Headshaker!?!
Fra : Lilian Hansen

Dato : 29-03-02 21:29

Hej igen gruppe.
I har før hjulpet mig og nu spørger jeg igen!

Er der nogen der kan forklare mig, gerne detaljeret, hvad en headshaker er?
Hvad er årsagen og hvordan kan man "kurere" eller forebygge.
Jeg har købt den dejligste hest til min datter, som jeg før har skrevet om.
Vi vidste han havde allergi, men intet indikerede det. Nu er det lykkedes
mig, at få hans journal fra dyrehospitalet og det viser sig, at han har fået
diagnosen, headshaker. Vi har ikke før i dag oplevet, at han har slået med
hovedet. Jo, da vi var ude og se/ prøve ham, men det var ikke så voldsomt
som idag. Vi troede jo, at han var allergiker, så derfor vander vi hø og gør
alle de andre ting man kan, for at forebygge allergi. (Vi har jo i forvejen
en multiallergiker, så det skræmte os ikke.)
Vi vil ikke af med ham igen, for han er meget sød og en rigtig god ridehest,
men idag kunne han slet ikke rides. Han slog vildt med hovedet og virkede
som om han ikke kunne se. Han gik ind i min datter, da hun trak ham på stald
efter et mislykket rideforsøg, hvor han virkelig gav udtryk for, at der var
noget galt. Vi tjekkede naturligvis, at sadlen lå rigtigt og næsebåndet ikke
strammede og alle mulige andre ting, men det virkede som om han ikke kunne
klare det dejlige solskin. Han svedte meget inden hun overhovedet havde fået
skridtet ham igang. Der var intet, da vi tog ham ind fra fold og et kvarter
efter han var kommet på stald var han rolig igen.
Da vi var ude at se/prøve ham, fik vi af vide, at grunden til, at han slog
lidt med hovedet var, at han havde allergi. Hjemme har min datter redet ham
meget og rigtigt mange gange, og han er bare så sød. Han slår lidt med
hovedet en gang imellem, men det virker mere som ulydighed og når hun sætter
ham på plads holder han op. Men altså ikke idag. Vi har haft ham i 4 måneder
nu.
Hvad er en headshaker og kan det kureres? Er det noget med sollyset? Igår
var det jo også fantastisk dejligt vejr med højt solskin og da gik han som
en drøm..... Vi forstår det ikke rigtigt.

Kan i hjælpe?
Mange hilsner fra Lilian