Haraldskær Kobberfabrik ved Vejle
Fra : Jette Pedersen

Dato : 26-03-02 17:50

Jeg er i min slægtsforskning stødt på en Peder Sager Johann Holck, som
angiveligt skulle være født på Haraldskær Kobberfabrik i Skibet ved
Vejle. Er der nogen, der kender til denne kobberfabrik - eller hvor jeg
kan læse noget om den?

Fra : Per Kyhn

Dato : 26-03-02 18:17

Hej
Ved søg på www.google.com på ordet kobberfabrik dukkede dette link op
http://www.lokalarkiver.dk/vejle/Historie/historie(dk).htm
Der står da ihverfald et par linier
mvh
Per Kyhn

Fra : Philip Sampson

Dato : 26-03-02 18:32

Trap Danmark (fra 1964) skriver i bind 21, pp. 1090-1091 om Haraldskær
Fabrik i Skibet sogn, Tørrild herred, Vejle amt følgende:

"Haralskær Fabrik anlagdes 1741 syd for åen på Haralskær mark med forskellig
metalvareindustri, stampemølle og lervareindustri. 1757 flyttedes fabrikken
til Rue mark, og fabrikationen kom særligt til at omfatte kobbervarer, leer
og søm. 1872 blev den fabrik for træmasse og 1876 papirfabrik, der 1889
optoges i A/S De forenede Papirfabrikker. Den brændte 1922, nedlagdes som
papirfabrik, var en tid kraftstation under Bredsten elektricitetsværk, men
er nu nedlagt, idet fabriksbygningen er indrettet til rekreationshjem".

Trap Danmark henviser i forbindelse med ovenstående til: JySaml. 3. Rk. V.
70f., AarbVejle. 1931. 172f. Smst. 1924. 256f.

venlig hilsen

Philip Sampson

Fra : Torben S

Dato : 26-03-02 20:41

Der skulle være en del at finde på Erhvervsarkivet, fra fabrikken, bla.
lønningslisterne.
Torben Sørensen

Fra : Show The Andersens

Dato : 27-03-02 07:00

Vi er jo på min fødeegn. Jeg husker fabrikken liggende i 1950erne i en lille
flække midt mellem Skibet og Bredsten nede midt i ådalen - altså ikke ved
Haraldskær gods. Sådan som jeg husker det lå der gamle fabriksbygninger på
begge sider af den lille bivej og jeg syntes der var yhyggeligt i området.
Vi kom der for at fiske. Nogle år senere var min mor hjemmehjælp på en
større gård lige ved siden af. Jeg skal prøve at spørge hende hvad hun
husker derfra.
Jeg tror da også at Vejle lokalhist.arkiv kunne have noget.

Annette

Fra : Beth Jeppesen

Dato : 09-04-02 21:49

Jeg har for ganske nylig læst en artikel i et af Vejle Amts Årbøger om
kobberfabrikken, desværre husker jeg ikke årgangen, men mener det har været
omkring 1925-1935. Men det vil en bibliotekar kunne hjælpe dig med. Ellers
må du låne dem alle, der er 3-4 årgange i hvert bind.

Hilsen
Beth Jeppesen