hvilken støjer mindst barracuda IV eller m~
Fra : Jakob

Dato : 30-03-02 09:31

Jeg skal hurtigt have købt mig en ny hardisk. Støjniveauet er meget
vigtig da jeg er allergisk overfor den højfrekvente hyletone meget
edbudstyr udsender.

JEg har fundet 2 kandidater, Seagate barracuda IV og Maxtor Diamondmax
D740X Fluid. Mit bundkort understøtter ide133.

Derfor vil jeg meget gerne høre lidt brugererfaringer med de 2 diske,
seagate bliver jo rost meget, men hvad med maxtor ???

Venlig hilsen

Jakob H K

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 30-03-02 10:37

"Jakob" <ingen@spam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Derfor vil jeg meget gerne høre lidt brugererfaringer med de 2 diske,
> seagate bliver jo rost meget, men hvad med maxtor ???

Barracuda IV er markedets støysvakeste HD.
Jeg har selv en DX740X og jeg synes ikke at denne er noe spesielt støysvak.
Maxtor DX740X er en god del raskere enn Barracuda'en.
HD'ene er ikke det mest støyende problemet i en PC så jeg ville ha valgt
Maxtor fremfor Seagate.
Valget er ditt, kjapp og forholdsvis lydløs eller en disk som bare er lydløs
og yter middelsmådig.
Liker du å ta sjangser så gå for IBM GXP120...

Fra : Jakob

Dato : 30-03-02 14:40

> [...]
> Maxtor fremfor Seagate.
> Valget er ditt, kjapp og forholdsvis lydløs eller en disk som bare er lydløs

Jeg skal blandt andet bruge disken til at leje lidt med video
redigering, tror du der vil være stor forskel på oplevelsen af disse to
diske når de bruges til dette formål ??

Venlig hilsen

Jakob H K

Fra : Dr. Ahcir

Dato : 30-03-02 15:47

> Jeg skal blandt andet bruge disken til at leje lidt med video
> redigering, tror du der vil være stor forskel på oplevelsen af disse to
> [...]

Det er ikke helt den store forskjellen men videoredigering krever rask
harddisk.
Hardisken er vel den minst støyende elektromekaniske komponeten i systemet
så uanset om du velger Seagate eller Maxtor vil du ikke høre stor forskjell.
Jeg er ikke sikker på driftsikkerheten på de nye IBM GXP 120 harddiskene
(har hørt så mye dårlig om GXP 75) men dette er de raskeste IDE diskene på
markedet.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-03-02 11:10

> [...]
>
> Derfor vil jeg meget gerne høre lidt brugererfaringer med de 2 diske,
> seagate bliver jo rost meget, men hvad med maxtor ???

Nu har jeg ikke hørt eller prøvet en Baracuda IV, men jeg har selv en
D740X Fluid. Når disken arbejder voldsomt, kan jeg svagt høre den, så
jeg kan ikke helt forstå folk der siger at denne disk støjer. En
Baracuda IV kan da umuligt være mere støgsvag.

- Lars

Fra : Mogens

Dato : 30-03-02 11:10

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message

> [...]
> jeg kan ikke helt forstå folk der siger at denne disk støjer. En
> Baracuda IV kan da umuligt være mere støgsvag.

Jo.

Mogens

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 30-03-02 12:33

Lars Jørgensen wrote:

<snip>
> [...]
> svagt høre den, så jeg kan ikke helt forstå folk der siger at
> denne disk støjer. En Baracuda IV kan da umuligt være mere
<snip>

Sagtens, jeg har lige fået købt mig en 40 GB B-IV, og jeg har
endnu ikke hørt den - mit system er ellers godt støjdæmpet
(Støjsvag PSU, 80 mm low-noise på Alpha PAL-8045T,
grafikkortblæser taget fra, passiv chipsætkøling, 80 mm Chieftec
@ 5V til køling af HD). Brugsmønsteret har været ganske blandet,
lige fra småsøgning over hele disken (grep -r [mønster] * i
roden...) til kopiering af 8GB data fra min gamle B-II til den
nye.

Den siger absolut intet lige meget hvad jeg prøver!

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : lillekurt

Dato : 31-03-02 16:23

Der er også Fujitsu MGP med Fluid Dynamic bearing .
Jeg har en 40GB 5400rpm. Den er ikke sløv. En windowsopstart tager kun et
par sek. mere end med 7200rpm.
Jeg bruger den i en gammel PC hvor ALLE blæsere er taget ud og kabinettet
står åben.
For mig er det den perfekte løsning. Kunne bruge den som hovedpude og sove
skønt.

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 02-04-02 12:18

> [...]
> jeg kan ikke helt forstå folk der siger at denne disk støjer. En
> Baracuda IV kan da umuligt være mere støgsvag.

Er det før eller efter du har pillet ved acustic managment settings?
Som default er Maxtor D740X sat til ikke at dæmpe seek
støj... (settings: ingen dæmpning, en smule dæmpning og mest
dæmpning).

mvh Bernhard

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 02-04-02 14:01

"Bernhard Mogens Ege" <bme@miba.auc.dk> wrote in message

> [...]
> Som default er Maxtor D740X sat til ikke at dæmpe seek
> støj... (settings: ingen dæmpning, en smule dæmpning og mest

Jeg har ikke pillet ved "acustic managment settings". Disken blev pakket
ud af den antistatiske pose, monteret, partitioneret og formateret.

- Lars

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 03-04-02 10:18

> [...]

> Jeg har ikke pillet ved "acustic managment settings". Disken blev pakket
> ud af den antistatiske pose, monteret, partitioneret og formateret.

Ok, så er disken i performance mode og larmer derfor mest muligt. Larm
er dog så meget sagt, men seek støjen kan du altså fjerne
vha. SETACM.EXE som kan downloades fra Maxtor's hjemmeside.

Hvis du ikke føler dig generet af støjen, så behold endelig disken i
dens nuværende konfiguration da en så yder bedst.

mvh Bernhard