Egen web server på ADSL. Hvad er smartest ~
Fra : Christian G. Jacobse~

Dato : 25-03-02 09:40

Mit spørgsmål er sikkert temmelig uvidende, men det skyldes så udelukkende
jeg desværre ikke har den store erfaring med opsætning af internet
connectede netværk. Jeg håber i vil bære over med mig og hjælpe alligevel.

Sagen er at jeg står for at skulle lave en ADSL løsning derhjemme. Mit
netværk består af to klienter (Windows 2000/XP) samt en server (Er lige nu
Windows 2000, men kan lige så godt være Linux eller FreeBSD). Jeg vil gerne
have etableret en ADSL løsning der tillader de to klienter at være på nettet
og samtidig have hostet et web site på serveren.

Jeg ejer i forvejen eget domæne der hostes ude i byen. Da jeg ikke er så
interesseret i at have hele mit domæne styret af hjemmeserveren (altså;
ingen DNS server hjemme) havde jeg forestillet mig at lade dele af indholdet
på mit domæne blive leveret af web serveren hjemme. Man kunne for eksempel
anvende frames og lade selve frameset delen komme fra web hotellet, men lade
det egentlig indhold komme fra hjemmeserveren, altså:

<FRAMESET COLS=”200,*”>
<FRAME NAME=”WebHotel” SRC=”main.html”>
<FRAME NAME=”Hjemme” SRC=”xxx.xxx.xxx.xxx/indhold.html”>
</FRAMESET>

Altså hvor indholdet af “Hjemme” framen leveres af web serveren derhjemme
(xxx.xxx.xxx.xxx er lig den faste IP leveret af ADSL udbyderen)

Jeg har nu tænkt på 2 løsninger, men kan ikke finde ud af hvad der er
smartest (og om det overhovedet er muligt). Det er her jeg håber i kan
hjælpe.

1) ADSL opkobling med fast IP og egen router

Her er det jo ikke noget problem at få de to klienter på nettet, men hvad
med serveren. Kan man i routeren (for eksempel via NAT eller lign.) få alle
requests til port 80 sendt til en bestemt IP adresse på det private net ? På
den måde vil det vel være muligt at få serveren til at håndtere alle HTTP
requests ?

2) ADSL opkobling med fast IP og ADSL modem

I denne løsning havde jeg tænkt mig at sætte 2 NICs i serveren og lade
serveren være router for de to klienter. På denne måde ville alle requests
til for eksempel port 80 vel ryge på det netkort der har ADSL opkoblingen og
dermed videre ind i serveren og dermed løse problemet med egen web server ?

Er der nogen der har nogen synspunkter eller anbefalinger med hensyn til til
ovenstående ?

Mvh

Christian G. Jacobsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-02 09:51

"Christian G. Jacobsen" <christian@jacobzen.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man i routeren (for eksempel via NAT eller lign.) få alle
> requests til port 80 sendt til en bestemt IP adresse på det private
net ?

Ja

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 25-03-02 13:43

A dude from the usenet called "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Ja

- Hmmm.... Er der nogle der har lavet en total newbie FAQ til f.eks.
SpeedStream æsken? Jeg overvejer sgu at lave en efterhånden som jeg
selv kommer tilbunds i den.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle Hans Jensen

"I took the initiative in creating the internet" - Al Gore

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-02 13:55

"Palle Hans Jensen" <diesel@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> - Hmmm.... Er der nogle der har lavet en total newbie FAQ til f.eks.
> SpeedStream æsken?

Der er www.dsl-faq.dk men ellers kender jeg ikke nogen.
Jeg ville gerne selv, men min ansøgning om at få 32 timer pr. døgn blev
afslået.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 25-03-02 13:57

<usenet@makr.dk> wrote:

>Der er www.dsl-faq.dk men ellers kender jeg ikke nogen.
>Jeg ville gerne selv, men min ansøgning om at få 32 timer pr. døgn blev
>afslået.

Dsl-faq har jeg selvfølgelig kigget på, men synes ikke den er så
minutiøs for dem der spørger til de meget simple ting. F.eks. sætter
siden automatisk ens router op til diverse ting, hvor jeg måske synes
man lærer mere af at gøre det selv

Tror sgu jeg kigger lidt på det.

Jeg har iøvrigt søgt om 30 timer pr. døgn. Også afslået! Damn!

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 25-03-02 19:55

"Christian G. Jacobsen" <christian@jacobzen.dk> wrote:

> [...]
>ingen DNS server hjemme) havde jeg forestillet mig at lade dele af indholdet
>på mit domæne blive leveret af web serveren hjemme.

Du kan sagtens få en udbyders DNS-server til at pege på din IP-adresse,
så din egen server er den eneste http-server der er involveret. Så
slipper du for at klienterne skal en tur forbi udbyderens http-server
hver gang.

>Man kunne for eksempel
>anvende frames og lade selve frameset delen komme fra web hotellet, men lade
>det egentlig indhold komme fra hjemmeserveren, altså:

Det er ganske rigtigt alternativet til at have DNS-serveren pegende på
din egen server. Men det er noget kluntet hvis du alligevel vil have
hele det reelle indhold på hjemmeserveren.

> [...]
>requests til port 80 sendt til en bestemt IP adresse på det private net ?

Ja, det kan man netop.

> [...]
>dermed videre ind i serveren og dermed løse problemet med egen web server ?

Ja. Så skal den naturligvis ikke bare rute for klienterne, men også
udføre NAT.

Den primære fordel ved sidstnævnte løsning kommer hvis serveren også kan
levere noget beskyttelse (firewallfunktionalitet).

Jeg har selv en Linuxserver der også fungerer som firewall for min
Windows-maskine. Hvis man gør sig tilpas meget umage og har den
fornødne viden, kan det gøres temmelig sikkert.

Jeg har for nylig beskrevet nogle sikkerhedsmæssige detaljer om mit
setup i tråden "Webserver og Firewall på samme maskine" i
dk.edb.sikkerhed. Men man behøver ikke gøre det så kompliceret som jeg
har gjort, for at det er bedre end ingenting.

Ulemperne ved (2) er primært at de andre maskiner mister forbindelsen
hvis serveren dør og at man skal bruge et netkort mere.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).