Lukke sessions i SSHd
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 26-03-02 19:49

Se subjekt. Grundet nogle åndsvage programsvigt i min terminal 'hænger'
der nu nogle brugere forbundet til serveren via ssh.

Hvordan lukker jeg disse forbindelser / hvor længe går der før de lukker
sig selv?

anr

"It takes 2 to lie - one to lie, and one to listen"
-Homer Simpson

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-02 20:20

Den Tue, 26 Mar 2002 19:48:35 +0100 skrev Andreas N Rasmussen:
> [...]
>der nu nogle brugere forbundet til serveren via ssh.
>
>Hvordan lukker jeg disse forbindelser / hvor længe går der før de lukker

Det plejer at virke at skrive til deres tty med write(1).

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 26-03-02 20:35

Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:

> Det plejer at virke at skrive til deres tty med write(1).

Hehe, nej det var nu ikke lige det jeg hentydede til. Jeg er den
eneste der bruger serveren pt - jeg åbner bare flere sessions af gangen
til at fjernstyre den med - og da l**tet så døde, lå brugerne stadig som
logget på når jeg skrev who.
Jeg tænkte så på hvordan jeg kunne lukke disse forbindelser.

anr

Ned Flanders: "I need to know. Is God punishing me?"
Reverend Lovejoy: "Ohh, short answer, 'yes' with an 'if'.
Long answer, 'no' with a 'but'.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-03-02 21:03

Den Tue, 26 Mar 2002 20:34:39 +0100 skrev Andreas N Rasmussen:

> [...]
>logget på når jeg skrev who.
>Jeg tænkte så på hvordan jeg kunne lukke disse forbindelser.

Ja, og så prøver man at skrive til tty'en med write(1), hvilket medfører
at der skal sendes til ssh-klienten. Da denne ikke findes længere,
får sshd en TCP RST tilbage, og opdager derved at klienten er
forsvundet. sshd lukker derfor forbindelsen, sender en SIGHUP til de
processer der måtte have overlevet og rydder op i UTMP, så de ikke
længere fremgår af en who(1).

Du skriver blot "write andreas tty7", og trykker to gange på ENTER, så
svarer den I/O error, hvorefter du kan checke med who(1) at det virkede.

Mvh
Kent

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 27-03-02 07:50

> [...]

> Du skriver blot "write andreas tty7", og trykker to gange på ENTER, så
> svarer den I/O error, hvorefter du kan checke med who(1) at det virkede.

Hmm.... smart. Tak for det. Den havde jeg ikke lige fanget.

anr

"Ooh, loneliness and cheeseburgers are a dangerous mix!"
-Comic Book Guy