Adgangkontrol af internet adgang??
Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 26-03-02 13:35

Hej
Jeg har brug for at kontrolere nogle unge menneskers internet adgang.
Jeg forestiller mig følgende:
- adgangskode til internet 7 brugere, evt. brugernavn og kode til at
starte Explore
- LOG fil så jeg kan se hvem der har været på hvilke sider.

Vi bruger windows 98,2

Håber nogen kan hjælpe..
Per

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-03-02 13:59

Per Boll Jørgensen wrote:

> [...]
> starte Explore
> - LOG fil så jeg kan se hvem der har været på hvilke sider.

Dette kan en proxy server klarer, endvidere kan du fortage
brugervalidering på proxy serveren, en proxy kan fx være squid.

Nogle firewalls virker også som ovenstående, fx Raptor (SEF) og Firewall-1.

> Vi bruger windows 98,2

Problemet er nok at du leder efter et program til arbejdspladsen, og det
jeg forstår er en nye server.

Du skal blot være klar over at win98's "sikkerhed" kan omgåes, jeg har
selv arbejdet på en skole og eleverne var mere kreative end mig dengang.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 07:26

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Dette kan en proxy server klarer, endvidere kan du fortage
>brugervalidering på proxy serveren, en proxy kan fx være squid.

....og så skal man måske lige huske at sige, at en proxy ikke
hjælper ret meget, hvis man ikke fjerner klienternes adgang
til direkte ip-forbindelse ud af huset...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-03-02 12:40

Allan Olesen wrote:

> ...og så skal man måske lige huske at sige, at en proxy ikke
> hjælper ret meget, hvis man ikke fjerner klienternes adgang
> til direkte ip-forbindelse ud af huset...

Eller forhindre dem adgang, fx ved at sige kun proxy-serveren ip adresse
må gå på Internet.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 13:53

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>Eller forhindre dem adgang, fx ved at sige kun proxy-serveren ip adresse
> må gå på Internet.

Øh, var det ikke det, jeg skrev?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-03-02 14:20

Allan Olesen wrote:

> Øh, var det ikke det, jeg skrev?

I ordet fjerne ligger jeg at man deinstallere eller sletter noget som fx
default gateway, dns server eller ip protokollen.

Dette kan omgåes ved at rette opsætningen, eller reinstallere protokoller.

Men det var nok ikke det som du mente :)

Det mest rigtige er at forhindre adgangen i den default gateway, som kan
være internet routeren eller firewallen, således at kun proxyen har
adgang til internet.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-03-02 19:05

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

>I ordet fjerne ligger jeg at man deinstallere eller sletter noget som fx
> default gateway, dns server eller ip protokollen.

Så har du en mere snæver definition af "fjerne", end jeg har.

Jeg mente naturligvis "fjerne adgangen i gatewayen". Alt andet
er omsonst.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 27-03-02 11:08

> [...]

> Du skal blot være klar over at win98's "sikkerhed" kan omgåes, jeg har
> selv arbejdet på en skole og eleverne var mere kreative end mig dengang.
Jeg forestiller mig nok noget mere simpelt, de unge mennesker jeg har
med at gøre vil aldrig kunne omgåes sikkerheden i win 98. Som det er nu
bruger jeg "oversigten" i explore og der er ikke nogen der har fundet ud
af og slette oversigten når de har været på forbudte sider endnu......
Så det jeg leder efter er bare et program som kan idetificere hvem af de
unge mennesker der har været på hvilke sider..
Per

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-03-02 12:39

Per Boll Jørgensen wrote:

> Hej
> Jeg forestiller mig nok noget mere simpelt, de unge mennesker jeg har
> med at gøre vil aldrig kunne omgåes sikkerheden i win 98. Som det er nu

Der er ingen sikkerhed i win 98!

Ved login-prompten trykker de crtl-esc, og starter en hvilken som helst
applikation de har lyst til.

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 27-03-02 14:22

Christian E. Lysel <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

> Der er ingen sikkerhed i win 98!
>
> Ved login-prompten trykker de crtl-esc, og starter en hvilken som helst
> applikation de har lyst til.

Det ved jeg men det vil disse unge mennesker aldrig finde ud af det
drejer sig om mental retaderet unge. Vi har 2 maskiner på en adsl
forbindelse og 7 brugere. Så hvis en kender et program eller en måde det
kan løses på vil jeg blive )))

Per

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-03-02 14:30

Per Boll Jørgensen wrote:

> Det ved jeg men det vil disse unge mennesker aldrig finde ud af det
> drejer sig om mental retaderet unge. Vi har 2 maskiner på en adsl

Ok, det stiller jo sagen i et andet lys.

> forbindelse og 7 brugere. Så hvis en kender et program eller en måde det
> kan løses på vil jeg blive )))

Jeg kender ikke nedestående programmer, da jeg selv ville løse det med
en firewall og en proxy server. Men jeg har da lige søgt på google i ca
1 min, følge var mine søge ord "surf log user" og "surf parent log
user", dette gav følgende:

http://www.bysoft.se/sureshot/surfspy/

http://www.code.com.au/products/winsuite/surfman.shtml

En større bunke links: