Spædbarn: Bilkørsel, skråstol og bæresele.
Fra : Lonnie

Dato : 24-03-02 12:34

Kære NG!

Så er jeg her igen, med flere spørgsmål. Tusind tak for jeres svar tidligere

Vores datter er nu knapt en måned gammel. Vi har ikke helt check på hvor
meget vi skal skåne hendes ryg...

Vi har i gave fået en Baby Dan bæresele - en af dem der blev testet i Tænk
og Test. Et af minusserne var, at hovedet ikke var ordentligt støttet. Men
vores spørgsmål går nu mere på hendes ryg. Jeg har søgt meget efter hvor
længe man kan tillade sig at bruge bæreselen ad gangen, netop af hensyn til
hendes ryg? Den er god om aftenen, fordi vores rygge bliver skånet, når vi
vandrer rundt med hende, men vi vil selvfølgelig ikke bruge den for meget?

Og hvad med skråstole? Vi har en skråstol som er stiv i ryggen, hvornår må
hun begynde at bruge den, og hvor meget? (Hvor længe ad gangen?)

De sidste ting drejer sig om bilkørsel. Der sidder hun i en autostol, som
næsten ligger ned, men alligevel har et "knæk" der hvor man normalt sidder.
Skader det hendes ryg at ligge i den? Den er beregnet til 0 - 9 mdr., men
købt hernede i Frankrig... Og hvordan er det med aircondition, udluftning
osv. når man kører i bil?

Jeg glæder mig til jeres svar.

Mange hilsener fra Lonnie.

Fra : mimi

Dato : 24-03-02 13:36

Hej Lonnie
Jeg har selv brugt en bæresele de første 6 mdr.af min søns liv. Der står på
selve bæreselen vi har at man skal minimum veje 3500 gr. for at må være i
den. DErudover sagde vores sundhedsplejerske at i starten måtte det kun
være 10 min. af gangen, og så en pause, netop p.g.a ryggen. Des ældre han
blev måtte vi gå lidt længere tid med ham. Jegh tror nok det var noget med
at han som 3 mdr. gammel må være i den en halv til en hel time. Det samme
gælder en autostol og en skråstol. Det er fordi barnets rygmuskler er så
bløde og kan tage skade, hvis ikke man passer på. Det bedste er at barnet
ligger så meget som muligt i starten af sit liv, til det selv gør tegn på
at ville vende sig eller op at sidde. Det er alt det min sundhedsplejerske
fortalte os, så jeg håber du kan bruge det.
MVH MImi

Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-03-02 11:07

> [...]
> købt hernede i Frankrig... Og hvordan er det med aircondition, udluftning

Vi fik at vide at ungen bør ligge helt ned i de første ca. 12 uger, for
derefter at kunne sidde i en skråstol på kortere ture (30 min.). Alternativt
skal ungen ud af stolen i ca. 10 min. for hver 30 min. i stolen. Ungen kan
blive i skråstolen fra ca. 4 - 6 md.
Aircon / Klima er en fedfed til at have - især til småfolk, da man kan
undgå at de bliver overophedede.....Udluftning er lidt mere "giftigt", da
man ofte ikke lægger mærke til hvor meget det trækker der hvor ungen ligger.

Mvh
/Søren
--
Kig billeder og "Mini-marked" på www.sitecenter.dk/tinaogsoeren

Fra : C.H.E.V.Y

Dato : 27-03-02 21:26

Jeg må lige komme med en kommentar til det med Aircondition i biler.

Det er meget almindeligt at selv voksne mennesker også bliver forkølede af
at køre med A/C på i længere tid, så det er heller ikke godt for småfolket
!!!
Desuden bliver mennesker ofte meget tørre i næse og svælg og det er knap så
smart for babyer !
Men A/C er da bedre en overophedning af barnet, men det mest hensigtsmæssige
må vel være at holde ind til siden en gang imellem og "lufte lidt"

Kenneth Linke

Fra : Soren Pedersen

Dato : 27-03-02 23:00

> [...]

hensigtsmæssige
> må vel være at holde ind til siden en gang imellem og "lufte lidt"

Hmmmm.......Jeg har haft klima i de sidste 4 biler (6 år) og hverken jeg
eller min familie er blevet syge af det. Det er korrekt at klima anlægget
tørrer luften på sin vej igennem kondensatoren, men der er næppe nogen der
tørrer ud af det (tværtimod gør det klima uundværligt om vinteren (hvis
man altså har det)).

Mvh
/Søren

Fra : Webwoman

Dato : 30-03-02 00:35

"C.H.E.V.Y" <info@first-data.dk> skrev i en meddelelse

> Det er meget almindeligt at selv voksne mennesker også bliver forkølede af
> at køre med A/C på i længere tid, så det er heller ikke godt for småfolket
> !!!

Forkølelse er en virus-sygdom.
Om man bliver forkølet eller ej har intet at gøre med A/C

Læs mere om kulde og forkølelse:
http://www.oxyfine.dk/aktuelt.asp?mp=1&aid=41

Mvh. Lisbeth

Fra : Lonnie

Dato : 30-03-02 01:33

> Forkølelse er en virus-sygdom.
> Om man bliver forkølet eller ej har intet at gøre med A/C
>
> Læs mere om kulde og forkølelse:
> http://www.oxyfine.dk/aktuelt.asp?mp=1&aid=41

Hvorfor er det så, at babyer ikke må få træk?
(jeg spørger af uvidenhed...)

- Lonnie.

Fra : Webwoman

Dato : 30-03-02 16:45

"Lonnie" <lonnie@kaeregaard.spam-mig-ej.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det så, at babyer ikke må få træk?
> (jeg spørger af uvidenhed...)

Min familie er splittet i to grupper.... den ene tåler ikke den mindste
smule træk. Og her taler vi om, at selv et åbentstående vindue en varm
sommerdag kan føre til jammer og klage over træk. Den anden gruppe (som jeg
tilhører) fatter ikke at briser af frisk luft skader *S*

Men "træk" er jo så meget. For ingen af os bryder os vel om at fryse? Jeg
bryder mig bestemt ikke om at sidde i 21 grader med en iskold træk-vind.

Om spædbørn og andet godtfolk kan tåle træk, må derfor efter min mening
handle om temperatur(forskelle) og intet andet. Det er ganske enkelt
møg-ubehageligt, når forskellen på rummet temperatur og træk-vinden er for
stor. Men syg bliver man ikke af det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel

Dato : 30-03-02 22:50

Fordi at køling af det menneskelige korpus kortvarigt svækker
immunforsvaret, hvorved man lettere pådrager sig diverse sygdomme (som
forkølelse m.m.). Det er vel også grunden til den misforståede myte om at
man bliver syg/forkølet af at blive kold.

Mikkel

Fra : Brian K

Dato : 06-05-02 21:28

"Webwoman" <webwoman@FJERN.chicks.dk> skrev i en meddelelse

> Forkølelse er en virus-sygdom.
> Om man bliver forkølet eller ej har intet at gøre med A/C

Hej

er det ikke sådan at en Influenza er en VIRUS, men en forkølelse er en
"sygdom"

Mvh
brian

Fra : Ewok

Dato : 30-03-02 10:27

Er du i tvivl om dit barns ryg så kan du jo spørge din sundhedsplejerske
de er uddannet til at kunne svare på sådanne spørgsmål.

Fra : Lonnie

Dato : 04-04-02 00:09

Jeg er midlertidigt bosat i Frankrig, og har ingen sundhedsplejerske...
Derfor alle disse spm. her i gruppen. Hvis du kender en sundhedsplejerske
jeg kan ringe til (jeg betaler stadig skat i Valby, af mine barselspenge) må
du meget gerne skrive nummeret...