Definere sorteringsrækkefølge
Fra : MZH

Dato : 24-03-02 18:55

Hej Gruppe.

Belkager hvis dette er lidt OT, men har ikke kunnet finde en
nyhedsgruppe til mysql...

Jeg har en database i mySql, som bl.a. indeholder en kolonne med
datoer (KUN dage) og en kolonne med månedernes navne (januar, februar
etc.).

Nu vil jeg gerne hente posterne ud fra databasen og sortere dem efter
måned, altså januar til december.

Hvis jeg bare bruger ORDER BY month, så bliver de selvfølgelig
sorteret alfabetisk, dvs. f.eks. december står før januar og juli.

Kan jeg definere min egen sorteringsrækkefølge, og i så fald, hvordan?

Beklager hvis dette er meget simpelt, men jeg er lig gået i gang med
mysql og php...

På forhånd tak!

mikkel

Fra : Jonas Delfs

Dato : 24-03-02 19:13

"MZH" <mikkel@mzh.nospamdk> skrev i en meddelelse

> Belkager hvis dette er lidt OT, men har ikke kunnet finde en
> nyhedsgruppe til mysql...

FUT: dk.edb.database

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Allan E

Dato : 24-03-02 21:19

"MZH" <mikkel@mzh.nospamdk> wrote in message
> Hej Gruppe.
>
> Belkager hvis dette er lidt OT, men har ikke kunnet finde en
> nyhedsgruppe til mysql...

Mon ikke dk.edb.database ved lidt om databaser og SQL??

> [...]
> etc.).
>
> Nu vil jeg gerne hente posterne ud fra databasen og sortere dem efter

Hvis dine dato'er ligger i date formatet, kan du bruge month(date)
funktionen i mysql.....
http://www.mysql.com/doc/D/a/Date_and_time_functions.html

Noget a la "SELECT dato FROM datotabel ORDER BY month(dato)"

Mvh Allan E

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 24-03-02 22:15

> Jeg har en database i mySql, som bl.a. indeholder en kolonne med
> datoer (KUN dage) og en kolonne med månedernes navne (januar, februar
> etc.).

Det lyder umiddelbart som et lidt uhensigtsmæssigt database-design - du
skulle nok hellere lave en kolonne af type "date" og så bruge hr. Allan E's
order by-trick (jeg har aldrig selv brugt det, men det lyder kinky :)

Mvh.
/Thomas