"Peter Hindsgaul" wrote
>
> Hvis dit projekt skal have en chance for at lykkes, bliver du nok nødt
> til at definere "den mest uddannede befolkning".
Ja, det prøvede jeg også med forslaget om uddannelseslængde / befolkning.
Overvejer også noget med ECTS point/befolkning eller årsværk.
>
> Du vil derefter nok blive nødt til at sætte dig ind i et ocean af
> læseplaner og studieordninger, for at vurdere om f.eks. en tidsfaktor
> er proportional med en kvalitetsfaktor. Størrelser som børnedødelighed
> og gennemsnitslevealder vil muligvis også kunne spille ind.
>
Ja, det må jeg erkende kan blive nødvendigt.
> De enkelte landes samfundsform, levevis, kultur etc. får muligvis også
> en betydning.
Vel kun som årsagsforklaringer til et evt. resultat.
>
> Så det er noget at et arbejde du har sat dig for, jeg håber du han en
> god sponsor og et veludstyret og -bemandet sekretariat
>
Ikke mig
> Prøv at se på
www.oecd.org , de plejer at have noget, men jeg gad ikke
> scanne flere hundrede sider igennem for at finde noget.
Jeps, prøver der
>
> I øvrigt mener jeg grundlæggende at talen om "Verdens Bedste
> Uddannelsessystem" er en gang bragesnak. Et lands uddannelsessystem må
> efter min bedste overbevisning have til formål at uddanne befolkningen
> optimalt til at leve og virke i det pågældende land, uden at sætte
> hindringer for at medlemmer af befolkningen kan vælge at opbygge et
> live i et andet land.
>
Enig, men teoretisk er en veluddannet befolkning et resultat af god
børnehave, grundskole m.m. Faktisk har jeg en idé om, at befolkningen i
Danmark er veluddannet f.eks. sammenlignet med Korea under hensyn til den
samlede befolkning. Men det er nok ikke så let finde sådan en
sammenligning, som du påpeger
Søren Friberg