Computer driller....BIOS?
Fra : MicJen

Dato : 27-03-02 00:15

Hej!

Jeg har givet mig i kast med at løse nogle probs med en Boston computer.
Det er en amd k6 200 Mhz, så vidt jeg kan se. Der står følgende på cpu'en:

Amd-k6-200ALR
2,9V Core/ 3,3V I/O
C 9737EIBW
1997

Bundkortet har jeg identificeret til et QDI, der er følgende oplyst:
Øverst til højre i skærmen står der: Speedeasy
Øverst til venstre: P5I430TX Titanium IB BIOS 1.1S 06/13/97
Nederst står der: 06/13/97 - i430TX-NS336-2A59IQ1CC-00

Når den starter op identificers processoren til en k6-175Mhz. Det forstår
jeg ikke. Jeg ændrer i BIOS til en 200Mhz med Speedeasy. Når der bootes op
kommer følgende meddelelse:

A new CPU installed. Press <Del> key to enter BIOS SETUP to set the CPU
speed, or any other key to continue.

Jeg trykker så Del og sætter (igen) CPU speed'en til 200Mhz. Save og
exit'er. Nu starter den godt nok op og identificerer processoren korrekt.
Men når der slukkes helt, så opstår problemet igen. Hvis der bare genstartes
er det stadig ok med processor id.

Derudover sker der det at uret i BIOS nulstilles til kl. 0.00 1995/96,
husker ikke lige præcist. Dette sker ligeledes når der slukkes helt for
comp. Hvis der bare genstartes efter at have indstillet uret er der ingen
probs.

Noget siger mig at det kan være batteriet på bundkortet, men så har jeg fået
at vide af ejeren at batteriet er blevet udskiftet for en kort bemærkning,
uden ændring i resultatet.

Det sker også at der, når der har været slukket helt, og den startes så
kommer følgende fejlmelding:

CMOS - Checksum error - Default loaded

Der udover er den lidt sjov at starte, fordi hvis man bare trykker
powerknappen ind sker der det at cpu-blæseren går i gang, men den kommer
ligesom ikke videre. HD'en starter ikke op, og skærmen går bare i sort, som
om den ikke får noget power. Hvis man så slukker på powerknappen igen (og
slukker) og derefter tænder igen, så starten den fint op. Det fatter jeg
ikke en hujende fis af...

Nå, håber nogen kan hjælpe mig med mit lille påske projekt...

Mvh
Michael

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 28-03-02 14:55

Hej Michael

Problemet med at den ikke husker det den skal vil jeg sige er batteriets
skyld og at det bør skiftes igen
for en sikkerheds skyld.

Med hensyn til det at du kan trykke på power knappen og den ikke starter
nogle gange, har jeg selv
oplevet med et Iwill bundkort, som min far engang havde. Her kunne man
trykke power og måske
tændte den, eller også kunne man trykke power, så tændte den, men når power
knappen kom
ud igen, så slukkede den, altså powerknap inde = tændt, slip powerknap sluk.

Jeg prøvede alt muligt for at få den til at fungere normalt uden held,
indtil jeg skiftede motherboardet
ud, siden da har der ikke været problemer, hvilket jeg så må drage min
konklusion ud fra, nemlig at
motherboardet må have haft en defekt, hvilket det så også kan være i dit
tilfælde.

Ellers prøv at hive alle strømstik ud og sæt dem i igen, det kan være en løs
forbindelse et sted.
Prøv også om muligt at skaffe en ny bios, selv om dette nok er svært.

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 28-03-02 15:50

MicJen wrote:
> [...]
> Øverst til venstre: P5I430TX Titanium IB BIOS 1.1S 06/13/97
> Nederst står der: 06/13/97 - i430TX-NS336-2A59IQ1CC-00

Jeg har et næsten magen til liggende. ( IB+ )

Det har dog haft større problemer, ved at det kørte i for lang tid med
et fladt batteri og til sidst ikke ville længere end Verifying DMI pool
table..
Jeg klippede forsigtigt bios-chippen af (den er loddet på) og flashede
den i et lille apparet jeg købte fra en tyskland der fremstiller billige
eprom-flashere(samlesæt), og loddede den på igen.

Dit problem vil jeg mene skyldes fladt batteri - og hvis du ikke får det
skiftet kan det måske udvikle samme problem som mit.
Den slags batteri(knapcelle) kan købes hos fotohandlere for ca. 50 kr.

Efter du har skiftet batteri, prøv evt. at flashe til bios version 1.5