Te vandet skummer....
Fra : J Skantse

Dato : 26-03-02 20:55

Hvis nu man koger en kop vand til sin te, ved at sætte koppen ind i en
micro-ovn, hvorfor skummer vandet så når man putter et te brev i koppen ?

Tilsvarende sker jo f.eks ikke hvis man koger vandet i el-kedel.

Er det blot fordi man koger vandet direkte i koppen, og ikke hælder kogende
vand op i koppen, eller koger vandet på en speciel måde i micro-ovnen ??

mvh/Jørgen

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-03-02 21:25

> [...]
kogende
> vand op i koppen, eller koger vandet på en speciel måde i micro-ovnen ??

I en mikrobølgeovn kan vandet blive overophedet i enkelte punkter. Når du så
introducerer en urenhed (te-brevet) vil vandet koge op. Det er derfor altid
en god idé at lade vandet hvile i ovnen, da varmen så når at fordeler sig.
Det er før sket at folk er blevet slemt skoldet når vandet koger eksplosivt
op ved tilsætning af f.eks. instant coffe. Jeg har personligt set en halv
liter kogende vand "hoppe ud af skålen", da der blev stukket en gaffel ned i
den (det skulle jo efterprøves, man er vel nysgerrig).

--
PeKaJe

Fra : J Skantse

Dato : 26-03-02 22:43

"Peter Jensen" <pekaje@hotmail.youmightwannaremovethis.com> wrote in message
> [...]

> liter kogende vand "hoppe ud af skålen", da der blev stukket en gaffel ned
> den (det skulle jo efterprøves, man er vel nysgerrig).

aha, læste på et tidspunkt at det skulle være muligt at se en sø fryse til
is, på et øjeblik, hvis vandet var totalt stillestående kunne temperaturen
komme under nul, og når man så forstyrrer vandet, f.eks ved at smide en sten
i vandet så skulle det fryse til is.
Lyder som lidt af det samme fænomen, hvis det da ikke er en skrøne ?
Må få lidt af et chok hvis hopper i sådan en sø som vinterbader

mvh/Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-02 23:02

Newsgroups: dk.videnskab

J Skantse skrev:

>komme under nul, og når man så forstyrrer vandet, f.eks ved at smide en sten
>i vandet så skulle det fryse til is.
>Lyder som lidt af det samme fænomen, hvis det da ikke er en skrøne ?

Det er ingen skrøne. Det er dog nok umuligt i praksis med en sø.
Isslag skyldes at vandet er underafkølet og falder som regn der
bliver til is i samme øjeblik det rammer jorden.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-03-02 23:50

J Skantse wrote:

> [...]
> komme under nul, og når man så forstyrrer vandet, f.eks ved at smide en sten

Netop, det *er* samme fænomen, bare med frysning i stedet for
fordampning.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-03-02 19:16

J Skantse wrote:

> Lyder som lidt af det samme fænomen, hvis det da ikke er en skrøne ?

Det hedder "underafkøling" og er skam ikke en skrøne.

> Må få lidt af et chok hvis hopper i sådan en sø som vinterbader

Nja. Det er jo ikke hele søen, der fryser til een stor isblok. Der
dannes i stedet et meget tyndt lag is på overfladen.

Jeg har set det i store vandpytter/små søer et par gange. Kaster
man en lille sten dannes der et tyndt lag is i et par meters radius
omkring der, hvor stenen rammer vandet. Det giver også en speciel
lyd - noget i retning af "zzjiinng".

-Claus

Fra : Erik G Christensen

Dato : 26-03-02 21:50

J Skantse wrote:

> Hvis nu man koger en kop vand til sin te, ved at sætte koppen ind i en
> micro-ovn, hvorfor skummer vandet så når man putter et te brev i koppen ?

Hvis du, mod alle anbefalinger, sætter en alm teske i koppen,
har du ikke problemet.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-03-02 22:11

> Hvis du, mod alle anbefalinger, sætter en alm teske i koppen,
> har du ikke problemet.

Ja, eller han kan lade te-brevet ligge i glasset, mens vandet koger. Bare
der er en urenhed som boblerne kan dannes på.

--
PeKaJe

Fra : J Skantse

Dato : 26-03-02 22:44

> ?

> Ja, eller han kan lade te-brevet ligge i glasset, mens vandet koger. Bare
> der er en urenhed som boblerne kan dannes på.

Ideen med en teske af metal i micro-ovnen, lyder ikke smart, men jeg vil
prøve om det ændrer noget at putte tebrevet i først.

Gad vist hvordan det påvirker smagen/trækketiden, men det er måske ligesom
at diskutere om man skal komme koge ris i det kolde vand eller vente til det
koger

mvh/Jørgen

Fra : Peter Jensen

Dato : 27-03-02 01:25

Bare

> Ideen med en teske af metal i micro-ovnen, lyder ikke smart, men jeg vil
> prøve om det ændrer noget at putte tebrevet i først.

Skeen behøver jo ikke at være af metal, men det er ikke et problem. Bølgerne
bliver nok kastet noget mere kaotisk rundt, men der er normalt ikke nogen
problemer, medmindre metallet former en løkke, eller længden rammer
bølgelængden/4 (ikke sansynligt). Så bliver der afsat temmeligt meget effekt
i skeen, der så bare virker som et varmelegeme, så længe den er nedsænket i
vand.

> [...]
> at diskutere om man skal komme koge ris i det kolde vand eller vente til

Uha da ... Bare prøv at spørge om sådan noget i news:dk.kultur.mad+drikke

--
PeKaJe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-03-02 10:07

"J Skantse" <noone@this_is_not_an_address.com> skrev:

> Ideen med en teske af metal i micro-ovnen, lyder ikke smart, men
> jeg vil prøve om det ændrer noget at putte tebrevet i først.

Det er uproblematisk at benytte mindre metaldele i en mikrobølgeovn.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 27-03-02 23:14

Morten Bjergstrøm skrev:
> Det er uproblematisk at benytte mindre metaldele i en mikrobølgeovn.

Kommer det ikke an på hvilket metal der er tale om?

Jeg prøvet porcelæn med guldkant (om det så rent faktisk også ER guld,
ved jeg ikke), og DET ser spændende ud!
Der kommer mange gnister og man slukker meget hurtigt igen.

-------
Tomas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-03-02 23:30

Tomas Christiansen skrev:

> Jeg prøvet porcelæn med guldkant (om det så rent faktisk også
> ER guld, ved jeg ikke), og DET ser spændende ud!
> Der kommer mange gnister og man slukker meget hurtigt igen.

Hvis man mangler inspiration, er der er en der har lavet en "Sjove
ting du kan lave med din mikrobøleovn"-side. Den bor på
<http://margo.student.utwente.nl/el/microwave/>.

// Klaus

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-03-02 00:00

> Kommer det ikke an på hvilket metal der er tale om?

Metallet er stort set ligegyldigt. Udformningen kan dog have en del at sige.

> Jeg prøvet porcelæn med guldkant (om det så rent faktisk også ER guld,
> ved jeg ikke), og DET ser spændende ud!
> Der kommer mange gnister og man slukker meget hurtigt igen.

Lad mig gætte: Guldkanten løb ubrudt hele vejen rundt, ikke? I så fald har
du en spole der opsuger en pæn del af energien, hvilket giver gnister. Jeg
har hørt at problemet kan løses ved at ridse et par riller i kanten. Bare du
så også undgår at ramme bælgelængen/4, så skulle der ikke være flere
problemer.

--
PeKaJe

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-03-02 00:44

Peter Jensen skrev:
> Lad mig gætte: Guldkanten løb ubrudt hele vejen rundt, ikke? I så
fald har
> du en spole der opsuger en pæn del af energien, hvilket giver
gnister.

Selvfølgelig!
Det er ikke metallets beskaffenhed (formentlig så længe det er
elektrisk ledende) men dets udformning, som er afgørende i dette
tilfælde.

Jeg har i øvrigt i sin tid prøvet at stille en hel foliebakke med mad
på i mikrobølgeovnen, og det så ikke ud til at give anledning til
problemer.

> Bare du så også undgår at ramme bælgelængen/4, så skulle der ikke
være flere
> problemer.

Øhm - hvor meget er det - f.eks. målt i millimeter? Jeg mener at kunne
huske noget med 2,4 GHz, og det giver da vist en bølgelængde på ca. en
tiendedel millimeter.

-------
Tomas

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-03-02 00:56

> være flere
>
> Øhm - hvor meget er det - f.eks. målt i millimeter? Jeg mener at kunne
> huske noget med 2,4 GHz, og det giver da vist en bølgelængde på ca. en
> tiendedel millimeter.

Er det mon ikke lige i underkanten ...
Jeg får bølgelængden til at være ca. 12,5 cm med luft som dielektrikum.
Altså skal man helst undgå skeer med en længde på ca. 3 og 9 cm. De kan
blive *meget* varme.

--
PeKaJe

Fra : Erik G Christensen

Dato : 27-03-02 19:27

J Skantse wrote:

> Ideen med en teske af metal i micro-ovnen, lyder ikke smart, men jeg vil
> prøve om det ændrer noget at putte tebrevet i først.

Næ, men det virker,
og sikrer især mod bobleri af kogende vand, som kan være væsentlig
værre, men brug da bare noget andet, der kan fordele varmen,
og jeg er ikke sikker på, at din te bliver bedre.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'