigtigt til hans behov. Hans kone har behov for Pulisher (add...) i
> forbindelse med hendes lærerjob, idet det bruges i undervisnings øjemed
> på hendes arbejdsplads. Begge bruger desuden FirstClass og sidst men
> ikke mindst, skal børnebørnene stadig kunne spille på computeren.
>

hvis du ikke har prøvet at bruge wine kan jeg sige at det er langt fra
hver gang det virker. Det er dog også sjældent at der ikke er linux
programmer der kan klare opgaven. Du kan også kigge list nærmere på
vmware hvor man kører en windows installation direkte ovenpå linux.

hilsen Esben

Martin Bech (01-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 01-04-02 13:14

In article <a88822$n20$1@sunsite.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Begge bruger desuden FirstClass

Firmaet bag FirstClass har meldt ud, at der kommer klienter til Linux og
Solaris (til sommer tror jeg). Til Mac OS X er der en beta ude nu.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home Page: http://bech.i.am email: Remove XYZ from adress.

Morten Jes Lehrmann (03-04-2002)
Kommentar
Fra : Morten Jes Lehrmann


Dato : 03-04-02 19:40

Martin Bech <bechX@iY.amZ> writes:

> Firmaet bag FirstClass har meldt ud, at der kommer klienter til Linux og
> Solaris (til sommer tror jeg). Til Mac OS X er der en beta ude nu.

Har du til kilde (en URL) til den udmelding?

Mvh
Morten

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408891
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste