Mobning
Fra : wenoe

Dato : 23-03-02 23:18

Hej!
Jeg skal til at skrive en opgave i almen didaktik om mobning på seminariet.
Jeg vil være meget interesseret i at få nogle reaktioner på problematiken
mobning. Hvad gør I ude på skolerne for at forhindre mobning? Har I brugt
noget undervisningsmateriale for at forebygge? Har I inddraget forældre,
hvis ja hvordan og med hvilken effekt?
VH. Lone

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 23-03-02 23:36

Hej

Jeg synes, det er en skam, at der nu også er mobning på seminarierne. Her
burde de være klogere

VH Birgitte

Fra : Arne Hertzsprung Wil~

Dato : 24-03-02 11:23

"wenoe" <wenoe@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Jeg skal til at skrive en opgave i almen didaktik om
mobning på seminariet.

Da jeg gik på seminariet var jeg også udsat for mobning: jeg
var for gammel, jeg mente at seminariet var et sted man
studerede og ikke et sted, hvor vi i 1.klasse skulle kaldes
for 4.g'ere - og da jeg luftede disse kætterske tanker blev
jeg mobbet.

Tænk, man blev sur over at jeg påpegede at man ikke på et
seminarium skulle have at vide, at man skulle læse en
bestemt bog fra side 15 - 45, at man altså ikke fik
"lektier" for, men at man forventedes at studere - det var
nok fordi jeg var for gammel (havde gået på universitetet
før) og derfor ikke kunne vide, hvad de unge og smukke
læreraspiranter gik og tumlede med.

Lad mig alligevel - med fare for at blive mobbet akkurat som
på dit seminarium - give dig et par tips: gå på internettet
eller på biblioteket og søg efter begrebet "mobning" - du
kan ikke forholde dig i en opgave til en virkelighed du ikke
kender, med mindre du har nogle referencer - og der er
skrevet adskillige bøger om mobning, som er et af
indsatsområderne i folkeskolen.
Dernæst bør du skele til Sverige, der ligefrem har en lov,
der forbyder mobning - hvordan den er skruet sammen og
hvilken virkning den har, må du altså selv studere dig frem
til.

I øvrigt, nu vi er ved det: hvordan fanger man smukke, unge
piger?

Svar: ved at stille sig på et gadehjørne og sige som en æske
mascara!
Arne Hertzsprung Wilstrup

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 24-03-02 11:49

> [...]
> noget undervisningsmateriale for at forebygge? Har I inddraget forældre,

Hej

For et par år siden blev alle skoler opfordret til at lave en
mobbe-undersøgelse. Undersøgelsen bestod i at eleverne skulle svare på et
ret stort antal spørgsmål, og derefter kunne man ved hjælp af matematik
finde ud af om der var et mobbe-problem på skolen. Undersøgelsens kvalitet
kan diskuteres - og er også blevet det. Jeg kan ikke huske hvem der stod
bag, men jeg tror at Forældreforeningen Skole og Samfund
www.skole-samfund.dk vil kunne hjælpe dig.

Københavns Lærerforening udgav i 1999 et hæfte "Mobning - skal ud af skolen"
Det er senere blevet genudgivet af Undervisningsministeriet of DLF. Du kan
finde det på http://www.uvm.dk/pub/1999/mobning/index.html.

Desuden kan jeg anbefale en skønlitterær bog "Sang til en Sommerfugl" af
Maria Küchen. Den er udgivet af Høst i 2001 (originalversionen er svensk og
fra 2000), den har ISBN: 87-14-19828-2. Fra Bogbasen citerer jeg

"9.b er skolens mønsterklasse, velfungerende socialt og tilsyneladende uden
mobning. Men da Madeleine ikke mere kan udholde isolationen, smuldrer
idealbilledet, og alle trækkes med i faldet"

Børns Vilkår www.bornsvilkaar.dk har udgivet et hæfte: AMOR -
"antimobberåd", jeg har desærre ikke selv læst det endnu.

Endelig har Børnerådet www.boerneraadet.dk bl.a. lavet en rapport der hedder
"Det handler om værdighed", den kan hentes på hjemmesiden, hvor der også er
mange andre relevante materialer.

Håber du kan bruge noget af det

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 24-03-02 14:34

Hej

Problemet er, at få børn er i stand til at skelne mellem mobning og
drilleri.
Vi har arbejdet meget med mobning på vores skole, og selvom vi har gjort
meget ud af at fortælle, hvad forskellen er, bruger de bare ordene i flæng.
Forleden sagde en lille dreng til mig, da jeg var gårdvagt: " Han mobber,
han hiver hele tiden i min frakke."

VH Birgitte

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 24-03-02 14:41

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Problemet er, at få børn er i stand til at skelne mellem mobning og
> drilleri.

Og desværre også få voksne.

> [...]
flæng.
> Forleden sagde en lille dreng til mig, da jeg var gårdvagt: " Han mobber,

Det kan vel også være mobning. Umiddelbart mener jeg afgrænsningen ikke skal
findes i hvordan forulempelsen udføres, men i hvad der er den bagvedliggende
årsag.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 25-03-02 08:22

Birgitte Abkjær <paogba@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c9dd5c3$0$72040$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Problemet er, at få børn er i stand til at skelne mellem mobning og
> drilleri.

Problemet med mobning er, at offeret kan være så klemt og skamfuld, at han
eller hun vælger at kalde det drilleri. Jeg hørte et interview med Lars Bom
på P3 for et par søndage siden (crunch/straks/tværs - i hvert fald søndag
formiddag) , hvor han gjorde rede for mobningens personlighedsændrende
karakter. Det satte nogle ting på plads for mig omkring mobning. Jeg tror
udsendelsen må kunne opspores fra nettet - den vil være meget relevant at
analysere i en opgave i almen didaktik.

På min skole (indskolingen) fokuserer vi på leveregler og tager problemerne
op med eleverne individuelt og i grupper. Selve ordet mobning bliver ikke
brugt til daglig, men det at være en god kammerat. Jeg tror, det er nemmere
at forholde sig til nogle konkrete regler (vi må ikke kalde hinanden
øgenavne
- vi skal hjælpe hinanden til at finde nogle at lege med i frikvartererne)
end
det er at forholde sig til mobningsbegrebet.

Hvis jeg skulle skrive en opgave om mobning, tror jeg, det ville være
spændende at forholde sig til mobningen som et neutralt begreb. Min
fornemmelse er, at mange af de dygtige mobbere fremover også vil være
magtfulde mennesker - da mobning er en færdighed i dominans. At sammenligne
mobberen med Machiavelli's "fyrsten" kunne bringe nogle spændende mekanismer
omkring mobberen frem i lyset.

Mobning er ikke noget, der kun sker i skolen. Det koster mange penge i
samfundet i al almindelighed. Jeg synes, det er et rigtigt spændende emne, I
har valgt.

God Arbejdslyst!
Marina Norling Jørgensen