handicaphjælperne sikres ordentlige ansætt~
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-03-02 22:56

Fra DSI nyhedsbrev 4/2001:
http://www.handicap.dk/nyhedsbrev/01-4/Frame_3360.htm

DSI skriver, at Århus fra 1. januar 2002 indfører en række forbedringer
for handicaphjælperne.

Er der nogen der ved om det har spredt sig til andre dele af
landet/andre kommuner ??

--
Mvh. Søren C. Fischer
Handicaphjælper - løntrin 9...

Fra : Lotte M

Dato : 26-03-02 23:40

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev

> DSI skriver, at Århus fra 1. januar 2002 indfører en række forbedringer
> for handicaphjælperne.
>
> Er der nogen der ved om det har spredt sig til andre dele af
> landet/andre kommuner ??

Ikke så vidt jeg har hørt.

Det er herligt Århus giver forbedrede forhold og jeg håber det vil
smitte af på andre kommuner, men jeg frygter, at kommunerne så
vil presse brugerne endnu hårdere ved revurdering af behovet.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-03-02 11:44

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> Det er herligt Århus giver forbedrede forhold og jeg håber det vil
> smitte af på andre kommuner, men jeg frygter, at kommunerne så
> vil presse brugerne endnu hårdere ved revurdering af behovet.

Ja, jeg studsede også over det med at Amtet betalte den del af lønnen
der oversteg en bestemt grænse...
Og jeg vil også gætte på at netop behovsvurderingen vil blive vendt og
drejet en xtra gang, samt at begrebet "rådighedstimer" vil finde meget
mere udbredt anvendelse...
(Hvem har nogensinde hørt om en sygeplejerske, brandmand eller
politimand der en nat, eller hver nat, fik nedsat løn, fordi
arbejdsindsatsen desværre var lav ?!?)

--
Mvh. Søren C. Fischer

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 27-03-02 22:09

"Søren C. Fischer" skrev

> Ja, jeg studsede også over det med at Amtet betalte den del af lønnen
> der oversteg en bestemt grænse...

Det gør de her i Arden - Nordjyllands amt. Ullas seneste ansøgning om
forhøjelse til kl7-24 daglig skulle først en tur i amtet, for at blive
godkendt

Den gik igennem uden problemer, men lønnen er der nu ikke ændret på. Til
gengæld skal ansøgninger efter §84 til f.eks PK's og PTU's sommerkurser
også omkring amtet. Jeg ved ikke hvorfor, men det er begrundet i, at
hjælperordning over et vist beløb, skal godkendes i amtet

> Og jeg vil også gætte på at netop behovsvurderingen vil blive vendt og
> drejet en xtra gang, samt at begrebet "rådighedstimer" vil finde meget
> mere udbredt anvendelse...

Ingen af Ullas bevilgede timer er rådighedstimer. Men det kan jo være
det kommer, hvis hun søger døgndækning

> (Hvem har nogensinde hørt om en sygeplejerske, brandmand eller
> politimand der en nat, eller hver nat, fik nedsat løn, fordi
> arbejdsindsatsen desværre var lav ?!?)

Ikke her

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : N/A

Dato : 29-03-02 08:17

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-03-02 08:17

> "Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> Sært. Mig bekendt godkendes hjælperordningerne i Aalborg ikke i amtet.

Ej heller i Frederiksaborg Amt.

> Det lyder altså sært....

Ansøgninger efter §84 skal ikke igennem Amtet i hverken Frederiksborg
eller Storstrøms Amter.

> Det er helt almindeligt at natten dækkes med rådighedstimer, hvis
brugeren
> ikke har behov for overvågning.

Hvordan er begrebet 'rådighedstimer' egentlig opståeet? Det kan umuligt
være noget som er hentet i den overenskomst som vores løn tager
udgangspunkt i...

> Jeg har 6 rådighedstimer - skulle egentlig ha' været 8, men da
hjælperen skal
> op 1 og til tider 2 gange i timen, så blev det til, at der trods alt
måtte siges
> at være lidt reelt arbejde, selv om jeg som regel befinder mig i køjen
i 8 timer.

Har du aldrig tilfælder hvor du f.eks. skal op 3 eller 4 gange på en
nat - hvad gør du så med aflønning....?

--
Mvh. Søren C. Fischer

Fra : Lotte M

Dato : 29-03-02 20:15

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev

> Hvordan er begrebet 'rådighedstimer' egentlig opståeet?

Jeg kan ikke huske det.

Jeg ved andre faggrupper også kan have rådighedsvagter, hvor de får løn
for måske at skulle rykke ud.

Ved hjælperordningen er hjælperen blot til rådighed i brugerens hjem,
skal ikke udføre egentlige arbejdsfuktioner de pågældende timer,
men må kun udføre småting, som lave en kop the, vende brugeren
osv. Derudover kan hjælperen vælge at sove, læse eller andet, blot
vedkommende er til rådighed.

> Det kan umuligt
> være noget som er hentet i den overenskomst som vores løn tager
> udgangspunkt i...

Der er jo flere forhold ved hjælperordningen, der ikke vil kunne findes
i en overenskomst, fordi der simpelthen dispenseres fra visse arbejds-
miljøregler. En hjælper må feks arbejde 100-vis af timer i træk, hvis
brugeren og hjælperen kan blive enige om at gøre det sådan.

> Har du aldrig tilfælder hvor du f.eks. skal op 3 eller 4 gange på en
> nat - hvad gør du så med aflønning....?

Ikke hvor jeg skal op, det sker sjældent mere end en enkelt gang,
men jeg skal vendes ofte, have flyttet på en pude, strukket benene ud
osv.

Mine hjælpere skriver altid normaltimer mellem kl. 6 om morgenen og
til midnat - mellem kl. 24 og 06 skriver de rådighedstimer.

Det er ikke givet jeg kommer i seng kl. 24, men i så fald sover jeg om
formiddagen og så har de "rådighedstimer" der. Da jeg sover i 8 timer,
får de faktisk løn for 2 timers reelt arbejde om natten, men vi (jeg) har
valgt at skrive timerne på faste tidspunkter, da det typisk er i det
tidsrum rådighedstimerne ligger og det er lettere at administrere den
faste opgørelse.

Hvis vi skrev reelt hvad der er rådighedstimer og arbejdstimer, så ville
det blive helt uoverskueligt og ville på nogle vagter betyde hjælperne
fik en meget lille løn. Det er hverken hjælperne eller jeg interesserede i.
Vi har ført kontrol i perioder og de 6 timer passer i gennemsnit, så alt
andet lige, får alle det de skal have.

I øvrigt arbejder mine fuldtidshjælpere 2 døgn om ugen, så de har
36 normaltimer og de12 rådighedstimer og tillæg som "flødeskum".

Hvordan gør i? Og hvordan er Lottes bevilling skruet sammen?

I øvrigt, hvis nogen af jer har vagtsystemer, som andre godt må
se, så vil jeg meget gerne have lov at ligge dem ud på handiinfo. Jeg
får henvendelser hver uge, fra brugere der ønsker tips til vagtplanlægning.
Selv om vi er forskellige, så hjælper det nogle gange at blive inspireret
af andre.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-03-02 22:25

> [...]
> men må kun udføre småting, som lave en kop the, vende brugeren
> osv. Derudover kan hjælperen vælge at sove, læse eller andet, blot

Sagen i en nøddeskal.
Ingen andre på det danske arbejdsmarked (mig bekendt) har
rådighedsvagter ifm ophold på arbejdspladsen.

> [...]
> miljøregler. En hjælper må feks arbejde 100-vis af timer i træk, hvis
> brugeren og hjælperen kan blive enige om at gøre det sådan.

Jeg tænkte naturligvis på den del af overenskomsten som beskriver
lønforhold - ud over den del er der ikke meget tilbage som vi skal
efterleve...
Men udgangspunktet i aflønning af §77-hjælpere er netop løndelen af
hjemmehjælperoverenskomsten, og denne indeholder ikke noget om ophold på
arbejdspladsen til nedsat timeløn. Der er muligvis en lønsats for
tilkaldevagt, men så er der med garanti ikke krav om ophold på
arbejdspladsen.

> [...]
> det blive helt uoverskueligt og ville på nogle vagter betyde hjælperne
> fik en meget lille løn. Det er hverken hjælperne eller jeg

Den øvrige del af det danske arbejdsmarked får alm. løn når de opholder
sig på arbejdspladsen...
Jeg er temmeligt sikker på, at samlebåndsarbejderne på et slagteri
strejker, hvis bossen siger "lastbilen er forsinket, så de næste 2 timer
får i kun 70% af den normale timeløn, men det kan være den kommer lige
pludseligt så i må ikke forlade virksomheden i de 2 timer"

> Hvordan gør i? Og hvordan er Lottes bevilling skruet sammen?

Hun har døgndækning uden rådighedstimer (grundet massivt
overvågningsbehov pga nedsat lungefunktion/respirations-insufficiens)
Men situationen med de evigt søgende-efter-nedskæringer-sagsbehandlere
sidder der en evig "frygt" hos Lottes/de ansatte for hvornår der
pludseligt kommer en revurdering som indeholder rådighedstimer (med
deraf følgende anke-anke-anke-SM)

> [...]
vagtplanlægning.
> Selv om vi er forskellige, så hjælper det nogle gange at blive

Min Lotte slås hver 2. måned med at lave en ny plan for 2 måneder....

--
Mvh. Søren C. Fischer

Fra : Leonard

Dato : 29-03-02 23:41

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

>Ingen andre på det danske arbejdsmarked (mig bekendt) har
>rådighedsvagter ifm ophold på arbejdspladsen.

Jo, fx pædagoger i døgnvagt på en institution eller et bofællesskab.
Der er natten, hvor der soves, også rådighedstimer til lavere takst.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 30-03-02 07:22

"Leonard" <thisisnotavalidemailadress@sospamoff.cuba> skrev i en
meddelelse news:3ca4ecfd.17820756@news.cybercity.dk...

> Jo, fx pædagoger i døgnvagt på en institution eller et bofællesskab.
> Der er natten, hvor der soves, også rådighedstimer til lavere takst.

Ok... det var jeg ikke klar over... Ikke desto mindre er der tale om en
situation som er *meget* lidt brugt på det danske arbejdsmarked.

--
Mvh. Søren C. Fischer

Fra : Sara Lee Olsen

Dato : 30-03-02 10:28

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message
> [...]
hver uge, fra brugere der ønsker tips til vagtplanlægning. Selv om vi er
forskellige, så hjælper det nogle gange at blive inspireret af andre >.

Her er lidt om min hjælperordning og vagtplanlægning:

Jeg har døgnhjælp (pga. muskelsvind, respirator). Jeg har p.t. ansat 7-8
faste hjælpere og 1-2 vikarer i tilfælde af sygdom e.l.. Mine hjælpere udgør
en (u)skøn blanding af studerende og ikke studerende, dvs., nogle arbejder
på deltid (dem på SU) og andre på fuldtid.

Der bliver lagt vagtplan for 1 måned af gangen. I sommerperioden bliver der
dog lagt for 3 måneder af gangen (juni, juli og august). Mine hjælpere
fordeler selv
vagterne mellem sig på et såkaldt vagtmøde, der på skift holdes hos de
ansatte hjælpere. Når mine hjælpere bliver ansat skriver de under på (i
ansættelsesaftalen), at de minimum vil kunne dække f.eks. 5 vagter om
måneden. En anden hjælper har måske skrevet under på at ville tage 2 vagter
om måneden. Jeg skal så sørge for at have ansat hjælpere nok, så alle
månedens 30 dage bliver dækket. På vagtmødet planlægges så, hvilke dage de
enkelte hjælpere skal tage. For mig er det underordnet, hvem der kommer på
vagt, bare der kommer en hjælper.

Nogle måneder f.eks. i forbindelse med eksamener vil nogle af hjælperne
måske gerne have færre vagter end dem de har forpligtet sig til. Meget ofte
er der andre hjælpere på holdet, der gerne vil tage deres vagter eller også
bliver vikarerne spurgt. Jeg sørger altid for at ansætte vikarer som er
meget interesseret i vagter for så gør det situationer som denne lidt
nemmere. Hvis der ikke er andre, der kan/vil tage vagterne, så skal
hjælperen selv tage dem, da vedkommende jo har forpligtet sig til at dække
vagterne. I tilfælde af sygdom skal hjælperne som udgangspunkt selv sørge
for en afløser. Det plejer (heldigvis) ikke at være et problem, da jeg har
så mange hjælpere ansat. Jeg ved, at "mit vagtplanlægningssystem" kan lyde
lidt omstændigt (specielt på skrift), men det fungerer ret godt i praksis og
mine hjælpere siger, at de er tilfredse med det.

Jeg deltager som udgangspunkt ikke i vagtmøderne - kun hvis de har nogle
spørgsmål til mig e.l. - og prøver så vidt muligt ikke at blande mig i deres
vagtplanlægning. Min erfaring er, at hjælperne bliver mere ansvarlige, når
de inddrages i vagtplanlægningen, og der opstår en holdspirit (håber ikke
det lyder for sekterisk), når de mødes 1 gang om måneden for at planlægge
vagter. Når hjælperne indbyrdes kender hinanden, får "sat ansigt" på deres
kollegaer, er de mere tilbøjelige til at ville træde til, hvis en af de
andre hjælpere vil af med en vagt eller bliver syg. For at "mit
vagtplanlægningssystem" skal fungere, kræver det at man har nogle hjælpere
ansat som er fleksible og ansvarlige.

Puha, det var lidt (meget) om hvordan jeg lægger vagter. Håber det er til at
få hovede og hale på.

Sara

Fra : Lotte M

Dato : 30-03-02 17:55

"Sara Lee Olsen" <s_lee_olsen@hotmail.com> skrev :
> [...]

> det lyder for sekterisk), når de mødes 1 gang om måneden for at planlægge

Det er også min erfaring.

Her i huset har jeg ansvaret for planen, men det er en hjælper, der
laver skitsen og det på baggrund af de forskelliges ønsker.

Det er et stort arbejde at lave 2 halvårlige planer, men når planen
er færdig, så fungerer det fint.

> Når hjælperne indbyrdes kender hinanden, får "sat ansigt" på deres
> kollegaer, er de mere tilbøjelige til at ville træde til, hvis en af de
> andre hjælpere vil af med en vagt eller bliver syg.

Også min erfaring. Mine hjælpere har aftalt ca. 15 minutters overlap,
netop fordi de så lærer hinanden at kende.

> For at "mit vagtplanlægningssystem" skal fungere, kræver det at
> man har nogle hjælpere ansat som er fleksible og ansvarlige.

Det gælder vist alle systemer. Hvis uheldet er ude, og feks flere
hjælpere bliver syge samtidig, så er det jo begrænset hvor mange
vikarer man kan have i baghånden.

> Håber det er til at få hovede og hale på.

Meget fint og forståeligt - det er altid spændende at høre om andres
erfaringer.

Må jeg ligge din beskrivelse ind på handiinfo
http://www.handiinfo.dk/hjaelperordninger.shtml ?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Sara Lee Olsen

Dato : 30-03-02 22:54

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message:
> Må jeg ligge din beskrivelse ind på handiinfo
> http://www.handiinfo.dk/hjaelperordninger.shtml ?

Ja det må du gerne. Skriv evt. til mig på s_lee_olsen@hotmail.com hvis der
er noget der skal uddybes eller ikke er til at forstå.

Sara

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 03-04-02 00:00

"Lotte M" skrev

> Sært. Mig bekendt godkendes hjælperordningerne i Aalborg ikke i amtet.

Iflg specialkonsulenten er der ikke ændret på §77 rent lovmæssigt, men
fra 1. jan. er financieringen ændret, så amtet betaler udgifterne over
ca. 290.000. Derfor skal amtet godkende.

> Det lyder altså sært....

Det er ikke §84 ansøgninger, der skal godkendes i amtet, men derimod
evt. ekstra timer ifb kurser o.l. Jeg havde misforstået

--
Ulla & Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 03-04-02 06:59

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev i en
meddelelse news:a8dd34$n7a$1@sunsite.dk...
> Iflg specialkonsulenten er der ikke ændret på §77 rent lovmæssigt, men
> fra 1. jan. er financieringen ændret, så amtet betaler udgifterne over
> ca. 290.000. Derfor skal amtet godkende.

Ok
Det kan nok få en del kommuner til at slække lidt på deres indsats for
at bruge hjemmehjælpertimer i stedet for at lade brugeren få et brugbart
antal §77-timer

> Det er ikke §84 ansøgninger, der skal godkendes i amtet, men derimod
> evt. ekstra timer ifb kurser o.l. Jeg havde misforstået

Omstændig proces...?
Man kan så håbe på, at det er kompetente medarbejdere Amtet har til at
klare den slags ansøgninger, så de (timerne) kan bevilges/ikke-bevilges
i en fart

--
Mvh. Søren C. Fischer

Fra : Karsten Jühne

Dato : 27-03-02 09:33

On Tue, 26 Mar 2002 22:56:08 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

>DSI skriver, at Århus fra 1. januar 2002 indfører en række forbedringer
>for handicaphjælperne.
>
>Er der nogen der ved om det har spredt sig til andre dele af
>landet/andre kommuner ??

Det har ikke bredt sig til Århus endnu.
Der kom et flertalsskifte i byrådet i vejen, så ingen ved endnu
hvordan sagen ender.
--
Mvh.
Karsten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-03-02 11:45

"Karsten Jühne" <dontuse@websajt.dk> skrev i en meddelelse
> Det har ikke bredt sig til Århus endnu.
> Der kom et flertalsskifte i byrådet i vejen, så ingen ved endnu
> hvordan sagen ender.

Hmmm ok - d.v.s. DSI tager grueligt fejl når de skriver at det trådte i
kraft d. 1/1-2002
Enten har Århus vel vedtaget et nyt regelsæt, eller også har de ikke...
weird...

--
Mvh. Søren C. Fischer

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 27-03-02 22:26

> [...]
>
> Det har ikke bredt sig til Århus endnu.
> Der kom et flertalsskifte i byrådet i vejen, så ingen ved endnu
Fra muskelsvindfondens
Handicappolitisk Nyhedsbrev
Den 11. marts 2002 Nr. 34

Tvivl om Århus Kommunes nye regler for aflønning af hjælpere.

I Handicappolitisk Nyhedsbrev nr. 33 fortalte jeg, at der ville komme nye og
bedre regler for aflønning af hjælpere fra 1. januar 2002.

Det har vist sig, at det ikke er sket. Socialforvalt-ningen i Århus havde
nemlig ikke fået godkendelse fra Borgmesterens Afdeling.

Det betyder imidlertid ikke, at planerne er opgivet, men at man arbejder
videre med dem og søger at få dem godkendt på rette sted.

Med venlig hilsen

Kjeld Nielsen
Gartnertoften 49
2770 Kastrup