DV video redigering, hvad kræves der ?
Fra : Jakob

Dato : 23-03-02 18:25

Jeg kunne godt tænke mig at redigere noget dv video på min pc. Derfor
kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det som minimum kræver af udstyr.

Jeg har en athlon xp+1700 med 256 mb ddr ram. Såvidt jeg ved er det
muligt for et par hundrede kroner at købe et firewire pci kort så jeg
kan tilslutte et kamera, men hvad kræves der ellers ?

Jeg ønsker at redigere DV film uden kvalitetstab.

Hygge

Jakob H K

Fra : LaPPe

Dato : 23-03-02 19:10

> [...]
> kan tilslutte et kamera, men hvad kræves der ellers ?
> Jeg ønsker at redigere DV film uden kvalitetstab.

Du skulle måske have lidt flere ram og en MASSE harddiskplads(!), da én
times video fylder (og hold nu fast...) 13 GB !
Derudover kræver det et DV kamera med dv-indgang samt noget software. Hvis
det er til seriøst brug, kan man ofte købe Adobe Premiere 6 bundled med et
firewirekort, der kan vise nogle flere ting på dit TV i realtime end et
standard firewirekort uden at skulle rendere videoen først.

Fra : Jakob

Dato : 24-03-02 10:01

> [...]
> firewirekort, der kan vise nogle flere ting på dit TV i realtime end et
> standard firewirekort uden at skulle rendere videoen først.

Det lyder dyrt .

Ved du hvad meningen er med de her forskellige video redigerings kort er
(pinacle etc) muliggør de hurtige rendering eller er det bare et kort
med de rigtige indgange ?

Hygge

Jakob

Fra : LaPPe

Dato : 24-03-02 11:27

> Ved du hvad meningen er med de her forskellige video redigerings kort er
> (pinacle etc) muliggør de hurtige rendering eller er det bare et kort

Pinnacles billige kort (1000-2500kr) er dedikerede videoredigeringskort.
Nogle har klaget over capturefejl ved deres standard firewirekort, hvor de
fik grønne plamager på deres capturede video. Dette skulle ikke kunne lade
sig gøre med dedikerede videokort. Jeg har dog aldrig set de omtalte fejl,
når jeg grabber video over en standard firewire indgang ( Sound Blaster
Audigy - så hvis du står og skal have nyt lydkort, får du for ca. 700 kr et
suverænt lydkort og en optimal firewire ind/udgang...).

Pinacles to billige kort Studio DV og StudioDV + er dedikerede
videoredigeringskort, hvor du med StudioDV+ også får en analog udgang, så du
kan se det, du redigerer direkte på tv'et... Men det koster også ca. 1000kr
mere end StudioDV og man kan faktisk se billedet på tv'et, hvis du bare
slutter dit tv til dit kamera, som er tilsluttet en hvilken som helst
firewireport i din computer.

Fordelen ved Pinnacles dyerer kort er, at du kan se effekter og transitions
realtime uden at skulle rendere først....

Fra : Jakob

Dato : 24-03-02 13:53

> Fordelen ved Pinnacles dyerer kort er, at du kan se effekter og transitions
> realtime uden at skulle rendere først....

Ok tak for det hurtige svar . Har du nogen forslag til brugervenlige
video redigerings software til pc ?

Venlig hilsen

Jakob H K

Fra : LaPPe

Dato : 24-03-02 14:46

> Ok tak for det hurtige svar . Har du nogen forslag til brugervenlige
> video redigerings software til pc ?

Der er Pinnacles programmer, men disse er vist kun til at bruge, hvis man
har pinnacle-kort.

Jeg selv bruger Adobe's Premiere (som heller ikke er svært at lære) og After
Effects, men er ved at prøve at sætte mig ind i større programmer...

Fra : Lars

Dato : 26-03-02 17:26

Hej

Interessant nok dette med videoredigeringskort vs. alm. firewire kort. Jeg
går selv og overvejer om jeg skal købe det ene eller det andet. Er der nogen
som har erfaringer med andre kort end det fra Pinnacle? Jeg ved der findes
DV-Raptor, EZDV, Matrox RT2500 og Miro, hvoraf de dyreste koster 10-15
tusind kroner.

Mvh. Lars

Fra : LaPPe

Dato : 26-03-02 18:56

> After

altså jeg har erfaring med både et standard firewire kort (ca.700,- kr den
gang) og firewireporten på SoundBlaster Audigy, og jeg har ikke oplevet
nogen fejl eller lignende med nogen af dem... Jeg har (næsten) aldrig
dropped frames, grafikfejl eller lignende. Det eneste tidspunkt jeg har haft
dropped frames, var da jeg capturede 1,5 times video, og der mistede jeg kun
3 ud af ca. 129.000 frames...

Fra : Lars

Dato : 27-03-02 01:51

> ... Det eneste tidspunkt jeg har haft
> dropped frames, var da jeg capturede 1,5 times video, og der mistede jeg
kun
> 3 ud af ca. 129.000 frames...

Ja, det er jo til at overse, men det kommer vel også an på din processor -
med en 200 Mhz fx kommer man vist ikke langt. Mon ikke man skal have min. 1
Ghz for at undgå tabte frames (og godt med ram)?

Lars

Fra : Jørn Larsen/Lundersk~

Dato : 27-03-02 14:07

lars_kramer@hotmail.com writes:
> [...]
>1
>Ghz for at undgå tabte frames (og godt med ram)?

Jeg har kørt med PIII 800 MHz 128 MB ram, 20 Gb HD. med pinnacles Studio
DV & Studio 7. Og jeg har aldrig haft problemmer med tabte frames. Men det
kunne være dejligt med lidt meget maskinekraft, når skilte og effekter
skal renderes..

Jeg vil uden tvivl anbefale Pinnacles Studio til begyndere, det er så nemt
at bruge at man ikke får brug for manualen....

Hilsen Jørn >

Fra : Lars

Dato : 27-03-02 20:15

"Jørn Larsen/Lunderskov" <j.larsen@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> DV & Studio 7. Og jeg har aldrig haft problemmer med tabte frames. Men det
> kunne være dejligt med lidt meget maskinekraft, når skilte og effekter

Men skulle det ikke være fordelen ved at købe et videokort, at det er
videokortet som tager sig af renderingen? Jeg må indrømme at det er lidt
forvirrende for mig. Jeg har allerede Adobe Premiere (som jeg kan de
grundlæggende funktioner i), så det er egentlig bare den nødvendige hardware
jeg mangler, i form af enten et firewirekort eller videokort.

Lars