testprogram af ram og cpu?
Fra : Peter T.

Dato : 25-03-02 09:44

Min pc har opført sig sært på det sidste og adskellige reinstallationer har
tilsyneladende ikke hjulpet på spontane fejlmeldinger og reboots. Min
mistanke går på cpu og/eller rammen kunne være defekt. Så findes der et
program til at teste disse?

Hvis nogen kan hjælpe mig med at dekode følgende fejlmelding i win2000, vil
jeg blive glad. Den opstod i et popup-vindue efter sidste spontane reboot.

->
rundll32.exe - application error

The instruction at "0x0006feb3" referenced memory at "0x8000750". The
memory could not be written.
<-

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Leony

Dato : 25-03-02 12:06

"Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsyneladende ikke hjulpet på spontane fejlmeldinger og reboots. Min
> mistanke går på cpu og/eller rammen kunne være defekt. Så findes der et

Har du installeret noget nyt soft- eller hardware?
Hvor varm er din cpu og kabinet?
Hjælper det hvis du tager kabinetsiden af?

> The instruction at "0x0006feb3" referenced memory at "0x8000750". The
> memory could not be written.

Kunne måske være en RAM fejl.
Du kan teste med følgende program:
http://www.teresaudio.com/memtest86/
Vær opmærksom på at det tager lang tid.
Det tager 5 timer at teste 64 MB RAM på en PII 366 Mhz (komplet test).
Tiden afhænger af RAMmængde og CPU'ens hastighed.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peter T.

Dato : 25-03-02 12:19

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in news:BwDn8.5798$_T4.68071
@news010.worldonline.dk:

> "Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse

> Kunne måske være en RAM fejl.
> Du kan teste med følgende program:
> http://www.teresaudio.com/memtest86/

Tak. Jeg kørte frem til 5% af anden test og opgav efter +230.000 fundne
fejl. Er det et dårligt tegn på defekt ramblok? ;)

> Vær opmærksom på at det tager lang tid.
> Det tager 5 timer at teste 64 MB RAM på en PII 366 Mhz (komplet test).
> Tiden afhænger af RAMmængde og CPU'ens hastighed.

Derfor opgav jeg efter knap 1½ time.

Jeg vil prøve at tage ramblokken ud og tørre den forsigtigt af. Det
_kunne_ jo skyldes dårlig forbindelse ved kontakten pga. støv. Anyway -
blokken er en 512 mb PQI fætter, som faktisk kan køre 133 mhz, men den har
hidtil kun kørt 100 mhz, da den skulle supplere min hidtidige 128 mb pc100
blok. Hvad der dog undrer mig, når nu den har kørt ved en lavere hastighed
end den egentlig er bygget til, er at den så pludselig begynder at stå af,
efter at den har fungeret glimrende siden august 2001 (hurra for garanti).

Fra : Peter T.

Dato : 25-03-02 12:20

"Peter T." <n@d.a> wrote in news:Xns91DC7D74BDCB1muh@130.225.247.90:

> [...]
>
> Tak. Jeg kørte frem til 5% af anden test og opgav efter +230.000
> fundne fejl. Er det et dårligt tegn på defekt ramblok? ;)

Jeg fik fat i programmet inden du postede dit forslag, for nu at rette evt.
misforståelser.

Fra : Leony

Dato : 25-03-02 14:23

"Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse

> Tak. Jeg kørte frem til 5% af anden test og opgav efter +230.000 fundne
> fejl. Er det et dårligt tegn på defekt ramblok? ;)

Det var godt nok meget.
Jeg har aldrig selv haft moget dårligt RAM, så min erfaring kan ligge på et
lille sted.

> Jeg vil prøve at tage ramblokken ud og tørre den forsigtigt af. Det
> _kunne_ jo skyldes dårlig forbindelse ved kontakten pga. støv. Anyway -

Tag et viskelæder og gnub forsigtigt på kobberkontakterne, det skulle gøre
godt, hvis problemet kan løses på den måde.
Det skal være et af de hvide Steadtlerviskelædere (Mars-Plastic).

> blokken er en 512 mb PQI fætter, som faktisk kan køre 133 mhz, men den har
> hidtil kun kørt 100 mhz, da den skulle supplere min hidtidige 128 mb pc100

Prøv at køre med den lille RAMblok og se om der er problemer med den, når
den sidder alene. Derefter kan du prøve PQI'en, så skulle du hurtigt kunne
finde ud af om den er defekt.

> [...]
> efter at den har fungeret glimrende siden august 2001 (hurra for garanti).

Ting har det jo med at gå i stykker uden varsel.

Fra : Madsen

Dato : 25-03-02 17:58

Peter T. skrev:

> [...]
> er bygget til, er at den så pludselig begynder at stå af, efter at
> den har fungeret glimrende siden august 2001 (hurra for garanti).

Jeg har også haft 2 PQI-klodser på hver 512 MB. som er stået af og som
Memtest fandt fejl på. Specielt 512 MB. modulerne fra PQI kom der vist
en ret stor sending af med fejl på, på et tidspunkt. Mine var dog
defekte fra day 1, men det kan vel ske lige pludselig hvis der er små
fabrikationsfejl i dem. De to nye moduler jeg fik dem byttet til, kører
uden problemer og har gjort det i et års tid nu. (Kører 133 Mhz.)

Madsen.