Ny kølr = vil ikke starte
Fra : Spirit

Dato : 28-03-02 14:20

Hej

Har lige sat en ny køler på min AMD Tbird 1300.
Men nu vil den ikke starte.
Cpublæseren kører, lidt aktivitet fra harddisken, men der kommer aldrig
noget billede på skærmen og harddisken laver ikke mere.
Der er ikke knækket noget af cpu'en - har tjekket.

Hvad kan være galt?

Mvh Spirit

Fra : Thomas Bowers

Dato : 28-03-02 15:46

"Spirit" <Nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> noget billede på skærmen og harddisken laver ikke mere.
> Der er ikke knækket noget af cpu'en - har tjekket.

Har du prøvet at sætte den gamle køler på igen ? og virker systemet så ?
Jeg tror nemlig at dit mb, muligvis har en sikring der gør at computeren
ikke starter hvis rpm på blæseren er for lavt.
Hvis ovenstående er tilfældet skal du ind i bios og disable denne funktion

Hilsen Thomas

Fra : Spirit

Dato : 28-03-02 18:47

> [...]
> ikke starter hvis rpm på blæseren er for lavt.
> Hvis ovenstående er tilfældet skal du ind i bios og disable denne funktion

Har prøvet at koble den gamle blæser til på bundkortet (samtidig med den nye
køler), men det hjalp ikke.
Kan jeg have været uheldig og brændt cpu'en af i tilfælde af, at køleren
alligevel ikke har siddet rigtigt. Så brænder en cpu godt nok hurtigt af.
For jeg har ikke set nogen aktivitet på skærmen, efter den nye køler er
kommet på.

Jeg monterede samtidig nogle runde IDE og floppy kabler. De kan vel ikke
have brændt bundkort eller cpu af? Ja, det er måske et dumt spm. Men hvis
man ikke spørger, bliver man ikke klogere. Jeg har dog skiftet tilbage til
alm. fladkabler igen.

Spirit

Fra : Henrik Dissing

Dato : 28-03-02 19:09

On Thu, 28 Mar 2002 15:45:55 +0100, Thomas Bowers wrote:

> [...]

>Jeg tror nemlig at dit mb, muligvis har en sikring der gør at computeren
>ikke starter hvis rpm på blæseren er for lavt.

Det var også min første tanke, men så kom jeg i tanke om at den funktion
simpelthen slukker computeren for ikke at brænde CPU'en af. Der plejer også
at komme nogle beep-lyde først, men det er muligvis bundkortspecifikt.

Spirit: Desværre hælder jeg mere til at CPU'en alligevel er beskadiget. Det
er ikke altid at den slags skader kan ses. Har du ikke mulighed for at sætte
den i en anden maskine? Ellers må du nok få et værksted til at afprøve den.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Seth

Dato : 29-03-02 10:22

"Spirit" <Nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget billede på skærmen og harddisken laver ikke mere.
> Der er ikke knækket noget af cpu'en - har tjekket.

Lyder som en død cpu....Har du pillet ved andet under udskiftningen?

Et lille tip, prøv at resette din CMOS (jumperen på dit bundkort)...du kan
jo være heldig, at fejlen ligger der.

Jeg har tit fået en maskine (som ikke kom med billede) til at køre igen på
den måde.

Mvh

Seth

Fra : Flare

Dato : 02-04-02 00:20

Det med automatisk afbrydning er _meget_ bundkort specifict. En CPU kan nå
at brænde af på mindre end 5 sek..... Så jeg hælder nok også til at den
er ---død---- Prøv den ved en anden...

--
Flare