øjeninfektion
Fra : Gidde

Dato : 30-01-01 18:42

Suk... Freja har en bette øjeninfektion, og nu skal jeg så 2 gange
dagligt putte øjensalve i....brrr...det kommer til at give skrammer
Hun blev re-vaccineret ved samme lejlighed og fik neglene klippet (hun
er ikke helt begejstret for gulv-til-loft-klatretræet endnu).
Jeg valgte at tage ud til den dyrlæge Freja normalt har brugt, for at se
stedet an...jeg og Laban plejer at bruge en anden klinik...og besluttede
ved samme lejlighed at skifte dyrlæge. Super behandling og stedet virker
mere mindet på katte end dem, jeg plejer at benytte. Der var ligefrem
separat indgang/venteværelse til hund og kat
Hm...hvis nogen ligger inde med geniale tips omkring øjensalve, så vil
jeg da meget gerne informeres...jeg håber at kunne gøre dyrlægen
nummeret efter, men Freja er nok mindre medgørlig i vante
omgivelser...hos dyrlægen var jeg tydeligvis hendes aller aller bedste
ven
-------
Gitte

Fra : Bjørn Harbøll

Dato : 30-01-01 23:26

Hej Gitte,
Hvad hedder denne fantastiske dyreklinik?

Mvh. Mette BjM

Fra : Gidde

Dato : 30-01-01 23:42

Hejsa
Fantastisk og fantastisk...men, den var i alt fald i stand til at få mig til
at skifte
Stedet er Dyrehospitalet Hobrovej, som har en hjemmeside på
http://www.dyrehospitalethobrovej.dk/
Det var en mægtig sød kvindelig dyrlæge, der betjente mig og Freja...
Endvidere går 1'eren lige til døren...jeg mener virkelig lige til døren (både
Laban og Freja er superdygtige til bus/taxa-køreture - tusind tak til dem, der
engang har lært mine katte det ...og 4'eren lander også der.
Mvh. Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 31-01-01 07:45

"Gidde" <gjlo98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse news:3A76FD6D.441A4C49@hum.auc.dk...
> Hm...hvis nogen ligger inde med geniale tips omkring øjensalve, så vil
> jeg da meget gerne informeres...

Hej Gitte

Genialt er nok så meget sagt....... *GG* Men jeg
synes faktisk at øjensalve er noget af det
nemmeste at give og vil foretrække det fremfor
pillegivning til enhver tid !

Jeg plejer aldrig at give det direkte i øjet, fordi jeg
er bange for at beskade øjet med tuben, hvis
katten er urolig og man har heller ikke så meget
styr over det. Først: vask hænder ! Hygiejne er ret
vigtigt med øjeninfektioner. Hold forresten øje med
Laban, så de ikke render og smitter hinanden. Put
en stribe salve på siden af det yderste led af din
pegefinger og sæt dig med katten, således at du
holden den bagfra. Tag med den anden hånd
(hånden uden salve) og træk forsigtigt lide ned i
underkanten af øjet. Tag fingeret med salven og
tør salven af på underkanten af øjet og
gnid/massér derefter let på øjet. Når du håndterer
katten bagfra på den måde kan den ikke på
samme måde føle det skræmmende, at du
forsøger at styre et eller andet ind i dens øje. Det
er faktisk ret svært at forklare uden at vise det,
men jeg håber, at du forstår det - ellers bare
spørg. Når man har prøvet det et par gange, er det
virkelig piece of cake

--
Hilsen Helle
You can always tell a cat, but you can't tell him much.

Fra : Denise

Dato : 31-01-01 08:06

Hej Helle
Så lige dit svar efter jeg havde skrevet.

<klip>

> [...]
> katten bagfra på den måde kan den ikke på
> samme måde føle det skræmmende, at du
> forsøger at styre et eller andet ind i dens øje.

Jeg synes det er nemmere at give foroven, eller i siden af øjet bare man
sørger for at fordele (massere) det ud. Nemmere, fordi katten samtidig måske
kigger den anden vej, og måske ikke altid når at opdage det (for man har
selvfølgelig tuben skjult i hånden .
Så det var ikke altid jeg behøvede at trække i øjenlågene, bare ligesom at
holde øjet åbent, hvis du forstår. Coriander fik tid øjenbetændelse da han
var yngre, især når han lå i træk i et vindue.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 31-01-01 07:50

Hej Gitte

Gidde <gjlo98@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
> nummeret efter, men Freja er nok mindre medgørlig i vante
> omgivelser...hos dyrlægen var jeg tydeligvis hendes aller aller bedste

Når mine katte har haft øjenbetændelse, og det sædvanlige kamillete ikke
virker, og hvis slimhinderne er meget røde, har jeg altid brugt noget
øjensalve der hedder Fucithalmic 1% fra lille hvid tube (bruges også af
mennesker).
Jeg opbevarer i køleskab, tube opvarmes i hånden og et lille skvat trykkes
ud foroven i øjet på katten (mens jeg trækker øjenlåget lidt op) og så
gnides forsigtigt på det lukkede øje, så det fordeles i hele øjet. Hold
tuben lidt fra øjet, så man ikke kommer til at ramme øjet med tuben, kan
gøres ved at holde håndryggen mod kattens kind, mens man trykker det ud -
hmm vist dårligt forklaret.
Allerede efter et par dage plejer det at være væk, men man skal vist nok
give det 5 dage og vist 2 gange om dagen, det kan jeg ikke rigtigt huske.
Det har altid virket supergodt.
Hilsen Denise