SQL Server XML Support
Fra : Jakob Andersen

Dato : 25-03-02 21:41

Jeg har pt. et site hvor jeg tidligere vha. gammeldags ASP genererer XML
dokumenter on-the-fly fra databasen.

Nu begynder denne metode at være lidt for langsom, og derfor overvejer jeg
nu hvorvidt jeg skal bruge SQL servers builtin support til at generere min
XML eller skal jeg bruge ".NET"'s klasse XMLWrite som eftersigende skulle
være ret hurtig.

Hvis performance ellers er god i ISAPI filen til SQLXML 2.0 vil jeg da gerne
ty til den da jeg har leget lidt med det er kanon dejligt at arbejde med.
Men hvad gør jeg når jeg f.eks. har brug for at have nogle informationer med
rundt i f.eks. en session? Så skal mine filer vel også gennem ASP dllen og
så er performance vel helt i bund?

Så for at sige det kort: Jeg vil gerne høre om performance med SQL Server
2000 XML Support evt. holdt op mod at generere det selv vha. ASP.NET.

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-03-02 09:42

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg har pt. et site hvor jeg tidligere vha. gammeldags ASP genererer XML
> dokumenter on-the-fly fra databasen.

[snip]

> Så for at sige det kort: Jeg vil gerne høre om performance med SQL Server
> 2000 XML Support evt. holdt op mod at generere det selv vha. ASP.NET.

Et forsigtigt bud:

Jeg ville koncentrere mig om middle-layer og ikke så meget om selve databasen.
Det kan godt være, at MSSQL 2k har "indbygget XML-support", men da databasen i
sagens (historiske) natur er relationel, så vil jeg mene, at det er begrænset,
hvor meget du kan tweake databasen til effektivt at håndtere XML. Min erfaring
med denne indbyggede XML-support i SQL Svr og ADO er ikke ubetinget positiv.
Det virker lidt som om, at de i deres implementation har skudt lidt med
spredehagl for at gøre det så anvendeligt for så mange som muligt. Dermed
mister man - synes jeg - nemt overblikket over de data man sender rundt i
systemet. Derfor har jeg selv altid implementeret et middle-layer, der
håndterer XML-data, så jeg nøjagtig ved, hvad der genereres.

Endvidere er det min erfaring, at XML-data serveret direkte fra serveren/ADO
alligevel altid skal manipuleres på den ene eller den anden måde ... og så kan
jeg ikke se det yderligere arbejde i at lave XML selv som værende et stort
problem.

Mht ASP.Nets indbyggede XMLWrite, så har jeg ikke nogen mere kvalificeret
kommentar end at det lyder interessant :)

/Jesper Stocholm

... og god påske ...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne