hjælp til valg af tråløst netværk
Fra : Morten@Odense

Dato : 23-03-02 18:52

Hej
Jeg har valget mellem følgende to muligheder.

en linksys wireless af typen BEFW11S4 med switch og router, samt et pcikort
og et pcmcia kort der matcher,se alle delene her:
http://www.noblelink.dk/produkter_wireless.php3

den anden mulighed er:
compaq wl310, med et stk pcmcia kort og en adapter til pci og et pcikort
se mere her:
http://www.compaq.com/products/wireless/wlan/wl310.html

hvilken af de to er bedst, prisen bliver nogenlunde den samme for de to
pakker, så det er ikke en faktor, men hvilket produkt er den bedste kvalitet
rent ydelsesmæssigt.
Det er til hjemmebrug og skal dele en adsl 2048/512 adsl forbindelse fra tdc

mange tak for jeres input.

mvh
Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 19:25

"Morten@Odense" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> wrote in message

> en linksys wireless af typen BEFW11S4 med switch og router, samt et
pcikort
> og et pcmcia kort der matcher,se alle delene her:
> http://www.noblelink.dk/produkter_wireless.php3

[snip]

> [...]
kvalitet
> rent ydelsesmæssigt.
> Det er til hjemmebrug og skal dele en adsl 2048/512 adsl forbindelse fra

Jeg ville nok vælge den kombineret Router/switch/accesspoint

Her har man rige muligheder for udvidelse, sammenkobling af netværk osv.

Jeg ved dog intet om hvor godt det kører ydelsesmessigt.

Det ser også ud til at CQ er en del dyrere. Selv i $ er de ca 1000 kr.
dyrere.

Hvilken adsl fra TDC skal der deles?

Fra : Morten@Odense

Dato : 23-03-02 21:59

Hej Bjarke

Det er en Netexpress adsl, hvorfor?
mvh
Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 22:00

> Hej Bjarke
>
> Det er en Netexpress adsl, hvorfor?

Med eller uden router?

Du behøver ikke router på access pointet, hvis du allerede har router.

Fra : Morten@Odense

Dato : 23-03-02 23:09

> Du behøver ikke router på access pointet, hvis du allerede har router.

nej , det hardu selvfølgeligtret i, der følger en speedstream router med jo,
men for 50 kroner ekstra (per md) har jeg mulighed for at leje linksys
routeren istedet for speedstreamen

Men hvad med de billigere Zonet produkter.

http://www.zonetusa.com/Data/Product/Wireless/WIRELESS-MAIN.htm

er der nogen der har erfaringer med dem?

mvh
Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 23:18

> nej , det hardu selvfølgeligtret i, der følger en speedstream router med
jo,
> men for 50 kroner ekstra (per md) har jeg mulighed for at leje linksys
> routeren istedet for speedstreamen

Du kan sende routeren tilbage og spare 14 kroner om måneden. Jeg ved ikke
hvor du kan leje linksys´en. Hvor kan du det?
Men det er da bedre at købe den.

> Men hvad med de billigere Zonet produkter.
>
> http://www.zonetusa.com/Data/Product/Wireless/WIRELESS-MAIN.htm

Du kan da ikke bruge access pointet... Det er med USB interfase. Du skal
bruge en med lan interfase

kig evt også på www.proconsult.dk

Fra : Morten@Odense

Dato : 23-03-02 23:36

> Du kan sende routeren tilbage og spare 14 kroner om måneden. Jeg ved ikke
> hvor du kan leje linksys´en. Hvor kan du det?
> Men det er da bedre at købe den.

jeg har ikke samme muligheder som alle andre idet det er noget
medarbejderbredbånd.
så hvis jeg tager linksysen,skal jeg betale 50 kroner ekstra om måneden i
leje.
og så skal jeg ud at købe adaptere (pcmcia og en enkelt pci/usb)

> Du kan da ikke bruge access pointet... Det er med USB interfase. Du skal
> bruge en med lan interfase

Hvad mener du med at access pointet er til usb? tror du ikke at du har set
forkert?
accesspointet er her:
http://www.zonetusa.com/Data/Product/Wireless/ZEW3000.htm

det er adapteren der er usb, som er i stedet for en pci-adapter.

Det var nu også mere om det var pengene værd mht kvaliteten?

mvh
Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 23:48

"Morten@Odense" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> wrote in message

> jeg har ikke samme muligheder som alle andre idet det er noget
> medarbejderbredbånd.

Aha

> så hvis jeg tager linksysen,skal jeg betale 50 kroner ekstra om måneden i
> leje.

Så er det jeg spørger igen, hvor kan du leje den til 50 kr/måneden ?

Du sagde ellers du havde 2048/512, der står ellers:

Pakken består af NetExpress ADSL 512/128

Hvorfor delme står der ikke lidt mere på
http://www.medarbejderbredbaand.dk/site/

> og så skal jeg ud at købe adaptere (pcmcia og en enkelt pci/usb)

ok

> Hvad mener du med at access pointet er til usb? tror du ikke at du har set
> forkert?

Næe, du gav mig linket længere oppe her..

> accesspointet er her:
> http://www.zonetusa.com/Data/Product/Wireless/ZEW3000.htm

ok, det er vel ok. Men har du ikke brug for switch og alt det andet?

> det er adapteren der er usb, som er i stedet for en pci-adapter.

usb har jeg dårlige erfaringer med.

> Det var nu også mere om det var pengene værd mht kvaliteten?

Aner det ik :-/

Fra : Morten@Odense

Dato : 23-03-02 23:59

> Så er det jeg spørger igen, hvor kan du leje den til 50 kr/måneden ?

så svarer jeg igen, det er igennem noget medarbejderbredbånd, så det følger
med der, som en mulighed i stedet for speedstreamen !!

> Du sagde ellers du havde 2048/512, der står ellers:
>
> Pakken består af NetExpress ADSL 512/128

jeg ved ikke hvad du snakker om her!?! jeg har valgt den helt store løsning
ud af alle de netexpressløsninger der var (4 valgmuligheder)

> Hvorfor delme står der ikke lidt mere på
> http://www.medarbejderbredbaand.dk/site/

det ved jeg ikke, vores virksomhed har sin egen side, til bestilling af det
!

> Næe, du gav mig linket længere oppe her..

ja og der er den også afbilledet ikke? sammen med usb adapteren og pcmcia
kortet, jeg havde heller ikke set første gang at man skal scrolle til højre

> ok, det er vel ok. Men har du ikke brug for switch og alt det andet?

> usb har jeg dårlige erfaringer med.

> Aner det ik :-/

fair nok,
det kan også være at jeg bare skal droppe alle disse og tage Compaqs wl310,
jeg vil gerne have noget der med sikkerhed virker !!

mvh
Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-03-02 00:36

> ja og der er den også afbilledet ikke? sammen med usb adapteren og pcmcia
> kortet, jeg havde heller ikke set første gang at man skal scrolle til
højre

hvad fanden er det for en skodside,, kører med 1600*1200 der er 600 pixels
imellem de skide produkter, men alligevel kan de ikke finde ud af at samle
det.... Køb ikke hos sådan nogle skiderikker..

> fair nok,
> det kan også være at jeg bare skal droppe alle disse og tage Compaqs
wl310,
> jeg vil gerne have noget der med sikkerhed virker !!

Hvorfor skulle linksys ikke virke med sikkerhed?

Fra : Morten@Odense

Dato : 24-03-02 15:37

> [...]
> imellem de skide produkter, men alligevel kan de ikke finde ud af at samle
> det.... Køb ikke hos sådan nogle skiderikker..

øh deres produkter kan da være lige så gode bare fordi hjemmesiden er "vendt
forkert"

> Hvorfor skulle linksys ikke virke med sikkerhed?

du ved godt hvad jeg mener ikke?
jeg har fået god respons på compaq og ingen respons fra folk med erfaringer
med linksys, men derfor kan den jo god virke ligeså godt, det er jeg klar
over.

tak til alle for svar, jeg har valgt (og bestilt) compaq'en

mvh
Morten

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-03-02 16:29

> [...]
> over.
>
> tak til alle for svar, jeg har valgt (og bestilt) compaq'en

Ok, hvor har du bestilt compaq produkterne så?

Men det jeg synes der er en klar fordel på linksys kortene, er at der kan
monteres ektern antenne, og den/dem der allerede sidder på har forstærkning
på 5 dbi.

Fra : Morten@Odense

Dato : 24-03-02 18:52

> Ok, hvor har du bestilt compaq produkterne så?

Bjarke, ALLE produkterne er noget jeg kan bestille gennem mit arbejde, i
forbindelse med medarbejderbredbånd. Hvis jeg ikke kunne det, ville jeg
bestille via Compaqs hjemmeside

> Men det jeg synes der er en klar fordel på linksys kortene, er at der kan
> monteres ektern antenne, og den/dem der allerede sidder på har
forstærkning
> på 5 dbi.

der kan også monteres en ekstern ekstra forstærker på compaq. Så det skulle
være iorden.

tak for svar til alle
hej fra Morten.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-02 19:37

On Sat, 23 Mar 2002 18:52:16 +0100, "Morten@Odense"
> [...]

>en linksys wireless af typen BEFW11S4 med switch og router, samt et pcikort
>og et pcmcia kort der matcher,se alle delene her:

Kender jeg ikke.

>den anden mulighed er:
>compaq wl310, med et stk pcmcia kort og en adapter til pci og et pcikort
>se mere her:
>http://www.compaq.com/products/wireless/wlan/wl310.html

Dette er Orinoco produktet med Compaq logo.
Orinoco er kendt for at have meget gode modtagere i deres radioer og
derfor god dækning. Med nyeste firmvare har Orinoco boksen firewall
funktionalitet, jeg ved ikke hvor meget senere Compaq har softwaren
klar.

>hvilken af de to er bedst, prisen bliver nogenlunde den samme for de to
>pakker, så det er ikke en faktor, men hvilket produkt er den bedste kvalitet
>rent ydelsesmæssigt.

Der er nok minimal forskel på ydelsen. Se på hvilken boks der bedst
opfylder dine krav. Se evt en anden tråd hvor kombinerede enheder har
været debateret.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.