IDE RAID
Fra : petersen_michael

Dato : 24-03-02 21:19

Hejsa

jeg har fået skrabet 4 ens diske sammen
og vil nu til at kører RAID 0+1 på dem
min RAID controller er den onboard monterede på et ABIT BX 133

gør det nogen forskel hvilke diske jeg monterer som master hhv.
slaver på de 2 IDE kanaler ?

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-03-02 22:43

petersen_michael wrote:

> jeg har fået skrabet 4 ens diske sammen
klip
> gør det nogen forskel hvilke diske jeg monterer som master hhv.
> slaver på de 2 IDE kanaler ?

Undskyld, men hvad er spørgsmålet / svaret ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : petersen_michael

Dato : 24-03-02 23:02

Erik G Christensen skrev i meddelelsen
<3C9E484B.C3FA3F82@post1.tele.dk>...

>Undskyld, men hvad er spørgsmålet / svaret ?

svaret kender jeg ikke, derfor spørger jeg

prøver lige en ny formulering..

jeg ønsker RAID 0 + 1 altså spejl + strip ok ?
der benyttes 4 diske
2 kører strippet og 2 andre kører så et spejl af de 2 strippet ok ?

disk A + B kører et strip
disk C + D køre et spejl af A + B

mit spørgsmål er så, om dte har betydning
hvilke diske jeg planter hvor på controlleren
( der er tale om IDE controller )

ok ?

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-03-02 23:41

petersen_michael wrote:

> Erik G Christensen skrev i meddelelsen

> 2 kører strippet og 2 andre kører så et spejl af de 2 strippet ok ?
>
> disk A + B kører et strip
> disk C + D køre et spejl af A + B

Ok, det kan være det er sivet ind

Først, er begge kanaler lige hurtige ?

Ja, så striper du på hver sin kanal (kan køre uafhængigt) og
spejler på master => slave.

Nej, så striper du på den hurtigste kanal (vil jeg tro) og
spejler på den anden.

Striping sker (næsten) synkront, spejling med buffer.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 24-03-02 23:16

Erik G Christensen wrote:

> Undskyld, men hvad er spørgsmålet / svaret ?

Jeg prøver lige igen, hvordan skal vi - du kende
forskellen på 4 ens diske ?

Fra : Jan Linneberg

Dato : 24-03-02 23:55

jeg er efterhånden ikke rigtig klar over hvad det præcise spørgsmål er
længere?
Men når du har 4 diske på 2 ide kanaler så mener jeg at det er bedste at
stripe de 2 master diske og så kører mirror på de 2 slave diske.
ved ikke om det var svar på spørgsmålet men det var da et forsøg
mvh Jan

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 25-03-02 09:31

> gør det nogen forskel hvilke diske jeg monterer som master hhv.
> slaver på de 2 IDE kanaler ?

Nej, det gør det ikke, men det smarteste til senere reference er, at Master
på begge kanaler er din Striping og Slave så er dine Mirror. Simpelt.

--
Mvh. Kim, Aalborg
--

Hold venligst dine indlæg til gruppen medmindre jeg beder om andet, tak.
Utroligt folk ikke magter at tage dette som en selvfølge.

Fra : petersen_michael

Dato : 25-03-02 17:03

jeg takker alle dem jeg har forviret for venlig deltagelse

begge kanaler er / bør være lige hurtige
( de sidder på samme RAID controller )

jeg kan se af de svar jeg har fået at det er uden betydning
om jeg stripper de 2 HDer på 1. kanal
og kører mirror på 2. kanal

eller om jeg stripper master diskene og kører mirror på slave diskene..

så valget falder nok ud til at jeg benytter strip mellem master diskene
og kører mirror på slaverne