Nybegynder, jeg mangler et nybegynder Cad ~
Fra : Jorgen M.

Dato : 24-03-02 19:21

Hej

Jeg står og skal til at lave nogle tegninger til et højtaler kabinet
til min bil, men jeg synes at Autocad 2002 er lidt af en stor mundfuld
at finde ud af, som nybegynder som aldrig for har brugt CAD
programmer, så hvis der findes at andet CAD program som er mere
begynder venligt så ville jeg blive glad, den behøver ikke at kunne
det hele bar den kan fortælle hvor mange liter luft der er i en kasse.

Alle forslag vil blive medtaget med åbne arme.

Hilsen
Jørgen M.

Fra : Stig Christensen

Dato : 25-03-02 08:21

Hej Jørgen
> [...]
> det hele bar den kan fortælle hvor mange liter luft der er i en kasse.
>
> Alle forslag vil blive medtaget med åbne arme.

Prøv at kikke på www.abacus.com

De har et 3D-program de kalder Train-sim modeler, det er beregnet til at
lave lokomotiver og vogne til et spil der hedder train simulator,
jeg har brygt det en del nu, og det er rimeligt nemt at gå til og jo, jeg
var novice hvad 3D angik, da jeg startede, programmet koster
39$, så det er jo ikke nogen herregård.

Fra : Klaus Villumsen

Dato : 25-03-02 10:26

files@horne-lan.dk writes:
> [...]
>det hele bar den kan fortælle hvor mange liter luft der er i en kasse.
>
>Alle forslag vil blive medtaget med åbne arme.

Hej Jørgen

I autocad tastes BOX og målene angives i mm dvs. 1000 for en meter så er
det også til at finde ud af.
Men hvis du bruge rumfanget af luft er det jo bare at
gange Længde x Bredde x Højde

Ellers giv mig cirka målene som skitse og jeg skal tegne den.
for dig

Med venlig hilsen
Klaus Villumsen

Fra : P.C.

Dato : 25-03-02 13:53

Hi.

"Klaus Villumsen" <klaus_villumsen@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> I autocad tastes BOX og målene angives i mm dvs. 1000 for en meter så er
> det også til at finde ud af.
> Men hvis du bruge rumfanget af luft er det jo bare at
> gange Længde x Bredde x Højde

Jo ,men man kan også taste "massprop" og pege på boxen , så får men en masse
yderligere oplysninger. -------- iøvrigt synes jeg at du har helt ret i, at
AutoCAD eller IntelliCAD , som jo kan downloades gratis på ;
http://www.cadopia.com/
slet ikke er "svære" programmer. Når man først er kommet igang ,går det meget
hurtigt at finde ud af hvordan programmerne fungerer og der er jo hjælpe
funktioner og adskillige fora hvor man kan hente råd.
Det er sikkert udmærket at man i et "billigt" program kan tegne osv. men som
oftest har man jo brug for mere end det, f.eks. at kunne "måle" på tegningen
eller nogle af de faciliteter der er i mere profesionelle programmer og så er
det jo godt at have prøvet et rimeligt program og at have set hvor meget der
ligger klar til at bruge, blot man finder en manual. -------- Hvis du f.eks
hjælper, ville det jo være smart hvis J. kunne sætte tegningen ind i f.eks.
IntelliCAD og tegne videre .
P.C.

Fra : Brian Lænø

Dato : 25-03-02 17:16

"Jorgen M." <files@horne-lan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hele bar den kan fortælle hvor mange liter luft der er i en kasse.
>
> Alle forslag vil blive medtaget med åbne arme.

Hej
Hvis det "bare" er en rimelig simpelt kabinet du skal lave, så kan du
udregne volumen på en lommeregner.
Men hvis det er en kompliceret kabinet, med flere kamre og afstivninger, så
kan det være lettere med et 3D program.
Jeg tegner højtaler kabinetter til dagligt på arbejde, dog ikke til biler .
Jeg tegner alle delene op i 3D (massive emner).
Når jeg så skal have volumen, så sætter jeg alle delene sammen til et emne,
for derefter at fra trække emnet fra en solid af hele kabinettet.
Der efter kan jeg skære de forskellige kamre ud, som programmet så udregner
volumen for.
På denne måde får jeg også med regnet alle hullerne i afstivningerne til
volumen.
Det program jeg bruger er Mechanical Desktop, desværre er det ret dyrt.
Der er et rigtig godt 3D program der heder Inventor, det kan man få en
tidsbegrænset prøve version af.
De er nok lettest hvis det er et firma der ber om det.
Men hvis du ingen 3D erfaring har, så er det nok svært at gå til.
Hvis du får brug for hjælp, så kan du bare sige til.

mvh
Brian

Fra : Michael

Dato : 06-04-02 10:55

Hej Jørgen M !

Jeg vil i al ubeskedenhed bede dig kigge ind på denne side, hvor jeg
fortæller lidt om hvordan jeg har grebet det an:
www.michulla.subnet.dk/page6.html

Hilsen fra

Michael