Hvilken processoer i Abit BH6 + Soltek SL-~
Fra : Niklas Larsen

Dato : 28-03-02 11:53

Hej

Jeg har læst flere indlæg omkring netop BH6'eren og diverse processorer mv.
men ingen giver klart svaret på mit lille spørgsmål.

Jeg kører pt. på en Cel. 500 via 'slot 1 -> 370'-konverter, men overvejer
opgradering af processor, men til hvilken?

Skal jeg vælge PIII eller Celeron (jeg spiller mest)??

Og hvilken model præcis, henvis evt. til model hos IT-butikken ??

På forhånd tak.

Niklas

Fra : MicJen

Dato : 28-03-02 12:15

Hej!

Kan den 500 (så den kører 100 MHz på bussen) ikke overclockes?!? Det er jo
en billig opgradering

Mvh
Michael

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 28-03-02 14:54

Niklas Larsen wrote:

> [...]
>overvejer opgradering af processor, men til hvilken?
>
>Skal jeg vælge PIII eller Celeron (jeg spiller mest)??

Det er ikke alle der kan få det til at spille med en ny (FCPGA eller
nyere socket) cpu i deres gamle BH6-board. Det er heller ikke officielt
understøttet fra ABIT. Hvis du alligevel vil opgradere er der følgende
muligheder:

Du skal først og fremmest have fat i en nyere konverter end din gamle
socket370 til slot1 konverter. Jeg går ud fra at du bruger PC100ram
eller hurtigere.

Hvis du vælger den soltek (er ret sikker på at det er en FCPGA ->
slot1) socket konverter du taler om i subject kan du vælge mellem en
CeleronA (533-1100MHz) eller en Pentium3 E (500?-1000MHz mener jeg).
Det skal være en FCPGA og må ikke være en der er en del af den nyeste
Tualatin serie. Pentium3 EB dur heller ikke da den kører 133MHz FSB og
BH6 boardet mangler en PCI-divider på 4.

Hvis du vælger en nyere konverter der giver understøttelse af tualatin
chippen kan du også vælge de nye hurtigere chips på dit gamle bundkort.
Jeg kan desværre ikke lige finde et link eller huske nogle
forhandlere...det er også ret dyrt. Man kan modificere
socketkonverteren så den understøtter tulatin...det kan jeg bare ikke
finde ud af

>Og hvilken model præcis, henvis evt. til model hos IT-butikken ??

Hvis bare du vælger en af ovenstående har du en chance for at det
virker. Ydelsen af P3 er selvfølgelig højere end celeron (vel ca 10-30%
ved samme MHz afhængig af en hel masse ;). Jeg kører selv med et BH6-
board med en celeron 1GHz i soltek-konverteren. IT-butikken ser ikke
lige ud til at have noget som helst på lager der kan bruges...kun denne
dyre slot1model:
<http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=c20564132>

Prøv iøvrigt også at overveje hvad det koster at opgradere BH6-boardet
sammenlignet med hvad det koster at købe et nyt board+cpu (evt. AMD) og
så sælge det gamle.

Christian

Fra : Frank Andersen

Dato : 29-03-02 10:39

BH-6 viser det ikke, men hvis man kører 133 fsb så skifter det "automatisk"
til 1/4 divider på pci. Bundkortet kan køre med det meste der bare har en
antydning af at ville passe. Også coppermine. Kan køre ned til 1,3 volt.
Hvor højt kan du sætte multiplier med din nuværende bios ?
Jeg vil tro du kan køre over 1200mhz.

Frank

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 29-03-02 13:13

Frank Andersen wrote:

>BH-6 viser det ikke, men hvis man kører 133 fsb så skifter det
>"automatisk" til 1/4 divider på pci. Bundkortet kan køre med det
>meste der bare har en antydning af at ville passe. Også coppermine.

Delvis korrekt.
***
http://www.anomaly.org.au/bh6faq/FAQ/faq.html#7
Does my BH6 support a 1/4 PCI divider?

The 1.1 does. However, the clock generator in the 1.0x does NOT support
a 1/4 pci divider, that's why it is not available in bios.
***
Det betyder at hvis du har udgave 1.1 er det ikke et problem at køre
med en P3EB så længe AGP-grafikkortet kan klare den forhøjede
bushastighed (88.7 sammenlignet med normal 66MHz) - og det kan de
fleste nyere kort vist. Husk PC133 ram.

Hvis du som mig har en 1.0x så tror jeg du skal holde dig til 100MHz
bus.

>Kan køre ned til 1,3 volt. Hvor højt kan du sætte multiplier med din
>nuværende bios ? Jeg vil tro du kan køre over 1200mhz.

Multiplieren er vel ligegyldig, da den bliver bestemt af CPU'en? På mit
board sker der ihvertfald ingen forskel hvad den står til. Den kan
ellers gå op til 12x med den nyeste bios.

Christian