Hvor langt strejfer vores kat?
Fra : Toke Koustrup

Dato : 24-03-02 03:29

Hej dk.fritid.kat som jeg følger meget med i.

Vi har os en ca. 2 årig rød han kat. Han er for nygeligt begyndt at strejfe
og vi kom derfor til at snakke om hvor langt han render væk?
Har han et teritorium som han så holder øje med, eller løber han bare rundt?

Jeg skal nok lige nævne at han plejer at være væk i ca 2 døg og han er ret
sulten når han så kommer.

Vi har før haft en anden han kat som var meget længre og oftere væk og vi er
derfor ikke bekymrede for vores lille røde Anton-kat

Mvh
Line, Anton-kat og Toke (mig)

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-03-02 20:12

En strefende hankat kan løbe meget langt omkring - han er som oftest på
jagt efter hunkatte i løbetid... Det lyder som om jeres hankat endnu
ikke er kastreret - kastrater strejfer sjældent så langt eller så længe
ad gangen...
mvh Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-03-02 20:36

At han bliver kastreret betyder også at han ikke kommer i så mange slagsmål,
at han har mindre risiko for ar få dødelige smitsomme sygdomme. Desuden
bliver han ikke far til flere hundrede uønskede killinger om året.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Birgitte

Dato : 23-03-02 20:56

Hej Line
Allerførst velkommen som aktiv skrivende her i NG.
Jeg vil dog tilslutte mig Nina, som skriver, at det måske var en god ide' at
få Jeres skønne hankat neutraliseret.
Jeg kan fortælle dig, at vi lige har et stort projekt igang, sammen med
kattenes værn.
Vi flyttede til Ry kommune for 1.5 år siden, og der var en enkelt vildkat
som åbenbart levede her på gården hvor vi bor.
Nu er her 9 stykker, som jeg trofast sammen med alle vores egne katte, har
fodret daglig i håb om, at kunne gøre dem så tamme, at vi kunne fange dem.
Vi har altså selv 12 katte, så det har været lidt af en udskrivning hver
månede i blot foder, for ej at nævne alle de loppekure samt forskellige test
vi må fortage på vores egne katte.
Vi får desværre ingen tilskud fra Ry kommune til aflivning eller
genudsættelse,- næhh det er af egen lomme.
Vi mener ikke det er vores ansvar at skulle betale for tilløbende
katte/killinger, men det mener vores kommune.
Vi er nu ved at få dem indfanget og vi har valgt at få nogle stykker
genudsat som kastrater.
Det bliver en dyr fornøjelse, men hvor er det dog et sølle liv de lever.
En' af killingerne fra oktober mdr. mangler allerede det ene øre, og en
anden har flere rifter, småflænger efter slagsmål.

Så som du sikkert nu forstår er det netop de fertile løsgående katte der
volder andre folk problemer.
Vi kunne jo også vælge, ikke at gøre noget, men vi vælger måske den lette
løsning aflivning, men jeg er ret sikker på, at det er den eneste rigtige
løsning.
Vi vælger at få 2-3 stykker genudsat, så vi undgår nye tilløbere.

Men tænk over hvor meget din løsgående kat måske volder af problemer for
andre mennesker, men også som Nina skriver, at din hankat netop parre sig
mange gange om året med forskellige hunkatte, der så føder et utal af
uønskede killinger, for ej at tale om alle de faremomenter der findes for en
fertil hankat der daglig må afmærke sit store teritorum.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Christina K

Dato : 25-03-02 19:40

Hej

Hvor er det dejligt at du også tænker på de vilde katte på gården, det
er helt sikkert den bedste løsning, at aflive og genudsætte de mest
raske. Så bliver man bare så GAL på de mennesker, som bare lader stå til
og hvor kattene lever et elendigt liv "en kat skal være sulten for at
fange mus". Nå ja, som man nok kan høre har jeg et horn i siden på
oftest landmænd, som ikke regner kattene for noget. (men de kan jo
alligevel ikke undvære dem). Er det egentlig ikke jeres udlejers ansvar
med de katte??? De arbejder jo for ham Han kan trække deres foder,
medicin og dyrlægebehandling fra i skat, da de er en del af produktionen
på gården.

Det var egentlig ikke meningen at dette skulle være et vredesudbrud, men
manglende respekt for dyr gør mig bare så gal. Meeeen god påske og hygge
hejsa

Tamme missehilsner Christina

Birgitte <birgitte@truetrust.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a7imim$484$1@sunsite.dk...