ASP der kan besvare SMS?
Fra : A. Høegh

Dato : 24-03-02 11:30

Hej gutter.

Er der virkelig ingen af jer der ved hvordan man laver noget a la
http://www.copymag.dk/default.asp?page=logoer hvor man kan sende ens sites
logo til en mobil via. sms - som et svar på vedkommendes SMS?

/mvh. A. Høegh

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-03-02 11:57

"A. Høegh" <ah@evomedia.dk> wrote in message
> Er der virkelig ingen af jer der ved hvordan man laver noget a la
> http://www.copymag.dk/default.asp?page=logoer hvor man kan sende ens sites
> logo til en mobil via. sms - som et svar på vedkommendes SMS?

Har du skaffet dig en SMS gateway til at sende beskederne?

--
Jakob Andersen

Fra : A. Høegh

Dato : 24-03-02 12:12

> Har du skaffet dig en SMS gateway til at sende beskederne?

Ehm, nej - jeg ahr aldrig rigtigt forstået hvad det er =)
Vil du forklare?

/A. Høegh

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-03-02 14:13

"A. Høegh" <ah@evomedia.dk> skrev i en meddelelse
[SMS gateway]
> Ehm, nej - jeg ahr aldrig rigtigt forstået hvad det er =)
> Vil du forklare?

Som du ved, hvis du har fulgt med i medierne, kan mobiltelefonejere nu
flytte deres nummer med fra udbyder til udbyder. Derfor kan man ikke længere
sige at numre fra X til Y hører til f.eks. Orange, og numre fra Y til Z
hører til TDC Mobil. Derfor kan man ikke længere bruge alle de SMS sendere
der identificerer udbyder udfra nummer.

Derfor skal man for at sende en SMS besked (Medmindre brugeren oplyser
udbyder) have en SMS-Gateway: og dette er i den simpleste udgave blot en
mobiltelefon sluttet til en computer, computeren beder så Mobiltelefonen om
at sende en besked og det gør den så.

Jeg har aldrig direkte arbejdet med systemer der skal kunne modtage SMS'er
på men det kræver vel at man programmer en slags listener til
telefonen/Gatewayen som opfatter når der modtages en besked.

Men som sagt jeg vil anbefale dig at købe det hos en udbyder istedet,
f.eks.: <http://www.pswin.com/> eller kontakt danske Coolsystems
<http://www.coolsystems.dk/> får noget rådgivning.

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-03-02 16:21

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> skrev i en meddelelse
> [SMS gateway]

Jeg fandt lige et lille stykke software, der måske kan give dig en ide om
hvad man kan gøre:

<http://www.wap-shareware.com/directory/nokiaphonetools/oxygen_sms_manager_n
okia.shtml>

Nu er dit problem så blot at finde ud af programmeringsmodellen for din
telefon.

--
Jakob Andersen

Fra : A. Høegh

Dato : 24-03-02 20:55

> Nu er dit problem så blot at finde ud af programmeringsmodellen for din
> telefon.

Finno, mange tak du - så vil jeg kigge på det.
Det skuffer mig dog lidt at jeg modtager mail fra folk her i gruppen der
siger de kommer fra IT firmaet der vil tilbyde det som en service...att dem:
hvorfor vil i ikke dele lidt ud af jeres viden?

/A. Høegh

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 24-03-02 21:20

> [...]
dem:
> hvorfor vil i ikke dele lidt ud af jeres viden?

Jeg har mange gange hjulpet folk herinde - også via mail - uden beregning.
Jeg sælger til dagligt ydelser i samme kategori men forstår godt at folk
gerne vil have penge, hvis der er tale om viden man selv har tilegnet sig
ved at bruge en masse tid og virkelig har arbejdet med at sætte sig ind i.
Man kan vel ikke forvente at få alt serveret på et sølvfad - og derfor giver
jeg normalt heller ikke folk et konkret kode-eksempel som løsning på et
problem. Derimod giver jeg som regel folk en kort forklaring på hvordan
problemet kan løses. Man lærer - efter min mening - mest ved at lave det
selv.

Mit svar til dig er at du skal prøve at tjekke muligheden for at sætte et
GSM-modem til din computer. Søg evt. på Google efter "GSM modem" - jeg er
sikker på at det vil give dig nogle leads.

Hilsner,

Tony

Fra : A. Høegh

Dato : 24-03-02 21:44

> Mit svar til dig er at du skal prøve at tjekke muligheden for at sætte et
> GSM-modem til din computer. Søg evt. på Google efter "GSM modem" - jeg er
> sikker på at det vil give dig nogle leads.

Okay, takker..

/A. Høegh

Fra : Schultz Consult [Ren~

Dato : 25-03-02 23:05

> [...]
dem:
> hvorfor vil i ikke dele lidt ud af jeres viden?

Nu var vi et af de firmaere som du omtaler.
Jeg vil da gerne hjælpe dig, men nu er problemet bare det, at en sådan
løsning her ikke bare er noget man lige laver. I vores tilfælde har vi brugt
mange 10.000,- på at udvikle den løsning vi kan levere i dag... Så er det
ikke smart bare at forære den væk i en mail på nettet... Dette gælder også
mange andre IT løsninger inden for programmering. Mange af de spøgsmål der
kommer her inde har sikkert kostet mange mennesker en del penge at udvikle.

Som Tony også skriver kan du jo prøve at søge efter noget GSM hardware som
kan sættes til en computer. Men en alm. GSM telefon med datakabel kan også
bruges. Jeg kan vil og kan desværre ikke give dig mere hjælp, da det vil
være at skyde mig selv i foden.

--
Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen --- rene@schultzconsult.com

Fra : A. Høegh

Dato : 26-03-02 12:43

> Jeg kan vil og kan desværre ikke give dig mere hjælp, > da det vil være at
skyde mig selv i foden.

Ganske forståeligt. Ellers havde du ikke rigtigt nogen forretningssmag =)

Men når den gælder private - så er vi her sq for at hjælpe hinanden. Men jeg
forstår dig godt.

/A. Høegh

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-03-02 21:41

A. Høegh wrote in news:3c9e2f21$0$39536$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> der siger de kommer fra IT firmaet der vil tilbyde det som en
> service...att dem: hvorfor vil i ikke dele lidt ud af jeres viden?

For nu at flue-kne*** lidt mere, så vil jeg da også godt give mit besyv
med.

Jeg vil godt understrege, at jeg generelt er meget enig med Tony og Rene
i deres betragtninger.

Overvejelser om, hvor meget man kan forvente andre giver én i grupper som
denne er lidt svære. Hvis man forventer, at man, ved blot at skrive et
indlæg, vil modtage et styk zip-fil med kode til det man gerne vil, så
mener jeg, at det nok er i overkanten af realistisk optimisme. Jeg kan
også godt forstå, at de folk, der af deres gode hjerte hjælper herinde,
ikke har lyst til blot at videregive kode, der måske har kostet
hundredevis af timer at udvikle.

Jeg er personligt mere til den hjælp, som de nævnte har givet - nemlig at
give idéer til, hvordan et problem skal gribes an. Når spørgeren så har
kiget lidt på det - og opdaget et konkret problem - så kan der jo spørges
igen.

Generelt til de "hårde": Jeg kan ikke forstå, hvordan man skal kunne tabe
penge på at komme med simple råd, der kan lede en (mindre erfaren)
udvikler i den rigtige retning. Giv derfor råd som Jakob, Tony og Rene
har gjort - der er "puf" i den rigtige retning.

Generelt til spørgerne: Prøv at sætte jer (lidt mere) ind i tingene før I
spørger. I kan (næsten) være sikre på, at I vil modtage langt mere hjælp,
hvis det virker som om, at I gerne vil lære lidt i forbindelse med fx
implementering af et login-script ... iu modsætning til, hvis det virker
som om, at I blot vil have et script, som vi herinde så kan bruge tid på
at hjælpe med at passe til jeres løsning.

I de sidste dage har jeg svaret omkring 5 indlæg med svar som "Det vil
jeg gerne hjælpe med ... hvor langt er du kommet?". Ingen af dem har
svaret tilbage endnu. Det synes jeg er lidt frustrerende ... :)

Og til de af jer, der uheldigvis måske føler jer personligt lidt trådt
over tæerne, så vil jeg godt slå fast, at jeg har skrevet ovenstående
_UDEN_ nogen specielt i tankerne :)

.... hav en god påske ...

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-03-02 22:11

"Jesper Stocholm" <spam200203@stocholm.dk> wrote in message

> For nu at flue-kne*** lidt mere, så vil jeg da også godt give mit besyv
> med.

Det er altid nice at kunne kridte territoriet af en gang i mellem ;.)

> Generelt til spørgerne: Prøv at sætte jer (lidt mere) ind i tingene før I
> spørger. I kan (næsten) være sikre på, at I vil modtage langt mere hjælp,

Jeg faldt over det her link i dk.edb.system.ms-windows.server hvor tonen er
noget hårdere hvis spørgeren ikke har læst på lektionen
http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Selv mere erfarne kan lære af den artikel
Jeg vil endog sige obligatorisk påskelæsning

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : A. Høegh

Dato : 27-03-02 23:41

Sorry jeg ikke quoter her.

Jeg ved ikke helt hvor meget hjælp der er i at få at vide jeg skal undersøge
hvad et GSM modem koster. Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg ikke der
er nogen hjælp i det.

Og nu du snakker om de mere erfarne - jeg har selv kodet ASP, VBScript, SQL,
HTML og alt det pis i ca. 3 år og kan sådan set lave alt i ASP, så jeg vil
da ikke betragte mig selv som uerfaren. Jeg har bare aldrig haft mulighed
for at udforske SMS området, da det netop er så konkurrencepræget at det
praktisk talt er umuligt at lære mere om det.

Da CoolSMS fattede at lave direkte SMS var vi jo også alle i panik. Og dem
der så har lært kunsten - de gør alt hvad de kan for at beskytte den.

Så er spørgsmålet - er det plat eller er det forretningsfornemmelse? Jammen,
jeg må da indrømme at jeg personligt ikke forstår de typer der bruger
dagevis på at lave skodscripts som de uploader til asp.dk, activedeveloper,
html.dk og så videre. Jeg vil da også selv beskytte min kode. Så okay - det
er fint nok at folk med den nødvendige viden ikke svarer - men at jeg
ligefrem modtager tilbud på at få det lavet via. en nyhedsgruppe der er til
for at hjælpe folk...er det ikke lidt misforstået?

Hvis en newbie kom med et SQL problem og jeg postede et indlæg der sagde
"Okay du, send mig 200 kroner, så laver jeg skidtet for dig." så ville det
regne ned med kritik. Lidt at tænke over.

Til sidst - Jeg synes ikke man kan være bekendt at komme ind i en gruppe som
denne og forvente at man bare kan få et script foræret uden at lave noget
benarbejde først. Alle skal starte et sted, og MAN starter altså ikke med at
bede om et komplet ASP system.

/A. Høegh

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-03-02 01:53

> Jeg ved ikke helt hvor meget hjælp der er i at få at vide jeg skal
undersøge
> hvad et GSM modem koster. Hvis jeg skal være helt ærlig synes jeg ikke der
> er nogen hjælp i det.

Hvis du finder ud af hvad et GSM modem er, vil jeg gætte på at du er et
stort skridt.Det er jo netop dette modem(eller evt. en telefon) du skal
programmere op i mod.

> [...]
SQL,
> HTML og alt det pis i ca. 3 år og kan sådan set lave alt i ASP, så jeg vil

Er der nogen her der har kaldt dig uerfaren, eller på anden måde har
fornærmet din intellekt?

> [...]
> jeg må da indrømme at jeg personligt ikke forstår de typer der bruger
> dagevis på at lave skodscripts som de uploader til asp.dk,

Nu er jeg en af dem der godt kan finde på at dele scripts med andre, og
dette gør jeg af den simple årsag at jeg lærer noget af det. Og at andre så
nogle gange er glade for det, er bare en sidegevinst.

> [...]
til
> for at hjælpe folk...er det ikke lidt misforstået?

Jo, det er ikke god skik af disse annoncører at kontakte dig medmindre du
specifikt har udbedt dig tilbud om konsulentbistand. Men på den anden side
du postede to rimelig enslydende indlæg indefor 48 timer så måske har de
fået den fornemmelse at du var desperat.

> [...]
som
> denne og forvente at man bare kan få et script foræret uden at lave noget

Hmm.. Nu ved jeg ikke hvad din definition af benarbejde er, men på 5
minutter fandt jeg meget materiale om emnet:

<http://www.winsms.com/tech-info.html> Forklarer hvordan man vha. et stykke
software kan sende beskeder via en almindelig telefon forbundet til COM
port/Infrarød.

Jeg fandt yderligere et par ActiveX objekter der understøtter Nokia
telefoner:

<http://www.wap-shareware.com/directory/smstools/oxygen_sms_activex_control.
shtml>
<http://www.wap-shareware.com/directory/smstools/oxygen_sms7110_activex_cont
rol.shtml>

En tysk producent af GSM-Modems, med en udførlig instruktion i hvordan man
både sender og modtager SMS'er:
<http://www.gsm-modem.de/gsm-modem-faq.html>

En lille guide i hvilke muligheder man har mht. hardware:
<http://www.asp2sms.com/info/hardware.asp> + nogle ekstra tips rundt om på
samme side

--
Jakob Andersen

Fra : A. Høegh

Dato : 28-03-02 10:04

> Hmm.. Nu ved jeg ikke hvad din definition af benarbejde er..

Nu var dte så ikke lige dte jeg mente - det jeg mener er, som Jesper
Stocholm vist også var inde på, så er det ikke særligt smart at komme ind i
en NG og forvente at få alt foræret uden at man laver nogen benarbejde
først.

Det har så ikke lige noget med mit tilfælde at gøre.
Men tak for de links - skal vi så ikke stoppe her, for jeg går ud fra at vi
alle har noget mere fornuftigt at lave end det her flueknepperi..

/A. Høegh

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-03-02 10:09

> [...]
> Stocholm vist også var inde på, så er det ikke særligt smart at komme ind
> en NG og forvente at få alt foræret uden at man laver nogen benarbejde

Og det var ikke det du gjorde?

> Det har så ikke lige noget med mit tilfælde at gøre.

Jeg syntes da netop ikke du gjorde dit benarbejde godt nok.

> Men tak for de links - skal vi så ikke stoppe her, for jeg går ud fra at
vi
> alle har noget mere fornuftigt at lave end det her flueknepperi..

Jeg syntes ikke det er flueknepperi, jeg mener at disse "regler" om lige at
kigge sig om først kan være med til at gøre gruppen meget sjovere at følge
med i.

--
Jakob Andersen

Fra : A. Høegh

Dato : 28-03-02 12:34

> Og det var ikke det du gjorde?

Ej, helt ærligt, nu må du lige tænke før du taler. Jeg kommer ind og spørger
om nogen ved noget om at modtage SMS'er via serverside programmeringssprog.
Hvordan pokker skulle jeg kunne undersøge når jeg aldrig nogensinde har hørt
noget om hverken GSM modem eller SMS gateways?

Og som vi alle har være inde på er SMS området noget af den "hippeste" lige
nu, og derfor der det meget konkurrencepræget. Man gør med andre ord alt
hvad man overhovedet kan for at holde på sin viden, ikke? Derfor kan det
ikke forventes at jeg som aldrig har hørt om fx. GSM modems går ind og søger
på det på Google, vel?

> Jeg syntes da netop ikke du gjorde dit benarbejde godt nok.

Jeg tror nok jeg har svaret rimeligt på dette herover.

> [...]
at
> kigge sig om først kan være med til at gøre gruppen meget sjovere at følge

Ehm, nu da jeg sagde benarbejde...så mener jeg folk der kommer herind uden
nogen ASP erfaring overhovedet og beder om "hey...kan i ikke lige lave et
login-system for mig"...det er skod. Det er også skod at forvente at folk
gider lave hele scripts for en - vi er her for at hjælpe, ikke for at
servicere folk der er dovne. Og da jeg i et tidligere indlæg gjorde
opmærksom på det var du den første til at fortælle mig at der ikke er noget
galt i at komme herind som totalt newbie og bede om et script.

/A. Høegh

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-03-02 10:36

> [...]
hørt
> noget om hverken GSM modem eller SMS gateways?

I news:3c9db48e$0$88714$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
svarer du:
"Ehm, nej - jeg ahr aldrig rigtigt forstået hvad det er =)"
"Vil du forklare?"
Hvor efter Jakob kommer med en imho rimelig forklaring

List senere i tråden begynder du at brokke dig over manglende hjælp...

Du opfordres hermed på kraftigste at læse følgende artikel:
http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

FUT herfra

God påske - Peter