Bundkort brændt af?
Fra : Jørn Hansen

Dato : 30-03-02 09:38

Hej,

jeg slæbte i går en pc hjem fra en af mine venner for at rode med den
efter et virusangreb. Det er en Compaq Presario 5861 Internet-pc med
en Athlon 600 Mhz processor.

Jeg sætter så ledninger til skærm, mus og tastatur til og tænder for
strømmen hvorefter HFI-relæet slår fra. Frem med en lommelygte og
checke at kablerne sidder ordentligt i. Det gjorde de umiddelbart. Så
slog jeg HFI-relæet til igen og satte endnu en gang strøm på pc'en.
Der meddeles så at der ikke er noget videosignal. Jeg prøver så på en
anden skærm. Samme resultat. Jeg hiver så stikket til tastaturet fra
og så kommer der pludselig skærmsignal når maskinen booter. Blæserne
starter og så vidt jeg kan høre tælles rammen op. Der meddeles at
maskinen ikke har været lukket ordentligt ned og scandisk starter. I
starten går det hurtigt med optællingen men efterhånden begynder det
at gå meget meget langsomt. Når den når op til omkring de 85 % går der
nok minimum ½ time pr. procent. Jeg har endnu ikke haft tålmodighed
til at vente til den var færdig før jeg slukkede igen.

Jeg prøvede så med et andet grafikkort. Samme resultat. Maskinen kan
kun boote når der ikke sidder et stik fra tastaturet i maskinen. Musen
generer den tilsyneladende ikke. Jeg har for en sikkerheds skyld
prøvet med andre mus og tastaturer men samme resultat.

Mit spørgsmål er nu om der er nogen i gruppen der kan nikke
genkendende til denne problemstilling - og er bundkortet brændt af?

Da jeg ved meget lidt om bundkort så vil jeg også spørge om, om
bundkort til sådanne maskiner har samme størrelse og udformning eller
om Compaq er noget specielt. På en label på bunkortet står der
"Replace with Compaq spare SPS-BD 1394 Motherboard 153756-01."

Mvh
Jørn

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 30-03-02 10:41

"Jørn Hansen" <tpherman@post2.tele.dk> wrote in message
> [...]
> om Compaq er noget specielt. På en label på bunkortet står der
> "Replace with Compaq spare SPS-BD 1394 Motherboard 153756-01."

Ta harddisken ut og monter den i en annen maskin med antivirusprog for å
slette alle spor av virus.
Prøv så sette denne harddisken tilbake i orginalmaskinen.
Hvilket virus ble han angrepet av? Noen viruser kan gå inn i BIOS å ødlegge
innstillinger her og da må denne BIOS'en flashes på nytt.

Fra : Jørn Hansen

Dato : 30-03-02 13:17

Hej,

> [...]
>Hvilket virus ble han angrepet av? Noen viruser kan gå inn i BIOS å ødlegge
>innstillinger her og da må denne BIOS'en flashes på nytt.

Jeg glemte den væsentlige tilføjelse, at jeg havde fået fjernet
virussen inden det gik galt. Det drejede sig om W32/Klez.F som Panda
antivius fik fjernet. Det kostede dog en del filer som ikke kunne
reddes, så vi gik i gang med geninstallation. Efter backup af data
formaterede jeg c-drevet og prøvede først at installere via en
almindelige WIN98SE disk. Det lykkedes godt nok, men det var umuligt
at få maskinen til at anerkende grafikkortet. Så jeg måtte bide i det
sure æble og bruge Compaqs recovery-cd. Dette gik såmænd udmærket og
grafikken var som den skulle være.

Flere programmer blev installeret men der begyndte at komme diverse
gange blå skærm så vi aftalte, at jeg tog maskinen med hjem for at
rode videre. Og så var det altså at HFI-relæet slog fra

Jeg har nu ladet maskinen køre scandisk til ende. Det tog 8 timer
hvorefter maskinen gik død. I hvert stod den en halv time mere og så
slukkede jeg. Maskinen blev startet igen og pga. forkert lukning kørte
scandisk igen. Det tog denne gang kun nogle et kort øjeblik og
maskinen kom i gang i fejlsikret tilstand. Musen virkede fint og så
ville jeg da lige prøve at sætte tastaturet i mens maskinen var tændt.
Og så kunne jeg også bruge tastaturet. Jeg prøvede at genstarte og
maskinen bootede igen men gik i stå under indlæsning af Windows.

Efter tryk på ALT+CTRL+DEL bootede maskinen igen, kørte en hurtig
scandisk og kom igen ind i fejlsikret tilstand. Jeg lukkede så på
normal og slukkede for strømmen. Tændte igen og ingen signal til
skærmen og ingen bootning. Blæseren kører og rammen tælles op, men det
er også alt. Så slukker jeg igen og hiver tastaturet af. Maskinen
starter, booter og går død under hentning af Windows. Så slukker jeg
igen, tænder og under bootningen sætter jeg så tasturet til igen. Jeg
kommer ind i menuen med sikker genstart, men tastaturet er dødt.
Maskinen starter i fejlsikret tilstand og så virker tastaturet når jeg
er i Windows.

Tror du det vil hjælpe af flashe biosen?

Mvh
Jørn

Fra : Martin Andersen

Dato : 30-03-02 14:00

> [...]
> er i Windows.
>
> Tror du det vil hjælpe af flashe biosen?

Hej Jørn

Ny BIOS version kan findes på http://web14.compaq.com/falco/sp_list.asp, der
skal du vælge Presario serie og modelnummer.
hvis det ikke hjælper og det er en hardwarefejl(keyboard controlleren på
bundkortet), så kontakt Servicegruppen, 46 57 03 33 - de reparerer Compaq
bærbare og desktop maskiner.

Prøv at slette alt på harddisken med format c:, derefter brug Compaqs
QuickRestore. Hvis det stadigvæk ikke virker efter en total
geninstallation - kontakt ServiceGruppen ....men er der stadig garanti på
maskinen?

Mvh
Martin Andersen

Fra : Leony

Dato : 30-03-02 14:04

"Jørn Hansen" <tpherman@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du det vil hjælpe af flashe biosen?

Det kunne da være et forsøg værd.
Slet harddisken med format c: og installer Windows på en frisk disk, så er
alle spor af virus udryddet - forhåbentlig.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 30-03-02 14:13

> [...]
> er i Windows.
>
> Tror du det vil hjælpe af flashe biosen?

Jeg tviler på at en BIOS upd vil fikse dette, det kan høres som du har en
IRQ konflikt, kansje skjermkort og PS/2 deler samme IRQ.
Har du muligheter til å gå inn i BIOS???
Hvordan er det å boot'e med en DOS disk, fungerer da tastatur og skjerm? Om
maskinen fungerer i DOS så er det nok feil med programvare eller en
maskinvarekonflikt.

Fra : Jørn Hansen

Dato : 30-03-02 16:29

Hej allesammen,

> [...]
>Hvordan er det å boot'e med en DOS disk, fungerer da tastatur og skjerm? Om
>maskinen fungerer i DOS så er det nok feil med programvare eller en

Det er ikke lykkedes mig at komme ind i BIOS. Jeg kan ikke bruge
tastaturet under opstart, men jeg kan altså godt boote fra en
dos-diskette. Jeg vil nu prøve at boote maskinen, montere tastaturet,
få den startet op i sikker genstarte, genstarte og så forsøge at køre
en fuld restore hvis det kan lade sig gøre. Hvis det ikke hjælper så
vil jeg prøve at flashe BIOSen (tak for linket Michael).

Jeg tror også jeg vil køre ud og hente det originale tastatur, selv om
jeg har svært ved at tro at det skulle hjælpe noget. Jeg har prøvet
tre forskellige PS/2 tastaturer og det har ikke virket på nogen af
dem.

Men i hvert fald tak for hjælpen til jer alle sammen. Der går nok lige
nogle timer inden jeg kommer med en tilbagemelding igen

Mvh
Jørn

Fra : Jørn Hansen

Dato : 30-03-02 20:48

Hej,

En lille opfølgning. Jeg tog først ud til min kammerat og hentede det
originale tastatur - bare for alle eventualiteters skyld! Og det viste
sig, at det skulle jeg have gjort med det samme.

Med Compaq-tastaturet bootede maskinen uden problemer. Jeg tændte og
slukkede et par gange, men alt kørte som det skulle. Jeg har nu uden
problemer kunnet bruge nødhjælsp-cd'en og har fået alt installeret som
det var da maskinen blev købt.

Med angst og bæven satte jeg så det ene af de tre andre tastaturer jeg
havde prøvet til maskinen. Intet videosignal og ingen bootning?!?!?!?
Dog slog HFI-relæet ikke fra denne gang, men det var heller ikke det
tastatur (et gammelt tonstungt IBM-tastatur) jeg havde prøvet
allerførste gang, og jeg tør ganske enkelt ikke sætte det i igen. Jeg
slukkede så for maskinen og satte Compaq-tastaturet i hvorefter
maskinen på smukkeste vis bootede.

Jeg er ikke klar over hvad det kan skyldes. De tre PS/2-tastaturer jeg
har liggende er alle af den gammeldags type uden Start-knap og andre
nymodens ting og sager. Tror I det kan være årsagen til at signalet
til skærmen bliver blokeret og maskinen ikke booter? Jeg synes det
lyder meget mærkeligt, men jeg er i hvert fald glad for at bundkortet
ser ud til at være i orden.

Men igen tak for råd og dåd til jer alle sammen

Mvh
Jørn

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 30-03-02 20:59

> [...]
> ser ud til at være i orden.
>
> Men igen tak for råd og dåd til jer alle sammen

Vel, Compaq er Compaq...
Høres nesten som om vanlige PS/2 tastatur kortslutter 5 volten og da er det
kansje ikke så rart at maskinen ikke fungerte.

Fra : Jørn Hansen

Dato : 01-04-02 13:18

Hej,

>Vel, Compaq er Compaq...
>Høres nesten som om vanlige PS/2 tastatur kortslutter 5 volten og da er det
>kansje ikke så rart at maskinen ikke fungerte.

Bare til orientering.

Jeg talte tilfældigt med en i dag som havde haft samme problem. Ja,
verden er lille! Han siger at Compaqs tastaturer adskiller sig fra
andre mærker ved, at ledningerne er forbundet til benene i en anden
rækkefølge end i standardtastaturer. Så én gang Compaq må jo betyde
altid Compaq

Mvh
Jørn

Fra : Rune Manscher

Dato : 02-04-02 09:48

> [...]
> andre mærker ved, at ledningerne er forbundet til benene i en anden
> rækkefølge end i standardtastaturer. Så én gang Compaq må jo betyde

Ikke hvis du med det mener, at man kun kan bruge et Compaq-tastatur på en
Compaq.

*Rune

Fra : Jørn Hansen

Dato : 03-04-02 00:17

Hej,

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> wrote:
>Ikke hvis du med det mener, at man kun kan bruge et Compaq-tastatur på en
>Compaq.

Det var i og for sig det jeg mente - i det mindste med den maskine som
jeg har omtalt her i tråden. I hvert fald har jeg prøvet tre
PS/2-tastaturer som virker upåklageligt på min egen maskine, men når
de sad i Compaq'en så bootede maskinen som tidligere omtalt ikke.

Min konklusion - og jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for den
- er, at Compaqs tastaturer må være noget for sig selv. Jeg tænkte
desværre ikke på at afprøve Compaq-tastaturet i min egen pc. Det må
jeg prøve en anden gang.

Men har du eventuelt en anden forklaring? Det kunne være interessant.

Mvh
Jørn

Fra : Rune Manscher

Dato : 03-04-02 10:06

> [...]
> jeg prøve en anden gang.
>
> Men har du eventuelt en anden forklaring? Det kunne være interessant.

Nej, jeg synes hele din historie er meget mærkelig (ment som, at
hændelseforløbet er mærkeligt/ulogisk, ikke at du lyver). Jeg ved, at Compaq
har (eller har haft) en tendens til at modificere al hardware de komme i
deres maskiner - jeg kan adskillige gruvækkende eksempler - men jeg ved
bare, at jeg pt. kører et Compaq-tastatur (og mus) i min ikke-Compaq
maskine. Omvendt har jeg tidligere haft problemer med at få en Compaq-mus
(=en Logitech-mus, som Compaq har lavet rod i) til at virke i visse
maskiner.

*Rune

Fra : Jørn Hansen

Dato : 03-04-02 13:07

Hej Rune,

> [...]
>maskine. Omvendt har jeg tidligere haft problemer med at få en Compaq-mus
>(=en Logitech-mus, som Compaq har lavet rod i) til at virke i visse

Jeg er enig med dig i at min historie lyder mærkelig. Men
hændelsesforløbet er som jeg (efter bedste evne) har beskrevet. Jeg
har som sagt prøvet tre andre tastaturer med samme resultat: Ingen
bootning. Men tastaturerne kunne godt bruges når de først blev sat på
efter at maskinen havde bootet. At musen ikke var den der fulgte med
Compaq-maskinen havde ingen betydning for bootprocessen.

En anden ting der undrer mig er, at HFI-relæet kun slog fra første
gang. Om det så bare var et tilfældigt sammenfald af uheldige
omstændigheder ved jeg ikke. Men det lykkedes mig ikke at gøre det
mere end én gang

Når jeg får mulighed for det, så vil jeg prøve Compaqtastaturet på en
anden maskine, men indtil videre vil jeg blot glæde mig over at
maskinen virker, og at jeg ikke nåede at købe et nyt bundkort til
erstatning af det "defekte"!!

Mvh
Jørn