Nødvendighed af kølepasta?
Fra : Herold³

Dato : 23-03-02 21:51

Jeg har netop siddet og limet min nye maskine sammen, og jeg lagde mærke til
noget gråt snask på den medfølgende køler...

Hvad er nødvendigheden af kølepastaen, og den måde hvorpå køleren sidder på
CPU'en? Jeg har lidt svært ved at gennemskue om skidtet sidder ordentligt,
for det er ikke til at få et kig ind under køleren på grund af alle
komponenterne.

Er der nogen der har et par gode råd/bud?

Fra : Mogens

Dato : 23-03-02 22:23

On Sat, 23 Mar 2002 21:51:23 +0100, "Herold³"
<jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> wrote:

>Jeg har netop siddet og limet min nye maskine sammen, og jeg lagde mærke til
>noget gråt snask på den medfølgende køler...

Et stykker "thermisk tape". Meget almindeligt på de fleste kølere.

>Hvad er nødvendigheden af kølepastaen, og den måde hvorpå køleren sidder på
>CPU'en?

Det er meget vigtigt at køleren sidder korrekt for at varmen
kan overføres ordentligt. Ellers rister du CPU'en.

Men hvis du allerede har sat køleren på, så bør du nok ikke
hive den af medmindre du har noget kølepasta til erstatning
for tape. Thermisk tape kan nemlig som regel kun bruges
en gang.

Men hvis det ser ud som om køleren sidder OK, så prøv at
starte dyret op, gå ind i BIOS med det samme og hold øje
med CPU temperaturen. Så kan du hurtigt slukke hvis
den bliver meget varm. 40-60°C er OK. 75+ er ikke godt

Mvh Mogens

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 22:56

"Mogens" <moveng@portalen.no> wrote in message

> Et stykker "thermisk tape". Meget almindeligt på de fleste kølere.

et termisk tabe der sad på min, synes jeg ikke jeg havde så god erfaringer
med....

Temperaturen steg hurtigt til 70-80 grader...

hvorefte jeg slukkede...

Jeg pillede skidtet af igen,, her var det plastik skidt smeltet ud over hele
cpu´en og kølleren...

ved ikke om den skal det.. Men jeg rensede det hele med sprit.. og smurte
det kølepasta jeg havde fået af studiedata... herefter ingen problemer.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-03-02 01:03

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev....

> [...]
> erfaringer med....
> Temperaturen steg hurtigt til 70-80 grader...
> Jeg pillede skidtet af igen,, her var det plastik skidt smeltet

En såkaldt thermal pad er beskyttet af et stykke tape indtil den skal
bruges. Det lyder som om du ikke har fået fjernet den tape.

> ved ikke om den skal det.. Men jeg rensede det hele med sprit..
> og smurte det kølepasta jeg havde fået af studiedata... herefter
> ingen problemer.

Generelt: Korrekt monteret kølepasta er bedst. Forkert monteret
kølepasta er ofte værre end en termal pad.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Herold³

Dato : 24-03-02 01:40

> Generelt: Korrekt monteret kølepasta er bedst. Forkert monteret
> kølepasta er ofte værre end en termal pad.

Hvordan skelner man imellem korrekt og forkert montage af kølepasta? Skal
jeg kigge i overclocking- FAQ'en?

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 24-03-02 01:56

Korrekt : en lille dråbe max to der lige dækker overfladen af cpu'ns core
når køleren er monteret.
Forkert : en halv liter kølepasta, der så i stedet for at dække
huller/renver mellem core og køleprofil
isolere kernen i stedet = mere varme og dårligere end en thermal pad ting.

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-03-02 09:40

"Herold³" <jacob@spammerswillbeshotboomtown.net> skrev....

> Hvordan skelner man imellem korrekt og forkert montage af
> kølepasta? Skal jeg kigge i overclocking- FAQ'en?

'Skal' er sådan et stærkt ord, men det er en god idé.

Resultatet skal blive som når man skraber rugbrødet for smør. Det er
kun hullerne der bliver fyldt ud, resten af brødet kan man stadig se.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 24-03-02 10:51

> Resultatet skal blive som når man skraber rugbrødet for smør. Det er
> kun hullerne der bliver fyldt ud, resten af brødet kan man stadig se.

:)

/Thomas

Fra : Martin K

Dato : 25-03-02 10:13

Faktisk en ret god sammenligning, for det er lige netop sådan det skal
være... Kunne ikke siges bedre!

--
Martin K

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-03-02 15:21

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> wrote in message

> En såkaldt thermal pad er beskyttet af et stykke tape indtil den skal
> bruges. Det lyder som om du ikke har fået fjernet den tape.

Den var selvfølgelig taget af

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 23-03-02 22:24

Hejsa

Det anbefales at man kommer en smule kølepasta på cpu'en for at udjævne de
mikroskopiske
revner/huller der er mellem køleprofil og cpu coren.

Hvis du ikke ved hvad det er for noget der sidder på din cpu, og den holder
en rimelig temperatur
vil jeg nok anbefale du bare lader køleren sidde og glemmer alt om det.
Hvis cpu'en derimod bliver meget varm, vil jeg nok anbefale dig at pille
køleren af og se hvad det
er for noget snask der er smurt på. Visse kølere får nemlig ikke "rigtig"
kølepasta på, såsom Thermal Take,
der i stedet kommer sådan noget tørt bussemands ting på der ikke fungere
lige så godt, og så simpelthen
pille/skrabe det af og komme en lille dråbe ordenligt kølepasta på eller
noget at det lidt dyrere Artic Silver
Compound, mener jeg det hedder. Sidstnævnte har jeg ikke selv prøvet, men
har læst folk der har brugt
det og som skriver det giver en langt bedre virkning.

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Martin K

Dato : 25-03-02 10:21

Jeg har en relativt ny CoolerMaster DP5-6I11A. Der var et eller andet
klisterstads på undersiden. Det er sådan en pad, som i nu ynder at kalde
den. Men den fungerer fint. Den holder da temperaturen en anelse over 50
grader, så det er vel fint! Så de der pads virker da OK...

--
Martin K

Fra : Jakob M

Dato : 25-03-02 00:55

> Er der nogen der har et par gode råd/bud?

Tandpasta er godt, i korte perioder
http://www.dansdata.com/goop.htm

Mvh
Jakob