Skal personlig hjælper også være bodyguard
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 29-03-02 03:14

Havde en meget grim oplevelse på Old Games pub i Aalborg i aften

Var i byen igen efter en lang pause, fordi jeg har problemer med at
sidde op længe ad gangen. Satte mig op til musikken og jammede med på
min Bodhran, som jeg plejer at gøre. En af bartenderne, som havde
friaften, og som var tydeligt beruset, havde åbenbart set sig gal på
mig. Først overfusede han en, som henvendte sig til musikeren, for at få
ham til at spille en fødselsdagssang for sin far, som blev 70, og truede
med at smide ham ud.
Efter et stykke tid overfusede han uden varsel mig. Han var da ligeglad
med, at jeg er gode venner med de skotske musikere. (Tydeligvis jaloux
eller bare ude på ballade) Næste gang jeg viste mig, og han var i baren
ville han personligt smide mig ud. Og jeg skulle i hvertfald ikke vise
mig med min Bodhran igen. Min hjælper (som er min søn) ville gå imellem,
så tog han fat i hovedet på ham og råbte ad ham. En veninde, som for
første gang var der, bad ham om at falde til ro, så slog han ud mod
hende.
Til slut smed han vores øl og sodavand ned over mine ben, så glasset
ramte min fod. Der er nu et blåt mærke, og benene måtte masseres meget,
før der kom liv i dem igen efter denne kolde afvaskning.

Min hjælper og veninden gik op i baren og klagede, og de fik ham ud i
køkkenet for at få ham til ro.

Nu ved jeg bare ikke om jeg tør tage derind igen. Hvis en bartender kan
overfalde en kvinde og ovenikøbet en handicappet i kørestol helt uden
grund, hvor er vi så henne.

Hvordan kan man som kørestolsbruger og musikelsker opfattes som en
trussel mod en stor og stærk mand? Det er mig komplet uforståeligt

Er der andre af jer her i gruppen, der har oplevet noget lignende?

Jeg er rystet og chokeret. Jeg plejer ellers ikke at være mundlam, men
jeg blev så bange, at jeg slet intet kunne sige

Og endelig, ligger det i job-beskrivelsen for en personlig hjælper, at
denne skal være min bodyguard. Så skal vi vist have indført risikotillæg

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 29-03-02 03:53

Karl Ejnar Christensen skrev:

>Min hjælper og veninden gik op i baren og klagede, og de fik ham ud i
>køkkenet for at få ham til ro.

Det var ligegodt satans. Dyssede de ham bare lidt ned?
Hvis han ikke er fyret, må de tilstedeværende da udbrede det steds
rygte i en sådan grad, at det mærkes både her og der.

Det må da være en opgave for politiet og den lokale presse.

>Nu ved jeg bare ikke om jeg tør tage derind igen. Hvis en bartender kan

Det forstår jeg egentlig godt, men det ville være synd at lade det
ende sådan.
Har din hjælpersøn ikke nogle bodyguardvenner, der kan ledsage dig,
til den ubehøvlede herre forsøger sig igen?
Han skal da i det mindste ha' tæsk.

>Er der andre af jer her i gruppen, der har oplevet noget lignende?

Forhåbentlig ikke da. Så skal vi da have organiseret et tæskehold.

>Og endelig, ligger det i job-beskrivelsen for en personlig hjælper, at
>denne skal være min bodyguard. Så skal vi vist have indført risikotillæg

Tør du godt foreslå det på de rigtige kontorer?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 29-03-02 04:12

"Kaj Svenningsen" skrev
> Karl Ejnar Christensen skrev:

På vegne af Ulla - det fremgik vist ikke helt tydeligt

> Det var ligegodt satans. Dyssede de ham bare lidt ned?
> Hvis han ikke er fyret, må de tilstedeværende da udbrede det steds
> rygte i en sådan grad, at det mærkes både her og der.

Ja men desværre har nogle bartendere nok mere magt end de kan bære

> [...]
> Har din hjælpersøn ikke nogle bodyguardvenner, der kan ledsage dig,
> til den ubehøvlede herre forsøger sig igen?

Nej for han er ikke den type. Han er af natur meget kærlig, og vil gerne
klare tingene uden vold. Hans vennekreds er ligesådan, de tilhører en,
troede man, uddød race, som engang blev kaldt hippier

Jeg synes det viser, at vores opdragelse af ungerne ikke er helt i
skoven. De vil gerne beskytte deres mor (og far), men de vil for alt i
verden undgå volden. Så de bliver virkelig sat i et dilemma. Jeg synes
han klarede det flot, og han var bagefter mere kærlig og trøstende. Han
kunne godt mærke, at jeg havde det skidt.

> Forhåbentlig ikke da. Så skal vi da have organiseret et tæskehold.

Det er sørgeligt, hvis det skal komme dertil. Jeg håber ikke, at
ligebehandling af handicappede, får den drejning, at når man ikke kan
behandle alle lige godt, så i det mindste lige dårligt. Og at det
betyder, at handicappede og hjælpeløse bliver "legalt jaget vildt"

> Tør du godt foreslå det på de rigtige kontorer?

Ja det skulle ikke genere mig, men mon det bliver taget alvorligt

Hilsen Ulla

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 29-03-02 05:50

>På vegne af Ulla - det fremgik vist ikke helt tydeligt

Og det bliver det jo ikke ligefrem bedre af.

>Ja men desværre har nogle bartendere nok mere magt end de kan bære

Jeg har aldrig mødt nogen, der var større end de kunne ligge ned.
Kan 'folkestemningen' tvinge venstrebønder til at producere økologisk,
kan den fanme også tvinge et snollet værtshus til at ansøtte
'økologisk' personale.

>Jeg synes det viser, at vores opdragelse af ungerne ikke er helt i
>skoven. De vil gerne beskytte deres mor (og far), men de vil for alt i
>verden undgå volden. Så de bliver virkelig sat i et dilemma. Jeg synes

Forstået, men antivold behøver ikke omfatte manglende selvforsvar -
efter min mening.

>Ja det skulle ikke genere mig, men mon det bliver taget alvorligt

Hvis der bliver rodet mere i sagen - pressen og politiet - burde de
vel kunne se en vis alvor i det.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 29-03-02 19:41

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> Jeg synes det viser, at vores opdragelse af ungerne ikke er helt i
> skoven.

Også efter min målestok!

> [...]
> han klarede det flot, og han var bagefter mere kærlig og trøstende. Han
> kunne godt mærke, at jeg havde det skidt.

Jeg mener heller ikke vold er løsningen, derimod konsekvens i situationen.
Personalet skal kunne håndtere så'n en situation, uden nogen kommer til
skade - et par granvoksne gæster kunne også have sat ham udenfor, men
det fordrer naturligvis opbakning fra personalet.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 03-04-02 00:06

"Lotte M" skrev

> [...]
> skade - et par granvoksne gæster kunne også have sat ham udenfor, men
> det fordrer naturligvis opbakning fra personalet.

Ulla vovede sig ind på Old Games idag, for at få navnet på ham og hans
boss. De fik talt om det skete, og hun fik en stor undskyldning. Han
kunne angiveligt ikke huske noget om episoden. Mente det kunne ske for
enhver - lidt tynd undskyldning.
Hun måtte selvfølgelig gerne komme igen og spille med.

Godt at det blev ordnet

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 03-04-02 00:21

Karl Ejnar Christensen skrev:

>Hun måtte selvfølgelig gerne komme igen og spille med.

Og det vil hun vel også?

>Godt at det blev ordnet

Nemlig.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-04-02 06:57

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev i en
meddelelse news:a8ddd0$o40$1@sunsite.dk...
> [...]
> enhver - lidt tynd undskyldning.
> Hun måtte selvfølgelig gerne komme igen og spille med.

Godt initiativ, at Ulla fik sat det på plads

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Lotte M

Dato : 05-04-02 19:44

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev :

> Ulla vovede sig ind på Old Games idag, for at få navnet på ham og hans
> boss.

Det var modigt!

> De fik talt om det skete, og hun fik en stor undskyldning.

Godt!

> Hun måtte selvfølgelig gerne komme igen og spille med.

Fint - det havde været meget træls, hvis Ulla var blevet afskåret
fra torsdagsseancerne.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Lotte M

Dato : 29-03-02 19:36

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> Havde en meget grim oplevelse på Old Games pub i Aalborg i aften

Det gør mig ondt - og akkurat der, øv altså!

> Min hjælper og veninden gik op i baren og klagede, og de fik ham ud i
> køkkenet for at få ham til ro.

Han burde ha' fået 5 kolde tæer i måsen!

> Nu ved jeg bare ikke om jeg tør tage derind igen.

Det forstår jeg!

> Hvis en bartender kan
> overfalde en kvinde og ovenikøbet en handicappet i kørestol helt uden
> grund, hvor er vi så henne.

Jeg bliver dig svar skyldig!

> Hvordan kan man som kørestolsbruger og musikelsker opfattes som en
> trussel mod en stor og stærk mand? Det er mig komplet uforståeligt

Hvis folk ikke er ved deres fulde fem, så tror jeg ikke de reagerer efter
om omgivelserne er kørestolsbrugere, ældre, børn, whatever.

Jeg tror desværre vi må erkende, at vi er mere udsatte, når vi går i byen,
fordi vi ofte ikke kan flytte os og ikke kan forsvare os.

> Er der andre af jer her i gruppen, der har oplevet noget lignende?

Jeg oplevede noget lignende engang på Pusterummet i Gaden. Det var
godt nok en gæst, men alligevel. Der gik nogen tid, før jeg var i byen igen.

Det var mens jeg kunne gå lidt med stokke. Nogle medstuderende havde
slæbt min manuelle stol med op i diskoteket, så jeg sad nogenlunde og
kunne komme på toilettet med lidt hjælp.

Vi sidder ved et bord og pludselig kommer en fyr hen til os, han sidder
stille og vi ignorerer ham. Nogle stykker går på dansegulvet og jeg taler
med en bekendt, men pludselig får fyren den ide, at jeg skal danse
med ham jeg taler med. Han svinger med mine stokke, hiver i kørestolen
og i mig. Jeg har gået meget i byen og har /aldrig/ været bange eller utryg,
for jeg har altid kunne tale med folk, men ham her - han var fuldstændig vild
i blikket, angiveligt påvirket af stoffer eller simpelthen sindssyg. Jo flere
gange jeg sagde nej, jo mere insisterende blev han - efterhånden blev han
ret voldsom.

Jeg har aldrig hverken før eller siden været så bange - men folk omkring
mig reagerede ikke, det var julefrokost og promillerne var høje, også hos
ham jeg sad og talte med. Pludselig får jeg øjenkontakt med "pladevenderen"
og han kan simpelthen se, at jeg er skræmt. I løbet af ½ minut har ham møvet
sig igennem pøblen - tager fyren i krave og buksebag, og bærer ham ned
af trapperne og ud på gaden - kort proces og uden diskussion!

> Jeg er rystet og chokeret. Jeg plejer ellers ikke at være mundlam, men
> jeg blev så bange, at jeg slet intet kunne sige.

Jeg kan mærke følelsen af panik endnu og jeg genkender din reaktion.
Det er skræmmende at være så bange og magtesløs.

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt du taler oplevelsen igennem,
med Karl Ejnar, hjælperen og hvem du ellers har lyst til at tale med.
Det lyder nok lidt åndssvagt, men det hjælper dig til at få oplevelsen
bearbejdet.

Har du overvejet at tale med indehaveren af Old Games - det er jo i hans
interesse, at gæsterne føler sig trygge og da du kommer der fra tid til anden,
kender hans orkester osv, så tror jeg helt bestemt at han vil tage situationen
alvorligt. En ordentlig restautør vil ikke have så'n en tjener ansat.

> Og endelig, ligger det i job-beskrivelsen for en personlig hjælper, at
> denne skal være min bodyguard. Så skal vi vist have indført risikotillæg

Man kan sige, at hjælperne løber den samme risiko som os, når de er
med i byen. Jeg synes ikke de har en særlig pligt til at være bodygards,
men de har en pligt som mennesker - akkurat som de øvrige gæster
og personalet på Old Games havde.

Jeg synes ikke det lyder som om der var ret mange ansvarlige mennesker
i nærheden af dig - hverken blandt personalet eller de øvrige gæster.

Kæmpeknus
Lotte
--
http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Knudsen

Dato : 04-06-02 21:15

Synes lige jeg ville fortælle en ligende historie

Jeg er kørestolsbruger, når jeg er i byen, og har fået en enkelt for meget,
går ellers med krykker.

Jeg bor i Svendborg, og var i byen med gutterne for et stykke tid sammen.

Der er som altid mange mennesker og svært at komme til.

Jeg sad oppe i baren i min kørestol, da der var en 2g der væltede over mig,
man tændte fuldstændig ud, og lige pludselig slog han ud efter mig, men jeg
fik fat i hans arm, og gav ham sådan en på siden i bæret, at han gik i
gulvet.. Udsmiderne sagde godt gjort til mig, og smed 2geren ud.

Det er sket et par gange mere, men jeg er som småt ved at vænne mig til at
der er nogen folk der er født idioter, og i øverigt er det kun 2g der har
været ballade med..

Med venlig hilsen
Karsten

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 04-06-02 21:45

Knudsen skrev:

>Jeg er kørestolsbruger, når jeg er i byen, og har fået en enkelt for meget,
>går ellers med krykker.

Hmm. Spritkørsel.

>fik fat i hans arm, og gav ham sådan en på siden i bæret, at han gik i
>gulvet.. Udsmiderne sagde godt gjort til mig, og smed 2geren ud.

Lyder effektivt.

>Det er sket et par gange mere, men jeg er som småt ved at vænne mig til at
>der er nogen folk der er født idioter, og i øverigt er det kun 2g der har
>været ballade med..

Vel ikke den samme hver gang?

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Knudsen

Dato : 04-06-02 22:13

NEJ!! ikke spritkørsel, født spastisk lammet i benene

og nej det var ikke den samme person

Mvh Karsten