hastighed på Stofanet vs adsl?
Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-03-02 11:08

Jeg læste lige det tidligere indlæg om hastighed
på adsl og tænkte på om downloadhastigheden
giver noget reelt billede af opkoblingens kapacitet
eller om også andre faktorer spiller ind?

Når jeg downloader f.eks virusdefinitioner fra
Symantec, sker det med 200-245 kbps
(starter som regel højt, og falder siden lidt)
Det tager kun få sekunder at downloade de
3-4mb det som regel drejer sig om.

Det skulle jo svare til en 2056kb adsl-linie,
hvilket jo er noget mere end Stofa har lovet...
Er der noget jeg har misset?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-02 11:23

Peter Schrøder skrev:

>Når jeg downloader f.eks virusdefinitioner fra
>Symantec, sker det med 200-245 kbps

Det ville jo passe fint med en 256 kbit-linje.

>Det skulle jo svare til en 2056kb adsl-linie,

Er du sikker? Den koster f.eks. 845 kr. om måneden hos Tiscali.
Hvis det er rigtigt nok, må du henvende dig til udbyderen for så
kører det for langsomt. Men det der 56 som retteligt burde være
48, får mig til at tro at du i din optimisme har proppet et 0 ind
hvor det ikke hører hjemme.

--
Bertel

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-03-02 13:21

Mon, 25 Mar 2002 11:23:21 +0100, skrev Bertel Lund Hansen, på 18
linier, i <8hut9u0issr2ejku2avtsvlsdb7tgs3t88@sunsite.auc.dk>, :

>Det ville jo passe fint med en 256 kbit-linje.
Jeg tror Peter mente 200- 245 kbit.
Og med IE's måde og måle på passer det nu nok fint.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 25-03-02 17:43

> Jeg tror Peter mente 200- 245 kbit.
> Og med IE's måde og måle på passer det nu nok fint.

Sådan som han siger det, så er det nu nok 200-245 Kbyte han mener......

--
Mvh. Kim, Aalborg
--

Hold venligst dine indlæg til gruppen medmindre jeg beder om andet, tak.
Utroligt folk ikke magter at tage dette som en selvfølge.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-02 19:18

Kim Fritze Sillasen skrev:

>Sådan som han siger det, så er det nu nok 200-245 Kbyte han mener......

Hvis det var byte han mente, ville der jo ikke være noget
problem.

--
Bertel

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-03-02 10:42

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Hvis det var byte han mente, ville der jo ikke være noget
> problem.

Tak for svarene alle sammen.
Det IE skriver er 245 KB/sek, hvilket vel er KiloByte,
og det er da en ganske imponerende hastighed.
En Taiwan server kan komme ned på 10-15 KB/sek,
men det bebrejder jeg ikke Stofa, og der er
trods alt stadig en bid ned til de 4-5 KB/sek som
mit gamle 56k modem kunne præstere når det gik
vildt til.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 03-04-02 23:36

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message

> [...]
> men det bebrejder jeg ikke Stofa, og der er
> trods alt stadig en bid ned til de 4-5 KB/sek som
> mit gamle 56k modem kunne præstere når det gik

Hej Peter.

Svaret er at StofaNet ikke garanterer andet en at det er hurtigere end din
ISDN linie.... Så det er jo ikke så meget.

Men hvis din forbindelse fra en god server inde i landet kommer under 60
Kbyte per sekund, begynder alarm klokkerne for Stofa. Så er det tid til at
opgradere. Telestyrelsen påstår at StofaNet er 1 Mbit... men det passer
overhovedet ikke. Langt de fleste steder ligger hastigheden på typisk 1
Mbit, men det skal gerne være minimum 512 kbit.

Men det er faktisk ikke noget under hvis din hastighed kommer på OVER 2
Mbit. Jeg har ovenikøbet hørt om en væsentligt højere hastighed. Men
selvfølgelig er det kun indenrigs til en god forbindelse.

I udlandet kan der være ret dårlig båndbredde, og du kan derfor aldrig
forvente en høj hastighed fra deres servere. Der må du vente på at deres
linier bliver bedre.

ADSL er for dem der vil have en fast pris, og have lov til at downloade hele
tiden. StofaNet er for dem der vil have et meget hurtigt og billigt
internet... men hvor forbruget ikke er ENORMT. (Enormt er en individuel
vurdering)

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-04-02 08:02

"Kåre Tyroll" skrev
> Svaret er at StofaNet ikke garanterer andet en at det er hurtigere end din
> ISDN linie.... Så det er jo ikke så meget.

Nu gik jeg jo direkte fra 56K modem til Stofanet, så det var
noget der kunne mærkes...

> [...]
> overhovedet ikke. Langt de fleste steder ligger hastigheden på typisk 1
> Mbit, men det skal gerne være minimum 512 kbit.

Stofa lovede at opgradere, hvis den _samlede_ båndbredde
faldt til under 1mbit. Det ser ikke ud til at det er nødvendigt
foreløbigt :)

> Men det er faktisk ikke noget under hvis din hastighed kommer på OVER 2
> Mbit. Jeg har ovenikøbet hørt om en væsentligt højere hastighed. Men
> selvfølgelig er det kun indenrigs til en god forbindelse.

Ja, det var jo hastigheden, der undrede mig. Mine download's
antydede jo netop en forbindelse på over 2Mbit og jeg troede
at jeg, uanset omstændighederne, max kunne opnå 1Mbit,
selv hvis jeg var alene på nettet. Vi er ca 80 husstande i
grundejerforeningen sluttet til. Søndag nat må der være
formidabelt hul igennem.

> I udlandet kan der være ret dårlig båndbredde, og du kan derfor aldrig
> forvente en høj hastighed fra deres servere. Der må du vente på at deres
> linier bliver bedre.

Nu kan jeg da komme ind på Asus hjemmeside. Det kunne jeg
ofte ikke med mit gamle modem. At det stadig går langsomt
må være Taiwan'esernes problem.

> [...]
> tiden. StofaNet er for dem der vil have et meget hurtigt og billigt
> internet... men hvor forbruget ikke er ENORMT. (Enormt er en individuel

Det er endnu ikke lykkes mig at komme op på de 5GB, selvom
jeg har givet ungerne lov at slå sig løs (det tog de meget
bogstavligt) så selvom prisen lige er steget fra 200 til 300 kr
må jeg indrømme, at jeg er godt tilfreds.

Tak for dit svar.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kim Olsen

Dato : 10-04-02 23:06

245 KB/sek er ikke 245 KiloByte/sek

det betyder 245 KiloBit og foreskellen er at
der skal gå 8 bit til 1 byte, så hvis du downloader
med 245 KB/sek. så downloader du kun med 30.625 KiloByte/sek
men hvis den filserver er belastet er det jo klart at du vil downloade
med mindre end de 30 KiloByte/sek

her er et lille program du kan bruge til at teste dine downloads med
det fyder kun 257kb.
der kan du også vælge at få den til at vise hvormange kilobyte eller
kilobit du kan downloade med. (smart lille program)
http://www.analogx.com/contents/download/network/nsl.htm

mvh. kim olsen

Fra : Søren Lundfald

Dato : 12-04-02 09:07

"Kim Olsen" <zonix@c.dk> skrev i en meddelelse
> 245 KB/sek er ikke 245 KiloByte/sek

Jo det er....
kB/s = Kilobyte pr. sek.
kbps = Kilobit pr. sek.

Mvh
Søren Lundfald

Fra : Kåre Tyroll

Dato : 22-04-02 08:20

"Kim Olsen" <zonix@c.dk> wrote in message news:a92d0a$deq$1@sunsite.dk...
> 245 KB/sek er ikke 245 KiloByte/sek
>
> det betyder 245 KiloBit og foreskellen er at
> der skal gå 8 bit til 1 byte, så hvis du downloader
> med 245 KB/sek. så downloader du kun med 30.625 KiloByte/sek

245 Kbyte er ikke usædvanligt for en StofaNet kunde der, på de rigtige
tidspunkter, eller i det rigtige område. Så tallene stemmer ganske fint.

HVis man downloader noget med windows, vil overførselshastigheden stå i
Kbyte.

Med venlig hilsen,
Kåre Tyroll

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 25-03-02 16:58

Hvis jeg husker rigtig lover stofanet ikke nogen special hastighed. De siger
at den skal ligge mellem 20-90KByte. Hvis den er under 20 er der noget galt.
Men det er jo også godt når den ligger højere. Det kan kun betyde at der
ikke er så meget belastning på stofa's net.

Mvh
Thomas

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-03-02 19:22

"Thomas Strøm Larsen" <tholar@mail.dk> wrote in

> [...]
> er der noget galt. Men det er jo også godt når den ligger højere.
> Det kan kun betyde at der ikke er så meget belastning på stofa's

Tjaa - jeg ligger på ca. 120KB/sec fra de hurtigste servere (eller når
jeg starter flere downloads på samme tid) - jeg har Stofanet gennem NTA
i Aalborg, og det kører som regel godt heroppe. Det eneste jeg har at
udsætte er prisen i forhold til at man kun må hente 5GB per måned. Men
jeg vil hellere have hastighed end trafik, så indtil videre foretrækker
jeg Stofa over ADSL - men når engang pengene ikke er det vigtigste (er
studerende lige i øjeblikket) så bliver det nok en ADSL på ca. de
hastigheder som jeg har med Stofanet - rundt regnet svarer min
hastighed til 1024/256.

Flemming