Daanssk vikinghund.
Fra : Liane Godby

Dato : 29-01-01 22:41

Er der måske nogen her der kender denne race, eller der er måske en der har
en. Jeg er interesseret i at vide lidt om sind o.s.v.
M.V.H. Liane godby

Fra : Hybrid

Dato : 30-01-01 20:18

Hej Liane
Prøv at tage kontakt til klubben igennem følgende link:
http://home10.inet.tele.dk/allanpia/index.html

Mvh Carina

Fra : Spraka & Tyra

Dato : 03-02-01 23:58

Racen findes vist ikke - selvom nogen har forsøgt at få den godkendt i DKK.

Men prøv at læse om den islandske fårehund på

www.islandshunden.dk

og

http://www.icelanddog.org/sider/General%20description.html

vh/ Svend

Fra : Spraka & Tyra

Dato : 04-02-01 00:07

Fra : Tove Jepsen

Dato : 05-02-01 22:44

Hej Liane
Der findes efterhånden en hel del vikingehunde, dog flest på Fyn, da racen
(eller måske skal man kalde det typen) er "startet" der. Der er dog også nu
nogle her i Midtjylland og der er netop født et par kuld i Sønderjylland. Vi er
selv de lykkelige ejere af en 3 år gammel tæve. Det er den mest kærlige og
lærenemme hund vi har haft. Vi har tidligere haft dobermann, gravhund og
glathåret engelsk foxterrier. Hun bliver trænet hos hos DCH, hvor hun klarer sig
godt og desuden ved hjemmeværnet, hvor hun fint klarer sig blandt større hunde.
Dens sind har du jo nok kunnet læse om på hjemmesiden, vores Fenja lever godt op
til beskrivelsen der. Det er nok altid en god ide at hilse på en voksen hund og
tale med ejerne. Du er velkommen til at maile til os for uddybende oplysninger.
Venlig hilsen
Tove og Bjarne

Fra : Spraka & Tyra

Dato : 07-02-01 23:11

Er der nogen som ved hvilke hunderacer der er anvendt for at frembringe
denne type hund ? Og hvor mange hunde findes der i alt ?

vh/ Svend

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 08-02-01 19:20

"Spraka & Tyra" <svend.brandt@smoerum.mail.telia.com> skrev i en
meddelelse news:RFjg6.910$jd2.47261@news101.telia.com...
> Er der nogen som ved hvilke hunderacer der er anvendt for at
frembringe
> denne type hund ? Og hvor mange hunde findes der i alt ?
>
> vh/ Svend

Der tale om et collie/spidshund mix.
Dansk er den kun i kraft af, at dens "opfinder" er fynbo.

Efter hvad han selv for nogle år siden oplyste, drejer det sig
helt konkret om blanding af australsk kelpie og norsk buhund.

"Modellen" skulle efter sigende ha' været en sort middelstor
spidshund, som deltog i en DKK udstilling i slutningen af
1800-tallet (den første herhjemme?).

Hunde af nordisk spidstype har man naturligvis også kendt
tidligere her i landet, men jeg tvivler nu på, at de var iblandet
australsk kelpie (collie).

Og ja, de andre mix er islandsk fårehund og shetland sheepdog,
men det tog noget længere tid

Hilsen
Jørgen.