Basset alene hjemme.....
Fra : J a c o b S t r u e

Dato : 29-03-02 13:20

Hejsa Alle Hunde elskerer......

Jeg har et praktisk spørgsmål ang. en basset hund. Det er nu egentligt min
søster der overvejer at anskaffe sig en, men hun er blevet lidt skræmt ved
at have hørt at de UMULIGT kan være alene hjemme uden at rasere hele hytten,
møbler m.m.???
Problemet skulle stå i at de ikke kan underholde sig selv uden at lave
balade, og kun kan løses ved at man enten selvfølgelig kan få den passet
eller er nødt til at anskaffe sig 2 hunde, så skulle problemet ikke kunne
opstå fordi de underholder hinanden? Nogen med erfaringer?

På forhånd tak.

Jacob

Fra : schwenger

Dato : 29-03-02 21:11

"J a c o b S t r u e" skrev d. 29-03-02 13:20 dette indlæg :
> Nu har jeg ikke erfaring med basset specielt ,men de er vel ike
anderledes end andre hunde. Alle hunde opfatter deres menneske som leder
af flokken, når lederen går hjemmefra bliver hundene utrygge og dette
gør at nogle hunde begynder at rasere hjemmet på diverse forskellige
måder, det hjælper ikke at anskaffe 2 hunde i stedet for en. Derimod bør
man gå til hundetræning og her lære hvordan man kører sin hund træt, så
den falder i søvn mens man er væk. Det er også vigtigt at hunden vænnes
langsomt til at være alene fra få sekunder optrappes til at den kan være
alene i timevis ( tager naturligvis lang tid). Der findes udemærkede
"hundepsykologer", der ved præcis hvordan man takler hver enkelt hunds
problem, hvis det bliver så stort at man ikke selv kan afhjælpe det og
det koster ikke nødvendigvis en formue at kontakte fagfolk. Hvis man er
villig til at ofre min. 2 timer om dagen inden man forlader hjemmet på
en problemhund, vil jeg mene at problemet kan overvindes inden for
højest 2 mdr.
Er man ikke villig til dette bør man tænke sig meget om inden man
anskaffer sig en hund, da rigtigt mange hunde har problemer med at være
alene hjemme, indtil både deres menneske og de selv har lært hvordan
problemerne løses til alles glæde.
Venlig hilsen Marianne

http://www.kandu.dk/

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 02-04-02 09:30

Hej Jacob

Jeg synes ikke at du skal lade din interesse for Basset Hounds spolere af
udtalelser fra mennesker der helt åbenlyst ikke ved hvad de snakker om.
Bassets er ganske rigtigt specielle, men det går mest på deres selvstændige
natur og deres udprægede sans for "bevægelsesøkonomi". Som mangeårig
bassetejer har jeg aldrig haft problemer med at lære mine hunde at være
alene hjemme, hverken når jeg har haft 1, 2 eller 3 hunde. Proceduren har
hver gang været som følger:
Hvalpen indlogeres i et udstillingsbur hvor der er en papkasse med vetbed,
aviser i bunden samt mad- og vandskål. Buret lukkes selvfølgelig ikke men
tjener udelukkende til formål at give hvalpen et sted hvor den føler sig
tryg.
Jeg sørger for at have nogen fridage (6-7 stykker er rigeligt) hvor hvalpen
lærer det nye sted at kende og hvor den bliver fortrolig med buret. Allerede
fra starten kan den lokkes ind i sin kasse når den er træt (og roses og
belønnes når den er der) og allerede efter et par dage søger den selv til
kassen når den er træt.
Om natten lukkes buret og jeg venter til hvalpen sover (lyset slukket) før
jeg forlader den. I starten vil hvalpen blive urolig når den vågner alene og
der tager jeg den ud af buret (tisse udenfor) og gentager proceduren. Efter
få dage kalder den ikke mere.
Alene hjemme træningen starter med det samme hvor hvalpen forlades i (meget)
korte perioder hvorefter jeg kommer tilbage igen og hunden får lov til at
hilse. Efter få dage er den vænnet til at der altid kommer nogen tilbage til
den og perioderne kan forlænges.
Dette forløb har alle mine hunde gennemgået med det resultat, at jeg aldrig
har haft problemer med at lade dem være alene hjemme, ja faktisk er det
sådan, at hvis jeg kommer tidligt hjem så anser de det for en fejltagelse
for de er ikke færdige med formiddagsluren endnu. Så må jeg vente til de har
tid til at stå op for at hilse.

Mvh.
Henk

PS. At jeg bruger et udstillingsbur er udelukkende fordi hundene har godt af
at kunne slappe af under en lang dag på en hundeudstilling, derfor er det
godt at de forbinder et bur med noget trygt og godt allerede fra hvalpe af.
Du kan naturligvis anvende alt muligt andet for at give hvalpen et trygt
sted, men det har du vel allerede forstået.