Spaceball
Fra : Michael Petersen

Dato : 24-03-02 12:24

Hej,

Jeg vil muligvis anskaffet mig en Spacetec Spaceball, som jeg bruges i
forbindelse med Pro/E.
Er der nogle af jer derude som har erfaring med Spaceball, både dårlige og
gode?

På forhånd tak.

Hilsen

Michael Petersen

Fra : P.C.

Dato : 24-03-02 15:27

Hi.

"Michael Petersen" <_michael.petersen@e-privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse med Pro/E.
> Er der nogle af jer derude som har erfaring med Spaceball, både dårlige og

Det lyder spændeende, -------- der er nok en del i gruppen, som vil være
intereseret i hvilke erfaringer du får.
Sjovt nok forsøgte jeg for flere år siden ,at finde en mus driver hvor scroll
hjulet kunne styre Z værdien i AutoCAD ; man bevæger sig jo somregel i xy plan
med bund kuglen og i AutoCAD kan man jo bruge .xy filteret ,til at få programmet
til at spørge om højden på det punkt man skal til at angive, efter at have
tastet .xy. Man kan jo også opdele skærmen i 4 med Vports kommandoen , og
AutoCAD er jo så smart indrettet ,at man så kan lade et vindue være xy et andet
yz, et tredie xz planet og det sidste et perspektiv hvor man kan følge med i
hvad der bliver tegnet. ---------- Og ved at "gå" imellem de tre af vinduerne,
vil AutoCAD "huske" den y værdi der var aktuel i det forrige vindue hvis man går
ind på et vindue hvor y værdien ikke kan styres , ------- ligesom z værdien er
besværlig at styre når man tegner på xy plan.
Man kan jo f.eks. angive en højde, ved at taste .xy og speg og når AutoCAD så
stopper og spørger efter Z værdien ,kan man jo taste (getdist) ,og sætte højden
på det nye punkt ,som den afstand man kan måle på et objekt i tegningen.
Men kan man styre højden direkte, ------ med f.eks. scroll hjulet ,kan man jo se
på det kooerdinat readout der er på skærmen og altså arbejde rimeligt præcist
selvom man altså nærmest tegner frihånds.
Derfor tror jeg det kan være spændende at høre, hvilke erfaringer er med det
pege udstyr du taler om.
P.C.
http://d1o111.dk.telia.net/~u139600113/a

Fra : KP

Dato : 25-03-02 19:24

> [...]
> forbindelse med Pro/E.
> Er der nogle af jer derude som har erfaring med Spaceball, både dårlige og

Hejsa
Jeg har i længere tid anvendt en SpaceMouse i forbindelse med Mechanical
Desktop, men bruger nu SpaceMouse og SpaceBall i forbindelse med Solidworks
og Inventor, og jeg har kun gode erfaringer med dem begge. Selvom de fysisk
er meget forskellige, synes jeg de er lige brugervenlige, og jeg vil faktisk
ikke anbefale den ene frem for den anden.
Efter 3Dconnexion (som er ejet af logitech) har opkøbt Labtec kører de
faktisk også på den samme driver.

Du kan se dem begge (og flere andre) på www.logicad3d.com.

Ang. prisen kan det godt betale sig at kontakte flere forskellige
CAD-forhandlere, da de ofte kører kampagne-tilbud på SpaceMouse´s hvor de
har fået tryk deres eget logo.

Mvh.
KP