Piller....Nej tak!
Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-01-01 19:42

Det har uden tvivl været oppe at vende før her i NGen, men jeg har ikke
kunnet finde det.

Sagen er at vi ikke mere kan få vores kat til at "tage sin medicin til
tiden". Når den skal have sin ormekur plejer vi at knuse pillen og blande
det med foderet. Det gik også godt de første gange. Men ikke mere. Hvis der
er den slags i, rører den ikke maden. Hvad kan vi gøre?. Det
letteste ville jo være hvis man kunne få et bredspektret ormemiddel som
pasta på apoteket, men jeg mener at kunne huske at det ikke var muligt....

Mvh Karsten Jensen

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 30-01-01 21:11

Der findes en ormekur som pasta, men desværre kan jeg ikke huske hvad den
hedder!
Spørg evt. din dyrlæge!

- Sidsel

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 31-01-01 15:12

Jeg fik af vide af min dyrlæge at den ormekur som var pasta ikke var særlig
god...Gør i steddet det jeg gør, det plejer at virke. Knus pillen MEGET *s*,
put den knuste pille op i et af de der små medicinglas, tilsæt LIDT vand,
rør rundt og hiv nu medicinen op i en engangssprøjte (uden kanyle *lol*),
men ikke mere end 2-3 ml.
Måske skal I være to til det, en til at holde katten en anden til at sprøjte
medicinen ind..... Men jeg kan gøre det alene, men nogle siger også at
mine katte er mærklige *hehe*

- Mette

-----
Gillian's Norske Skovkatte
http://www.dk-gillian.dk
Tlf. (+45) 7742 9910 & (+45)2615 7883

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-02-01 00:55

jamen jeg gjorde også som Mette, opløs i en 5 ml pumpe "p-pille" og så
stille og roligt stemplet i bund i munden på rovdyret...
hvis det er de store "ormepiller" ville jeg nok også vælge at gøre det i
noget andet eller en 10 ml pumpe..
Husk dog at strålen som kommer ud i enden har tryk på, så stille og roligt..

--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 31-01-01 16:38

Nu ved jeg ikke hvor store de piller er men er de ikke alt for store plejer
jeg at åbne gabet på katten dumpe pille så lang til bage på tungen som
muligt holde den for munde indtil den har sunket skidtet.

Tina

p.s min gamle kat åd friviligt piller ( men den var også mærkelig)

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 31-01-01 20:23

Hehe, jeg ved at jeg normalt har problemer med at stoppe en pille i gabet på
en ilder, jeg vil slet ikke vide hvad en kats kæbetryk kan gøre ved ens
stakkels fingere!

Knus evt. pillen med bagsiden af en ske, til det er fint, fint pulver, og
bland den så op med kattemalt eller noget andet lækkert! Det virker også
fint, men ormekuren i pastaform skulle altså være udmærket...

- Sidsel

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-01-01 22:38

> [...]

> bland den så op med kattemalt eller noget andet lækkert! Det virker også
> fint, men ormekuren i pastaform skulle altså være udmærket...

Hej,

Bare et lille tip - en hvidløgspresser er meget bedre at knuse piller med...
har selv forsøgt flere gange at "få ram" på en genstridig pille mellem to
skeer (jeg er nok lidt for utålmodig...).

Camilla

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-02-01 14:37

Tak til alle for de gode råd!. Jeg tror nu at jeg holder mig til det med at
opløse pillen godt i lidt vand, idet vores kat er lidt af et rovdyr

Mvh Karsten Jensen

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 01-02-01 15:08

>...pille mellem to
> skeer...

Jeg gør det på en gammel tallerken, bagefter kan jeg så blande den med
kattemalt eller hvad jeg nu vælger, og tallerkenen kan stilles ned til det
"farlige" dyr! :)
Normalt ville mine drenge (ildere) slikke det lystigt op!

- Sidsel

Fra : Gidde

Dato : 01-02-01 15:13

Hejsa
Det der kattemalt, hvad er det egentlig for noget?
Mvh. Gitte

Fra : Kirstine

Dato : 01-02-01 15:27

In article <3A796F65.9547274C@hum.auc.dk>, gjlo98@hum.auc.dk says...
> Hejsa
> Det der kattemalt, hvad er det egentlig for noget?
> Mvh. Gitte

Hej Gitte

Kattemalt er en en slags parafinblandning, som de fleste katte finder
uimodståelig. Den er rigtig god, hvis missen har lidt hård mave eller
døjer meget med hårbolde, for den smører ligesom hele missen indeni. Jeg
bruger det gerne til en slags hyggeting, og både Tabasco og Julius kender
simpelthen lyden af nøjagtigt dét skab, som jeg gemmer kattemalten i, så
de står der med det vuns, når jeg henter tuben. Jeg køber det på apoteket
- sådan en tube koster omkring 60,-, og den holder i evigheder.

Kirstine

PS. Den med at kende lyden kan dog snyde noget så grusomt...misserne her
i hytten elsker tun, så de er også helt på den rene med, hvordan en
dåseåbner lyder. Så da mor skulle lave mad og i den forbindelse åbnede en
dåse tomatpure, så var det godt nok et par slukørede pelsdyr, der
stirrede vantro på deres tørpiller i skålen *GG*
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Gidde

Dato : 01-02-01 15:39

Hæhæ...
Parafin....ok. Er der ikke også paraffin i stearinlys...Laban har svært ved
at lade vores thelys være...han slikker på dem, når han kan komme efter det.
Laban og Freja har det samme med lyden af dåseåbnere, foderskab og
godbidsdåsen. De hader det også, når dåsen så viser sig at rumme tomat, majs
eller lignende
Freja bjæffer som en lille pekingeser, når hun tror der er tun på færde,
hvorimod Laban blot begynder at spinde højlydt.
I stuen har vi en skuffe med alt det legetøj som kræver et menneske i den
anden ende, og bare vi åbner en skuffe i købmandsdisken, så står Laban der
med det samme....og hvis det så er den forkerte skuffe så mjaver han og
begynder (uhh...det er ike så godt, men vores egen skyld) at køre med poterne
på den RIGTIGE skuffe...desværre sker det jo så at kløerne også kommer ud
(hvæsse, hvæsse hvæsse..møbler er der for at blive brugt).
Lyden af skabet hvor støvsugeren står udløser også en reaktion: "LØB FOR
LIVET...HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!"
Jeg må vist hellere udvide lyd-sortimentet her i hjemmet med noget kattemalt
også...Laban har nu to gange kaste op, og hver gang har det været en
hårbolle-lignende tingest...Gudskelov gør han det konsekvent på det lakerede
trægulv (fremfor tæpper og sengetøj), og vi ved altid hvornår det sker, fordi
han vækker mig med sin kalden først.
Mvh. Gitte

Fra : Kirstine

Dato : 01-02-01 15:55

In article <3A79757F.73F86353@hum.auc.dk>, gjlo98@hum.auc.dk says...

> [...]
> på den RIGTIGE skuffe...desværre sker det jo så at kløerne også kommer ud
> (hvæsse, hvæsse hvæsse..møbler er der for at blive brugt).

*GG* Samme indstilling har Tabasco og Julius. Vi købte nogle fine stole,
"antik-look" i råt træ. Men Tabasco tænkte straks : "Sikke noget sludder
at kalde noget nyt og ikke slidt for antikt...det er jeg kat for at lave
om på!!" Så nu har vi fine, "anti-look", klo-prægede stole!!

Julius har altid haft en forkærlighed for at sove i sin fars tøj. Så da
vi fik nye, lækre skabe - med låger (de gamle var så slidte af flytning,
at lågerne for længst havde givet op) - så blev han mildest talt lettere
fornærmet. Så nu har vi simpelthen været nødt til at gøre soveværelset
til kattefri zone, fordi Julius ellers kradser hefdtigt på skabslågerne,
mens han højlydt gør opmærksom på, at han godt vil inde og nulre i sin
fars tshirts. Vi har faktisk måttet sætte en krog på begge sider af
døren, fordi Julius lynhurtigt lærte at åbne lukkede døre, da vi begyndte
at lukke soveværelsedøren. Og ikke nok med det - vi har også pillet
dørhåndtaget af. For Julius har også fundet ud af, at selvom han er
udenfor soveværelset, så kan han sagtens få os til at stå op kl. kvart
over kvalme i weekenden : hvis man vedbliver med at pive og hoppe op og
ned på dørhåndtaget, så står ens mennesker sørme op!! *GG*

Efter at vi har pillet dørhåndtaget af døren, er han holdt op med at
hoppe op ad den - smart mis!! Selvom vi jo nok må erkende, at vi ville
vågne alligevel, hvis han bare peb længe nok. Men sig det ikke til ham
*GG*

> Lyden af skabet hvor støvsugeren står udløser også en reaktion: "LØB FOR
> LIVET...HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!"

*LOL* Samme reaktion får vi fra Tabasco - mens Julius bare synes, at det
er morsomt at jagte mundstykket, når mor støvsuger.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Gidde

Dato : 01-02-01 17:40

Hej Kirstine
Kirstine wrote:

> [...]
> at kalde noget nyt og ikke slidt for antikt...det er jeg kat for at lave
> om på!!" Så nu har vi fine, "anti-look", klo-prægede stole!!

Fnis...det lyder lidt som vores lædersofa...det var ikke meningen den skulle være
antik (rund lille grøn een)... men selvom kattene ikke decideret hvæsser klør i
den, så har de dog fanget tendensen med det antikke lool, og gør hvad de kan

> [...]
> hoppe op ad den - smart mis!! Selvom vi jo nok må erkende, at vi ville
> vågne alligevel, hvis han bare peb længe nok. Men sig det ikke til ham

*GGG*
Jeg lærte engang min hund at åbne døre, og ved derfor af erfaring at mine katte
meget nødigt skulle begynde på det Men suk, man kan jo ikke forhindre en kat i,
at lære sig selv dør-åbnings-teknikken....jeg har nogle gange på fornemmeren at de
aflurer os. Laban åbner fx skuffer i køkkenet engang imellem...de glider let, og
han synes åbenbart at det er sjovt.

> *LOL* Samme reaktion får vi fra Tabasco - mens Julius bare synes, at det
> er morsomt at jagte mundstykket, når mor støvsuger.

Freja tager også støvsugeren helt køligt....men det gør hun egtl. de fleste
ting...flytning, larm osv. Fnis, hun er bare sej.
Mvh. Gitte

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 01-02-01 22:19

>Jeg køber det på apoteket - sådan en tube koster >omkring 60,-, og den
holder i evigheder.

Hvad hedder det kattemalt? Jeg plejer at købe Vitakrafts Kattemalt, den
koster knap 70 kroner for 100 ml, og det holder måske en måned! Jeg bruger
så vaseline for tiden, men jeg ville da hellere give mine drenge noget lidt
mere delikat.

- Sidsel

Fra : Kirstine

Dato : 01-02-01 22:40

In article <Pqke6.19333$fa3.1037026@news010.worldonline.dk>,
dogs@worldonline says...

Hej Sidsel

> [...]
> så vaseline for tiden, men jeg ville da hellere give mine drenge noget lidt

Det hedder bare Kattemalt. Det er en brun/hvid tube. Nu er det ikke så
ofte, at Tabasco og Julius får kattemalt, så det kan da godt være derfor,
at tuben holder i en evighed *S*

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 01-02-01 23:52

Hej Kirstine

Mange tak, jeg vil spørge på mit apotek, jeg er nu ikke sikker på at de har
det, men så kan de vel bestille det hjem!

Okay, mine drenge får det ret ofte, især når de fælder, for de kan desværre
ikke bare kaste en hårbold op som katte kan, og en operation er altså
smådyr! ;)

Fra : N/A

Dato : 01-02-01 16:18

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-02-01 16:18

d. 01/02/01 15:26 skrev Kirstine på minipip@mail.dk i artiklen
> [...]

> de står der med det vuns, når jeg henter tuben. Jeg køber det på apoteket
> - sådan en tube koster omkring 60,-, og den holder i evigheder.

Tilføjelse - indeholder også B-vitaminer, der efter hvad min dyrlæge siger
stimulerer appetitten. Så det er fint til misser der ikke rigtig vil spise -
knap så fint, hvis de i forvejen spiser lidt rigeligt Donna elsker det,
Ditte synes det er Bvadr!

> [...]
> dåse tomatpure, så var det godt nok et par slukørede pelsdyr, der
> stirrede vantro på deres tørpiller i skålen *GG*

Hi, ja - vores kender lyden af lågen til skabet med katteguf i - desværre er
der altså også andet i det skab - poser med mel og sådan noget - så den
kender jeg også...
Mange hilsner
Ann R