Omvendt "ORDER BY" i MySQL ?
Fra : Martin Jensen

Dato : 27-03-02 12:34

Hvordan kan jeg bruge sorteringen "ORDER BY", så den sorterer i
omvendt rækkefølge ?
Jeg har et forum, hvor hvert indlæg får et "auto_increase" id. Da
de nyeste indlæg således får de højeste id'er, vil jeg gerne
sortere, så den viser de højeste id'er først (altså så den viser
de nyeste indlæg først). Hvis jeg bare benytter "ORDER BY", viser
den de ældste indlæg først. Jeg vil altså gerne have en omvendt
funktion af "ORDER BY". Hvad hedder den ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 27-03-02 12:46

"Martin Jensen" <martin@twg.dk> wrote in message
> Hvordan kan jeg bruge sorteringen "ORDER BY", så den sorterer i
> omvendt rækkefølge ?

SELECT bla FROM blabla ORDER BY - id

/Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-03-02 12:48

On Wed, 27 Mar 2002 11:34:17 +0000 (UTC), Martin Jensen
<martin@twg.dk> wrote:

>Hvordan kan jeg bruge sorteringen "ORDER BY", så den sorterer i
>omvendt rækkefølge ?

Tilføj DESC for "descending" (faldende), fx:

ORDER BY feltnavn DESC

Det skal tilføjes for hvert felt, der er inde over sorteringen, fx:

ORDER BY alder DESC, skonummer DESC, navn

Her vil "navn" blive sorteret stigende, hvis det kommer dertil.

--
- Peter Brodersen

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 27-03-02 12:50

<martin@twg.dk> wrote:

>Hvordan kan jeg bruge sorteringen "ORDER BY", så den sorterer i
>omvendt rækkefølge ?

Faldende:
ORDER BY field DESC

Stigende:
ORDER BY field ASC

/Jesper

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 27-03-02 12:54

> Hvordan kan jeg bruge sorteringen "ORDER BY", så den sorterer i
> omvendt rækkefølge ?
> Jeg har et forum, hvor hvert indlæg får et "auto_increase" id. Da

auto_increment går jeg ud fra?

> [...]
> den de ældste indlæg først. Jeg vil altså gerne have en omvendt
> funktion af "ORDER BY". Hvad hedder den ?

ORDER BY sorterer pr. default i stigende rækkefølge (ascending på engelsk,
forkortet i sql til ASC), du kan angive at du gerne vil have sorteret i
faldende rækkefølge (descending på engelsk, forkortet i sql til DESC).

Dvs.

SELECT name FROM tabel ORDER BY id

er det samme (i de fleste RDBMS'er, f.eks. postgres ændrer vist rækkefølgen
når en række bliver ændret) som at sige

SELECT name FROM tabel ORDER BY id ASC

hvis du derimod siger

SELECT name FROM tabel ORDER BY id DESC

så får du sorteret med de højeste id'er først.

Men det har i virkeligheden ikke noget at gøre med php, så FUT til
dk.edb.database, derinde er de meget klogere.

--
Nano Nezar Nielsen Phone +45 51800556
Vestergade 43 Programmer Advanced Simplicty

Fra : wheeeeeeee

Dato : 27-03-02 13:03

snip
> [...]
> den de ældste indlæg først. Jeg vil altså gerne have en omvendt
> funktion af "ORDER BY". Hvad hedder den ?

"ORDER BY XXXXXXXXX DESC" eller
"ORDER BY XXXXXXXXX ASC"

Fra : Krister

Dato : 27-03-02 21:53

Hej Martin

Envej er "ORDER BY id ASC" og omvend "ORDER BY id DESC"

Krister