Tilladelse til reboot/shutdown
Fra : Michael Knudsen

Dato : 28-03-02 23:15

Hej,

Jeg kører med RedHat 7.2 og Ximian Gnome. Er der nogen, der ved, hvor jeg
kan ændre min opsætning, så det kun er root, der har tilladelse til at
køre "reboot" og "shutdown"?

-> Michael Knudsen

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 29-03-02 00:40

On Thu, 28 Mar 2002 23:15:12 +0100, Michael Knudsen
<knudsen@imf.au.dk> wrote:

>Jeg kører med RedHat 7.2 og Ximian Gnome. Er der nogen, der ved, hvor jeg
>kan ændre min opsætning, så det kun er root, der har tilladelse til at
>køre "reboot" og "shutdown"?

Lav en fil ved navn /etc/shutdown.allow, hvori du angiver de brugere
der skal kunne lukke systemet ned (altså root i dit tilfælde). Du vil
muligvis også have glæde af at ændre i /etc/inittab, hvor
CTRL-ALT-DELETE tastekombinationen styres:

# Trap CTRL-ALT-DELETE
ca::ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t3 -r -a now

- det ekstra -a gør, at der tjekkes for en /etc/shutdown.allow, dvs.
kun root kan reboote maskinen med CTRL-ALT-DELETE.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-02 09:45

Uffe R. B. Andersen skrev:

> [...]
>muligvis også have glæde af at ændre i /etc/inittab, hvor
>CTRL-ALT-DELETE tastekombinationen styres:

Fint nok. Det spærrer for Ctrl-Alt-Del og fortæller at "shutdown"
er en ukendt kommando, men man kan stadig få lov at skrive
"reboot". Kan man også lukke for det?

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-03-02 12:36

In <5aa8aucjfvqa3l8bijfmd29001c5bi0v9k@sunsite.auc.dk> Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

>Fint nok. Det spærrer for Ctrl-Alt-Del og fortæller at "shutdown"
>er en ukendt kommando, men man kan stadig få lov at skrive
>"reboot". Kan man også lukke for det?

Paa min maskine er /sbin/reboot et link til /sbin/halt, som har permission
-rwxr-xr-x. Hvis du aendrer det til -rwxr-xr-- eller noget lign., saa skulle
det problem vaere klaret.

/Martin

Fra : Michael Knudsen

Dato : 29-03-02 18:45

On Fri, 29 Mar 2002 12:36:06 +0100, Martin Moller Pedersen wrote:

> Paa min maskine er /sbin/reboot et link til /sbin/halt, som har
> permission -rwxr-xr-x. Hvis du aendrer det til -rwxr-xr-- eller noget
> lign., saa skulle det problem vaere klaret.

Det var lige, hvad jeg havde brug for. Nu har jeg kun et kosmetisk
problem tilbage. Ved logout bliver man stadig spurgt om, hvorvidt man
kun vil logge af, eller om man vil reboote eller lukke ned. Alle sammen
virker som "log out", men det ser jo ikke pænt ud

-> Michael Knudsen