Epilepsi/intelligens
Fra : Jaredead

Dato : 25-03-02 17:02

Hej!

Følges epilepsi og lav intelligenskvotient ad?

Hilsen t <@:)

Fra : MrWheel

Dato : 25-03-02 17:26

> Hej!
>
> Følges epilepsi og lav intelligenskvotient ad?

Efter min opfattelse gør det, jeg er selv epileptiker, og der er en masse
ting min hjerne ikke kan klare som jævn alderne ellers godt kan klare.

//MrWheel

Fra : Jaredead

Dato : 25-03-02 19:11

"MrWheel" <dsl53373@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Efter min opfattelse gør det, jeg er selv epileptiker, og der er en masse
> ting min hjerne ikke kan klare som jævn alderne ellers godt kan klare.
>
> Jeg har det på samme måde.
Jeg blev sendt til intelligenstest af min læge.
Jeg klarede alt,det var nemt,men måtte afbryde,
fordi jeg kunne mærke et anfald var på vej.
Jeg ved ikke hvad den endelige score blev.
Men jeg kan ikke overskue mange ting.
Ting som for andre er enkelt.
Jeg er komponist/sangskriver,spiller klaver,guitar,bas,mandolin
og trommer,
men på andre punkter er jeg hjælpeløs,
og nødvendige/praktiske opgaver bliver løst af min kæreste,
i sammenspil med mine forældre.
Jeg oplever tit at andre taler til mig som om jeg er et barn,
som om de tror jeg skal have særbehandling.
Jeg tror folk syntes jeg er en sinke,
og måske har de ret.
Det er derfor jeg skriver,fordi jeg er i tvivl.
Selvfølgelig er der dumme og kloge mennesker i alle livets aspekter,
men er det generelt for epileptikere(?),det er det jeg gerne vil vide.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 25-03-02 22:12

Jaredead skrev:

>Følges epilepsi og lav intelligenskvotient ad?

Nej.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Sverre Stokke

Dato : 26-03-02 07:26

newssvar@kajsvenningsen.dk,Ny-Internet writes:

>Nej.

Enig - der er ingen sammenhæng.

Intelligens er først og fremmest arvelig - med de variationer der nu en
gang er på arvegange - og udvikles i nogen grad som følge af stimulering,
socialt miljø, uddannelse osv.

Men det er altid svært at måle intelligens, når det drejer sig om
personer, der mangler egenskaber, der forudsættes at fungere for at testen
skal kunne gennemføres.

En blind vil eksempelvis ikke kunne klare de visuelle opgaver, en talblind
ikke regnestykkerne, en ordblind ikke læsningen, en døv ikke de opgaver,
der tester auditiv spændvidde. Og hvis man har epilepsi, vil man måske
have problemer med koncentrationen.

Hilsen Sverre.

Fra : Jaredead

Dato : 26-03-02 16:33

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke regnestykkerne, en ordblind ikke læsningen, en døv ikke de opgaver,
> der tester auditiv spændvidde. Og hvis man har epilepsi, vil man måske

Mange tak for jeres svar.
Det med koncentrationen kan jeg snakke med om.
Gør at jeg holder mig inden døre for det meste,
hvilket mange bebrejder mig,
men jeg er træt af at få anfald foran fremmede mennesker,
og især folk der kender mig.
Så er nyheden ude over hele byen.
Jeg sprang fra skolen pg.a koncentrationsproblemet.
Det at have et handicap er sgu noget l....!
Endu engang tak for svarene.

Fra : Mari

Dato : 27-03-02 16:43

"Jaredead" <tul@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3ca09578$0$72047$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg sprang fra skolen pg.a koncentrationsproblemet.
> Det at have et handicap er sgu noget l....!

Jeg er enig i - at der ingen grundlæggende sammenhæng er mellem epilepsi og intelligens.
Men hyppige anfald kan påvirke "fatteevnen", så man
bliver langsommere i det.

Når du holder dig for dig selv, har du så ordentlig
støtte til optimal medicinering og beskæftigelse??

Disse to ting - plus en stressfri, regelmæssig hverdag
kan jo være medvirkende til at dine anfald minimeres
i antal.

Mh

Fra : Jaredead

Dato : 27-03-02 17:14

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og intelligens.
> Men hyppige anfald kan påvirke "fatteevnen", så man

Ja,det kan jeg også nikke genkendende til.
Selv får jeg sjældent anfald,så jeg tror ikke hyppigheden har noget at
sige.

> Når du holder dig for dig selv, har du så ordentlig
> støtte til optimal medicinering og beskæftigelse??

Medicineringen klarer jeg selv,
og med hensyn til beskæftigelse,
har jeg en altoverskyggende hobby nemlig musik,og kreationen af musik.