Prime Switch
Fra : Dennis Madsen

Dato : 29-01-01 21:17

Hejsa..

Jeg har en prime 100 mbit switch med 8 porte og en uplink..
da de fleste porte er ved at være optagede ville jeg koble den sammen med
min 5 ports hub (4 porte og en uplink)
Koblede så et alm tp kabel (ikke krydset kabel, skal det vel heller ikke
være, når det ikke er fra uplink til uplink, right?) fra port 2 på hub'en
over i uplink på switchen... den gik så ind og overtog port 1, så det kabel
der sidder i port 1 bliver "frakoblet", hvorfor pokker gør den det ?
Så den computer der sidder i port 1 har ingen adgang til netværket.. piller
man det ud og sætter det i igen, går den tilbage ind og bruger den port, men
kobler så uplinks porten fra

Skulle da gerne kunne bruge alle 8 porte, plus koble mig sammen med en anden
hub/switch i uplink porte ?

M.V.H. Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 30-01-01 07:14

Hej "Dennis Madsen" <smasher@myplace.dk>

>Koblede så et alm tp kabel (ikke krydset kabel, skal det vel heller ikke
>være, når det ikke er fra uplink til uplink, right?)

Hvis du forbinder fra en normal port til en uplink port skal du bruge
et lige-igennem kabel. Hvis du forbinder mellem to normale porte skal
du bruge et krydset, ligeledes hvis du forbinder mellem to uplink
porte.

> fra port 2 på hub'en
>over i uplink på switchen... den gik så ind og overtog port 1, så det kabel
>der sidder i port 1 bliver "frakoblet", hvorfor pokker gør den det ?

Fordi det faktisk kun er een port, selvom der er to stik. Det er en
meget udbredt måde at lave en uplink port på, andre benytter en intern
omskifter - men resultatet er det samme.

>Skulle da gerne kunne bruge alle 8 porte, plus koble mig sammen med en anden
>hub/switch i uplink porte ?

Du har 8 porte, hvoraf den ene port enten kan være normal eller
krydset. Altså 8 porte og ikke 8+1, det giver vel også fint mening når
man har købt en 8 ports switch?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/