Fejl i Replace-funktion!
Fra : Daniel Pedersen

Dato : 25-03-02 12:48

Hej!

Jeg arbejder på et gæstebogs-lignende script, hvor brugeren altså
kan skrive noget info, som ryger ind i en Access-database... Det
er i sig selv intet problem, og det virker fint.

Problemet opstår når brugeren så skriver et '-tegn (quot). Det
roder jo rundt i ASP-koden, og jeg har læst mig frem til, at man
derfor skal "Replace" det med et dobbelt-quot, inden det bliver
skrevet til databasen. Koden til Replace-funktionen ser sådan her
ud:

strTekst = Request.Form("Tekst")

strTekst = Replace(strTekst, "'", "''")

Men det virker ikke! Den udskifter ikke almindelige quot's med
dobbelt-quot's, så jeg får stadigvæk fejl.

Jeg ville så høre om jeg kunne få et kvalificeret bud på, hvorfor
det lige er, at denne funktion ikke virker??? Skal den "udløses"
på en eller anden måde, eller hvad gør jeg forkert???

Med Venlig Hilsen

Daniel Pedersen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-03-02 22:17

On Mon, 25 Mar 2002 11:47:48 +0000 (UTC), Daniel Pedersen
<Darkey@Darkey.dk> wrote:

>strTekst = Request.Form("Tekst")
>
>strTekst = Replace(strTekst, "'", "''")
>
>Men det virker ikke! Den udskifter ikke almindelige quot's med
>dobbelt-quot's, så jeg får stadigvæk fejl.

- Hvilken fejl?
Replace-funktionen skulle da være OK.
Er du sikke rpå, at du ikke har et andet problem?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 26-03-02 09:13

"Daniel Pedersen" <Darkey@Darkey.dk> wrote in message
> Jeg ville så høre om jeg kunne få et kvalificeret bud på, hvorfor
> det lige er, at denne funktion ikke virker??? Skal den "udløses"
> på en eller anden måde, eller hvad gør jeg forkert???

Der er nok tale om to forskellige karakterer, hvis du spørger mig. Sagen er
nok den at du tjekker efter en genitiv apostrof men faktisk har en anden
karakter i strengen. Prøv at lave en løkke som udskriver alle bogstaver ud
som ASCII værdier i den streng du laver replace på.

Desuden vil jeg foreslå (såfremt der er tale om streng/tekst felter) at du
replacer med en HTML karakter i stedet. F.eks. &#039;

Hilsner,

Tony

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-03-02 10:37

On Tue, 26 Mar 2002 09:13:01 +0100, "Tony Lorentzen"
<tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> wrote:

>Desuden vil jeg foreslå (såfremt der er tale om streng/tekst felter) at du
>replacer med en HTML karakter i stedet. F.eks. &#039;

Det vil jeg så til gengæld foreslå, at man tænker en ekstra gang over.
Hvis det er *helt* sikkert, at data kun skal bruges til HTML, har jeg
ingen indvendinger.
Hvis der derimod blot er en lille mulighed for, at data skal bruges i
en anden sammenhæng, kan man hurtigt skabe sig selv et - unødvednigt -
problem.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-03-02 21:25

Jørn Andersen wrote in news:33g0auk3jkpdq3htu2lbh2usduo75qrvpv@4ax.com:

> [...]
> Hvis der derimod blot er en lille mulighed for, at data skal bruges i
> en anden sammenhæng, kan man hurtigt skabe sig selv et - unødvednigt -

pas nu på, Jørn ... du ved udmærket godt, at indlæg som dit er næsten
sikkert som startskud på en tråd, der handler om at skændes om, hvorvidt
man skal gemme HTML-specifikke koder sammen med stam-data eller ej.

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-03-02 22:38

On Tue, 26 Mar 2002 20:25:15 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam200203@stocholm.dk> wrote:

>pas nu på, Jørn ... du ved udmærket godt, at indlæg som dit er næsten
>sikkert som startskud på en tråd, der handler om at skændes om, hvorvidt
>man skal gemme HTML-specifikke koder sammen med stam-data eller ej.

Og derfor skrev jeg kun, at man skulle overveje det - ikke at man
nødvendigvis skulle gøre det ene eller det andet.

Men tak for advarslen :)

Jeg har dog ingen intention om at fortælle andre, hvad de skal eller
må gøre med deres egne projekter - men kan jeg spare nogen for at begå
*alle* de samme fejl, som jeg selv har begået, vil jeg da gerne være
med til det ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,

> [...]