update af bus driver hvor?
Fra : /me

Dato : 23-03-02 23:13

Når jeg starter op i XP pro. siger den at den har fundet nyt hardware. Denne
hardwere er "VIA bus master IDE" den mangler en driver, men hvor kan jeg
skaffe den?

--
/palle
No lame SIGNATURER

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-02 23:24

"/me" <palleravn@dude.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg starter op i XP pro. siger den at den har fundet nyt hardware.
Denne
> hardwere er "VIA bus master IDE" den mangler en driver, men hvor kan jeg
> skaffe den?

Din bundkortproducents website. Der er nok tale om VIA 4-in-1-drivere.

/Chr

Fra : /me

Dato : 23-03-02 23:33

Bundkort det må jo så være asus. MEN hvad sker der ved at instalere en
forkert driver+

--
/palle
No lame SIGNATURER

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-02 23:49

> Bundkort det må jo så være asus. MEN hvad sker der ved at instalere en
> forkert driver+

Ingen eksplosioner!
Men der er ingen risiko at løbe, hvis du kender bundkortets modelnummer. Du
kan, som sagt, hente driverne på asus.com.tw.
Kan du ikke finde ud af, hvilket bundkort du har, kan det udledes af den
lange række tal, der står nederst til venstre, allerførst, når maskinen
starter op. Det er din BIOS, der rapporterer hvilket bundkort du har.

/Chr

Fra : /me

Dato : 23-03-02 23:52

Jeg har et asus, men mere ved jeg ikke. Jeg har downloadet 4in1 og
installeret det både som normal og quick. Det hjælper ikke!
Hvad gør jeg?

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 01:08

> Jeg har et asus, men mere ved jeg ikke. Jeg har downloadet 4in1 og
> installeret det både som normal og quick. Det hjælper ikke!
> Hvad gør jeg?

Har du hentet den RIGTIGE driver? Den KAN jo være specifik. Hvilket bundkort
har du?

/Chr

Fra : Deaster

Dato : 24-03-02 04:20

> "/me" <palleravn@dude.dk> skrev i en meddelelse

Er du sikker på du har et VIA chipset?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : /me

Dato : 24-03-02 12:13

>I/du skrev<
> Har du hentet den RIGTIGE driver? Den KAN jo være specifik. Hvilket
bundkort
> har du?
>
> /Chr

Jeg ved ikke hvilken driver jeg skal bruge. Jeg mere at jeg læste at det der
4in1 selv skulle finde ud af det.
Jeg har et: ASUSTek computer INC. Produktsent: A7V133VM
Socket A

--
/palle
No lame SIGNATURER

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-02 23:51

On Sat, 23 Mar 2002 23:49:17 +0100, "Christian Mygind" <mygind(a)c.dk>
wrote:

>Kan du ikke finde ud af, hvilket bundkort du har, kan det udledes af den
>lange række tal, der står nederst til venstre, allerførst, når maskinen
>starter op. Det er din BIOS, der rapporterer hvilket bundkort du har.

Nogen metode til at få det til at stå længer tid?
Jeg kan ikke nå at se hvad der står inden maskinen går vider i
opstarten.

Fra : /me

Dato : 24-03-02 00:01

Ja det ville jeg også gerne vide

--
/palle
No lame SIGNATURER

Fra : Madsen

Dato : 24-03-02 01:02

Ivar Madsen skrev:

> Nogen metode til at få det til at stå længer tid?

Tryk på Pause-tasten på dit tastatur.

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 01:07

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen metode til at få det til at stå længer tid?
> Jeg kan ikke nå at se hvad der står inden maskinen går vider i
> opstarten.

Nej - og pause virker ikke.
Du må bare taste CTRL+ALT+DEL et par gange & tage det i "bidder" - det sker
der heller ikke noget ved - Windows er jo ikke startet endnu.

/Chr

Fra : Madsen

Dato : 24-03-02 01:13

Christian Mygind skrev:

> Nej - og pause virker ikke.

Nå, det må jeg hellere fortælle mit bundkort så, for det stopper nu
altså hvis jeg trykker på pause-tasten. Det forrige jeg havde gjorde
så vidt jeg husker også.

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 10:35

> Nå, det må jeg hellere fortælle mit bundkort så, for det stopper nu
> altså hvis jeg trykker på pause-tasten. Det forrige jeg havde gjorde
> så vidt jeg husker også.

Jamen så må der være forskel - jeg deducerede mig bare frem til påstanden
baseret på en erfaring fra cirka 100 bundkort, rangerende tilbage til de
gode gamle 386'ere. Jeg har aldrig oplevet, at pause virkede så tidligt i
bootprocessen. Hvilket bundkort har du?

/Chr

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-02 11:13

On Sun, 24 Mar 2002 10:34:31 +0100, "Christian Mygind" <mygind(a)c.dk>
wrote:

> [...]
>gode gamle 386'ere. Jeg har aldrig oplevet, at pause virkede så tidligt i

Jeg tror nærmer det er BIOS'en der går en evt. forskæld, og nu skulle
det alså lige testes, og ja, det virker på min maskine, såveld det
første skærmbilde, som den hvor der beskrives hvilken HW der er, og
hvilke IRQ der bruges til hvad, kan man få til at blive stående ved at
trykke på pause/Break knappen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 12:12

> [...]
> første skærmbilde, som den hvor der beskrives hvilken HW der er, og
> hvilke IRQ der bruges til hvad, kan man få til at blive stående ved at

Aha.
Det tænkte jeg nok. Det er heller ikke det, vi taler om i tråden.
Det er SANDT at den virker i de situationer du beskriver. Jeg/vi taler om
skærmbilledet FØR de angivne; det ALLERFØRSTE, hvor BIOS-stringen står
nederst til venstre, umiddelbart efter, at grafikkortet har identificeret
sig. Hér påstår jeg fortsat, at pauseknappen ikke er klar endnu.

/Chr

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-02 12:39

On Sun, 24 Mar 2002 12:12:21 +0100, "Christian Mygind" <mygind(a)c.dk>
wrote:

> [...]
>nederst til venstre, umiddelbart efter, at grafikkortet har identificeret
>sig. Hér påstår jeg fortsat, at pauseknappen ikke er klar endnu.

Undskyld jeg ikke fik skrevet hvad jeg mente, jeg kan også få den til
at stoppe på det første skærmbilde, hvor der nederst til venstre står
et langt tal, der fylder næsten halvdelen af skærmen.
Alså 2 skærmbilder jeg kan få den til at fryse,,,

Fra : Madsen

Dato : 24-03-02 14:16

Christian Mygind skrev:

> [...]
> BIOS-stringen står nederst til venstre, umiddelbart efter, at
> grafikkortet har identificeret sig. Hér påstår jeg fortsat, at

Det er også den jeg taler om. Jeg kan få min til at stoppe mens den
tæller ram op og dermed også imens navnet og nummeret på bundkortet
står på skærmen nede i venstre hjørne.
Mit nuværende bundkort er et Asus CUV4X-D og mit gamle bundkort, som
jeg også er næsten 100 % sikker på at jeg kunne det på, var et BX-A+
bundkort som jeg ikke husker navnet på producenten af.

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 14:25

"Madsen" & Madsen skrev i en 2 meddelelser

> Det er også den jeg taler om. [cut]

Undskyld at jeg overså at i var 2
I stand corrected! Jeg har aldrig kunnet.

/Chr

Fra : Madsen

Dato : 24-03-02 14:28

Christian Mygind skrev:

> Jeg har aldrig kunnet.

Underligt. Gad vide om det er noget Award-bios-halløj, for jeg har
aldrig haft andet end Award-bios på mine bundkort. Det kører du måske
også med?

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 14:45

> Underligt. Gad vide om det er noget Award-bios-halløj, for jeg har
> aldrig haft andet end Award-bios på mine bundkort. Det kører du måske
> også med?

Yep.
Har ikke kunnet på et Soltek, Gigabyte, Asus P5a, Freetech - de fleste af
dem med AWARD-Bios.

/Chr

Fra : /me

Dato : 24-03-02 12:31

Jeg prøver fra bunden.
Har lige fået Win XP, som jeg har lidt problemmer med. Når jeg starter
fortæller den mig at den har fundet nyt hardware. Den skal brugen en "VIA
bus master IDE" driver, som den ikke kan finde. Hvor kan jeg find den. Jeg
har et ASUS A7V133VM bundkort, SOCKET A. Er der flere oplysninger i mangler
så skriv. Men burde det ikke være nok for at hjælpe med at finde en driver.
(har kikket på www.asus.com )

--
/palle
No lame SIGNATURER

Fra : /me

Dato : 24-03-02 12:35

Har kikket på min bundkort cd. Der står:

VIA Chipset SERIES
VIA integrated 4-in-1 Driver v4.24(2)
3D Audio Driver for Windows OS

Hvor finder jeg 4-in-1 driver til XP (vil gerne have et direkte link)

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 14:40

> [...]
> VIA integrated 4-in-1 Driver v4.24(2)
> 3D Audio Driver for Windows OS
>
> Hvor finder jeg 4-in-1 driver til XP (vil gerne have et direkte link)

Har kigget på sagen - og den officielle driver driver på ASUS' website ender
i et dødt link.
Driveren viser sig også heller ikke at understøtte XP direkte i sin 4-in-1
version 437.
Det gør den næste version (438a_2) dog - og den har jeg sendt til din
mailbox.
Den skulle virke.

/Chr

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 14:48

>- og den har jeg sendt til din mailbox.

Hvorfra den bouncede.
Du kan hente den på
ftp.asuscom.de/pub/asuscom/treiber/chipsatz/via/4in1438a_2.exe

/Chr

Fra : /me

Dato : 24-03-02 15:00

du er en flinker...

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-03-02 15:09

On Sun, 24 Mar 2002 14:39:44 +0100, "Christian Mygind" <mygind(a)c.dk>
wrote:

> [...]
>version 437.
>Det gør den næste version (438a_2) dog - og den har jeg sendt til din

På ASUS hjemmesiden er der kun audio drivere til XP til A7V133-VM.
Mon ikke busmastering-driveren så er med i Windows XP?

BIOS på bundkortet skal måske opdateres hvis den er for gammel.

Kurt Brixen

Fra : /me

Dato : 24-03-02 15:07

Det tror jeg ikke den er

--
/palle
No lame SIGNATURER

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-03-02 15:22

On Sun, 24 Mar 2002 15:07:05 +0100, "/me" <palleravn@dude.dk> wrote:

>Det tror jeg ikke den er

OK.
Hvis du kigger i enhedshåndtering under Computer, står der så noget i
retning af " Avanceret konfigurations- og strømstyrings... (ACPI) PC"
eller "Standard pc"?

Kurt Brixen

Fra : /me

Dato : 24-03-02 16:12

Hvordan komme jeg ind i enhedshåndtering?

Fra : /me

Dato : 24-03-02 16:52

Der står "PC med avanceret konfigurations- og strømforsyningsgrænseflade
(ACPI)"

Når jeg 2*klikker på den siger den
Enhedstype: Computer
Producent: (Standardcomputere)
Placering: Ukendt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-03-02 19:06

On Sun, 24 Mar 2002 16:52:27 +0100, "/me" <palleravn@dude.dk> wrote:

>Der står "PC med avanceret konfigurations- og strømforsyningsgrænseflade
>(ACPI)"

Det er udmærket. Så er BIOS i hvert fald ny nok til Windows XP.
(Hvis der stod Standard PC dér var der problemer).

Kurt Brixen

Fra : /me

Dato : 24-03-02 16:07

Jeg har ikke modtaget noget i min indbox!
palleravn@mail.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 17:21

> Jeg har ikke modtaget noget i min indbox!
> palleravn@mail.dk

Nej - den kom tilbage (dude.dk!) - Jeg postede linket til driveren længere
oppe.

/Chr

Fra : /me

Dato : 24-03-02 17:24

Ja men den virker ikke (når jeg har downloadet, XP kommer med samme svar)

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 19:18

> Ja men den virker ikke (når jeg har downloadet, XP kommer med samme svar)

Er du sikker?
Prøv at udpakke via-driveren til en mappe og henvise til denne, når du under
opstart får spørgsmålet. Det SKULLE være den rette driver.

/Chr

Fra : /me

Dato : 24-03-02 22:54

prøver igen så

Fra : /me

Dato : 24-03-02 23:03

> Prøv at udpakke via-driveren til en mappe og henvise til >denne

Hvad mener du med at unpakke til en mappe, det som du har henvist mig til er
en installations fil (tror sørme det er en exe. den er ikke sådan at unpakke
til en mappe?

--
/palle
No lame SIGNATURER

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-02 23:22

> [...]
er
> en installations fil (tror sørme det er en exe. den er ikke sådan at

Det er en selvudpakker. Hvis du har Winzip trække du i den med et højreklik
og slipper. Så vælger du "udpak til <mappe, med samme navn som filen>.

/Chr

Fra : /me

Dato : 25-03-02 12:12

Den kan ikke finde driverren selvom jeg unzipper først, og fortæller hvor
den ligger!