Definere sorteringsrækkefølge
Fra : MZH

Dato : 25-03-02 13:37

Hej Gruppe.

Jeg har en database i mySql, som bl.a. indeholder en kolonne med
datoer (KUN dagene, altså 1-31) og en kolonne med månedernes navne
(januar, februar etc.).

Nu vil jeg gerne hente posterne ud fra databasen og sortere dem efter
måned, altså januar til december.

Hvis jeg bare bruger ORDER BY month, så bliver de selvfølgelig
sorteret alfabetisk, dvs. f.eks. december står før januar og juli.

Kan jeg definere min egen sorteringsrækkefølge, og i så fald, hvordan?

Beklager hvis dette er meget simpelt, men jeg er lige gået i gang med
mysql og php...

På forhånd tak!

mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-02 14:05

MZH <mikkel@mzh.nospamdk> skrev:

> Nu vil jeg gerne hente posterne ud fra databasen og sortere
> dem efter måned, altså januar til december.

Giv månederne et nr i månedstabellen og sorter efter det.

tblMaaned:
nr    maaned
1    januar
2    februar

Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-02 14:19

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> skrev:

> Giv månederne et nr i månedstabellen og sorter efter det.

Ups - læste måske lidt for hurtigt.

Du har en tabel med en række kolonner, deriblandt én der indeholder
månedsnavne. Du vil gerne kunne sortere efter måned. Der er
(mindst) to muligheder:

1) Nøjes med at bruge nummeret på en måned (januar = 1 etc.) og
konverter til tekst i applikationen (f.eks. en funktion på en
webside der givet et nummer mellem 1 og 12 returnerer måneden som
tekst).

2) Opret en månedstabel (som beskrevet i første svar) og lav en
relation til din hovedtabel herfra. Når du opretter månedstabellen
er der igen to muligheder:
   a) Lad månedsnummeret være primærnøgle
   b) Lad månedsnavnet være primærnøgle

Uanset hvad du vælger skal månedsfeltet i din hovedtabel indeholde
primærnøglen fra månedstabellen.

For at benytte tabellen skal du vide hvordan man laver
forespørgsler med flere tabeller (joins) - det er beskrevet i
alskens introduktioner til SQL.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-03-02 14:28

MZH skrev:

> Jeg har en database i mySql, som bl.a. indeholder en kolonne med
> datoer (KUN dagene, altså 1-31) og en kolonne med månedernes navne
> (januar, februar etc.).

Brug hellere en kolonne ved navn "dato", der har datatypen "date". Så
kan du hurtigt udtrække de relevante oplysninger:

SELECT MONTH(dato) FROM tabel
SELECT YEAR(dato) FROM tabel

Se http://www.mysql.com/doc/D/a/Date_and_time_functions.html

--