Tidsbestemmelse
Fra : Michael Lund

Dato : 27-03-02 18:13

Jeg har fra noget familie på Samsø modtaget et gammelt billede som jeg ikke
lige kan tidsbestemme. Vi ved ikke hvem det er der optræder og hvorfor vi
har det.

Er der nogen der kan skyde sig ind på et ca. årstal ved at se på tøjet etc.?
( Og selvfølgelig hvis man skulle være heldig, at der er nogen der kender
personerne, så
lad mig det høre).

Billedet virker gammelt. Det er tyk karton og trykt i brunlige farver.

Mvh.
Michael Lund

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 28-03-02 01:03

Hej Michael,

jeg har en svaghed for gamle billeder - teknik, restaurering osv., og har
derfor set en del af dem. Det kan være svært at sige noget om alderen når
man ikke står med billedet i hånden. I den version du har lagt i
dk.binaer.historie er det rent sort/hvid, men jeg gætter på, at det er fordi
du har scannet det sådan ? Det har formentlig en brunlig tone. Og så er
spørgsmålene ellers:
- hvilken brunlig tone: rødbrun, sepiabrun, gråbrun osv. Farven er bestemt
af hvilken teknik der er anvendt (kemikalier, papirtype) og af hvordan
billedet har været opbevaret
- hvilken fysisk størrelse har billedet ?
- hvor tykt er pappet som billedet er monteret på ?
Og så er der jo endelig motivet. At dømme efter opstillingen og
klædedragterne befinder vi os omkring 1900-1910, men det er selvfølgelig
behæftet med en hel del usikkerhed.
Jeg ved jo ikke hvilken forfatning billedet er i, men at dømme efter det
indscannede er det efterhånden blevet svagt i tegningen. Jeg har for sjov
prøvet at renovere lidt på det. Hvis man virkelig vil restaurere billedet
tager det adskillige timer, men på 10 minutter kan man nå meget. Resultatet
ligger i dk.binaer.historie.

mvh. Jens
http://hjem.get2net.dk/jensmjensen

Michael Lund <miclu@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ca1fd6a$0$39515$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-03-02 08:34

On Wed, 27 Mar 2002 18:12:31 +0100, "Michael Lund" <miclu@mail.dk>
wrote:

> [...]
>( Og selvfølgelig hvis man skulle være heldig, at der er nogen der kender

Jeg kender ikke nogen af personerne; men når jeg sammenligner kjoler
m.v. med mine egne billeder, vil jeg gætte på, at vi er tilbage
omkring 1880.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : CG

Dato : 29-03-02 23:01

HVor har du lagt fotoet så man kan se det?????

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-03-02 08:22

"CG" <ox@dr.dk> skrev Fri, 29 Mar 2002 23:01:11 +0100

>HVor har du lagt fotoet så man kan se det?????

dk.binaer.historie

--
mvh, A:\Feldborg