Håbløst IBM opgraderingsprojekt?
Fra : Jacob E

Dato : 28-03-02 13:42

Jeg har fået en ældre IBM-desktop PC hjem, og har planer om at opgradere
den, men er det et håbløst projekt?

Konfig'en er som følger (jeg er ikke "haj" og ved kun lidt):

Model: 6562-340

CPU: Pentium 233

Ram: 64 mb "IBM" ram (kan den køre med andet?)

HD: 2,5 Gb Western Digital

2 stk. USB porte, 3 stk. PCI og 2 stk. ISA.

PSU: Tror nok den kun er på 90 W (kan det passe??)

Kan der gøres noget? Kan jeg f.eks. umiddelbart skifte bundkort ud, når det
er et IBM desktop-kabinet?

PFT,

Jacob.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 28-03-02 13:56

> CPU: Pentium 233

du kan måske smide en Winchip i den.... jeg aner bare ikke hvor gode de er
til f.eks. spil, såvidt jeg ved er de ikke overvældende gode :-/

Fra : Jacob E

Dato : 28-03-02 15:18

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse

> du kan måske smide en Winchip i den.... jeg aner bare ikke hvor gode de er
> til f.eks. spil, såvidt jeg ved er de ikke overvældende gode :-/

Øøøhh.... Hva' er det???

Jacob.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 28-03-02 16:04

> Øøøhh.... Hva' er det???

kig på http://wincheap.dyndns.dk/
du skulle måske læse nogle uafhængige reviews af dem først da jeg ikke har
nogle erfaringer med de chips :/
MVH
Morten

Fra : Asle Bjerva

Dato : 28-03-02 17:59

"Jacob E" <no.sp@m.ok> skrev i melding
> [...]
> den, men er det et håbløst projekt?
> Model: 6562-340
> Kan der gøres noget? Kan jeg f.eks. umiddelbart skifte bundkort ud, når

IBM PCer er ikke lette å oppgradere. Deres hovedkort bruker ikke standard
plassering av tilleggskort, men benytter et såkalt riser card, som gjør at
kabinettet ikke kan benyttes for vanlige hovedkort (hullene i bakveggen
passer ikke ). Minne finnes i 'uorginal' utførelse, bla.a Kingston, og det
faller langt rimligere enn original IBM RAM.
PC300PL modellserien har så vidt jeg husker plass til to minnebrikker, og da
kommer det an på hva som sitter der nå.
Maks er nok 2*128 MB minne.

Det kan være mulig å oppgradere drivere og BIOS, men siste BIOS oppdatering
til 300PL serien kom 19 juli 2000.
Det er det Matrox brikkesett til grafikk, men det er ikke oppgraderbart.

Jeg har følgende forslag:
Minne, ut med det som finnes, inn med 'uorginalt' til hovedkortet er fullt.
Disk, det er plass til to disker, litt avhengig av kabinett type (desktop
eller minitower), men du må ha de spesielle festebøylene for IBM.
Oppgradering ved å kjøpe et skjermkort.

Men når du legger sammen alt dette, er det kanskje bedre å kjøpe en ny PC,
og bruke den IBM'en som reserve / i nett ? PS bruker en 300PL på jobben,
med 128BM RAM og NT 4.0, og det er ingen problemer...
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern spamfilter '9' for Epost)

Fra : Jacob E

Dato : 29-03-02 16:44

Tak for de gode råd.

Er der ingen mulighed for at opgradere CPU'en? Og ved du hvor stor en HD,
den kan acceptere? BTW, der er 3 ram-slots, p.t. med 2x32 MB.

Mvh Jacob

Fra : Soren Pedersen

Dato : 28-03-02 22:19

Mit råd er: Lad være IBM pc'ere er fortrinlige pc'ere, men de er ikke lavet
til at rode i.
Den kan max. opgraderes fra forældet til forældet.
Brug den til kontor programmer og lignende. Til det formål har du en
fortrinlig pc.

Mvh
/Søren

Fra : Jacob E

Dato : 29-03-02 23:51

Jeg siger tak for de mange råd. Jeg leverer den sandsynligvis tilbage og ser
mig om efter noget andet.

Jacob E

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-03-02 17:54

> [...]
> HD: 2,5 Gb Western Digital
> 2 stk. USB porte, 3 stk. PCI og 2 stk. ISA.
> PSU: Tror nok den kun er på 90 W (kan det passe??)

Perfekt som Linux-mailserver på en ADSL-forbindelse...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen