Søren Kierkegaard
Fra : Peter Andersen

Dato : 24-03-02 20:28

Har noget info om Søren Kierkegaards familie og slægt? et familie rygte
siger vi/jeg er i familie med ham et eller andet sted.

Kan nogen hjælpe?

vh. Peter Andersen

Fra : Dorthea Sørensen

Dato : 24-03-02 21:53

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> Har noget info om Søren Kierkegaards familie og slægt? et familie rygte
> siger vi/jeg er i familie med ham et eller andet sted.
>
> Kan nogen hjælpe?
>
> vh. Peter Andersen

Hej Peter
Her er noget om søren kirkegård måske du kan bruge det
Venlig Hilsen Dorthea Sørensen
http://www.assistens.dk/kierkegd.htm

Fra : Aksel Thomsen

Dato : 25-03-02 07:16

"Dorthea Sørensen" <dortheamarie@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]

Hej Peter
>Her er lidt om hans mor, der stammer fra Brande. Uddrag af Gårdhistorier,
hefte 9, Brandlund, Brande Sogn:
Matrikel nr. 7a Brandlund
Skøde til Søren Jensen, født ca. 1725, død i 1798 i Brandlund, gift med
Maren Larsdatter af Hyvild, født ca. 1730 i Hyvild, død 26.9.1821 i
Brandlund. Søren Jensen, der en tid fungerede som kirkesanger og skolemester
i Brande, havde et lille husmandssted med 1 ko og 4 får. Han blev også
benyttet som ordensmarskal når der var store gilder i sognet, og når han
havde bragt gæsterne på plads, var man sikker på, at de sad hvor de skulle.
Søren Jensen var ikke fra Brande sogn og han findes ikke nævnt i
folketællingen i 1787.

Børn:
1 Mette Sørensdatter, født ca. 1755, død 3.10.1813 i Brandlund.
2 Lars Sørensen, født ca. 1760, se næste ejer.
3 Ane Sørensdatter, født ca. 1761, død 1811, gift 1793 med Thomas Lassen i
Grarup, se matr.nr. 13a i Grarup
4 Ane Sørensdatter, født ca. 1764, gift 1816 med Jens Clemmensen, se matr.
nr. 11a i Brandlund.
5 Ane Sørensdatter født 1768 i Brandlund, død 31.7.1834 i København, gift
26.4. 1799 med hoskræmmer og enkemand Michael P. Kierkegaard, født ca. 1756,
død 9.8.1838 i København. Ane og Michael var forældre til forfatteren og
filosoffen Søren Kierkegaard.
6 Maren Sørensdatter (alder ikke fundet), gift med Lars Pedersen af Sunds
mølle.

Det er langt ude også noget af min familie.

Venlig hilsen Aksel Thomsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-03-02 07:52

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev Sun, 24 Mar 2002
20:27:49 +0100

>Har noget info om Søren Kierkegaards familie og slægt? et familie rygte
>siger vi/jeg er i familie med ham et eller andet sted.

Den nærmeste famile (broderen der blev biskop, faderen der som 12 årig
blev sat i hosekræmmerlære i København, bedsteforældrene i Sæddig
Kirkegaard, osv.) er vel ret godt beskrevet forskellige steder.
Se evt også:
http://www.folkekirken.dk/stifter/ribe/skjern/saedding/Kirkegdr.htm

Hans forslægt kan du læse om i Hardsyssels Aarbog bind 33 (1939) fra
side 17 - 28.

Bemærk iøvrigt, at der også er både en Kirkegaard og en
Kirkegaardfamilie i Hanning sogn. Selvom de ligger kun et godt stenkast
fra hinanden, så er det altså 2 forskellige gårde og 2 forskellige
familier.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 29-03-02 10:15

> Har noget info om Søren Kierkegaards familie og slægt? et familie rygte
> siger vi/jeg er i familie med ham et eller andet sted.
>
> Kan nogen hjælpe?
>
> vh. Peter Andersen

I Carl Langholz´s bog Anetavle for berømte danskere er der et par sider om
Søren Kierkegaard´s aner. Der er også en del literatur henvisninger.

mvh Poul Emil Kristensen