Det bedst uddannende udannelsessystem.
Fra : Søren Friberg

Dato : 23-03-02 17:31

På baggrund af en tidlige debat her i gruppen vil jeg godt vide noget om
hvilket uddanelsessystem, der producerer den mest uddannede befolkning.
Hver eneste sjæl skal tælles med her - ingen frasortering.

Jeg har ikke helt lagt mig fast på nogle passende parametre, men det kunne
være uddannelseslængde i.f.t befolkning.

Men som sagt: Har nogen set sådan en oversigt?

Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 24-03-02 12:46

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være uddannelseslængde i.f.t befolkning.
>
> Men som sagt: Har nogen set sådan en oversigt?

Hvis dit projekt skal have en chance for at lykkes, bliver du nok nødt til
at definere "den mest uddannede befolkning".

Du vil derefter nok blive nødt til at sætte dig ind i et ocean af læseplaner
og studieordninger, for at vurdere om f.eks. en tidsfaktor er proportional
med en kvalitetsfaktor. Størrelser som børnedødelighed og
gennemsnitslevealder vil muligvis også kunne spille ind.

De enkelte landes samfundsform, levevis, kultur etc. får muligvis også en
betydning.

Så det er noget at et arbejde du har sat dig for, jeg håber du han en god
sponsor og et veludstyret og -bemandet sekretariat

Prøv at se på www.oecd.org , de plejer at have noget, men jeg gad ikke
scanne flere hundrede sider igennem for at finde noget.

I øvrigt mener jeg grundlæggende at talen om "Verdens Bedste
Uddannelsessystem" er en gang bragesnak. Et lands uddannelsessystem må efter
min bedste overbevisning have til formål at uddanne befolkningen optimalt
til at leve og virke i det pågældende land, uden at sætte hindringer for at
medlemmer af befolkningen kan vælge at opbygge et live i et andet land.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Søren Friberg

Dato : 24-03-02 16:17

"Peter Hindsgaul" wrote

> Hvis dit projekt skal have en chance for at lykkes, bliver du nok nødt
> til at definere "den mest uddannede befolkning".

Ja, det prøvede jeg også med forslaget om uddannelseslængde / befolkning.
Overvejer også noget med ECTS point/befolkning eller årsværk.

> [...]
> er proportional med en kvalitetsfaktor. Størrelser som børnedødelighed
> og gennemsnitslevealder vil muligvis også kunne spille ind.

Ja, det må jeg erkende kan blive nødvendigt.

> De enkelte landes samfundsform, levevis, kultur etc. får muligvis også
> en betydning.

Vel kun som årsagsforklaringer til et evt. resultat.

> Så det er noget at et arbejde du har sat dig for, jeg håber du han en
> god sponsor og et veludstyret og -bemandet sekretariat

Ikke mig

> Prøv at se på www.oecd.org , de plejer at have noget, men jeg gad ikke
> scanne flere hundrede sider igennem for at finde noget.

Jeps, prøver der

> [...]
> optimalt til at leve og virke i det pågældende land, uden at sætte
> hindringer for at medlemmer af befolkningen kan vælge at opbygge et

Enig, men teoretisk er en veluddannet befolkning et resultat af god
børnehave, grundskole m.m. Faktisk har jeg en idé om, at befolkningen i
Danmark er veluddannet f.eks. sammenlignet med Korea under hensyn til den
samlede befolkning. Men det er nok ikke så let finde sådan en
sammenligning, som du påpeger

Søren Friberg

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 24-03-02 16:50

> [...]
> Danmark er veluddannet f.eks. sammenlignet med Korea under hensyn til den
> samlede befolkning. Men det er nok ikke så let finde sådan en

Jeg ville hellere sige at en teoretisk veluddannet befolkning er et resultat
af god børnehave, grundskole m.m.
Set fra vores del af verden er det sikkert også det "objektivt" rigtige
kriterium, men det er ikke nødvendigvis et rigtigt kriterium i det centrale
Vietnam. Uden at kunne dokumentere det tror jeg at der andre steder med
mindre skolegang, ingen daginstitutioner m.m. bliver uddannet børn og unge
der er væsentligt bedre til at begå sig i og være med til at udvikle deres
samfund end mange af dem vi uddanner her med bl.a. 3 år i børnehave, 10 år i
folkeskole, 3 år på gymnasium og 5-6 år på en videregående uddannelse. Det
omvendte er givetvis også tilfældet.

Og det er jo det der gør at sådan en undersøgelse kan bruges til alt eller
intet - afhængig af hvem der vil bruge den, og hvad de vil bruge den til.

Uddannelse foregår heldigvis ikke kun i skoler og institutioner.

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 24-03-02 23:01

"Søren Friberg" wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke helt lagt mig fast på nogle passende parametre, men det kunne
> være uddannelseslængde i.f.t befolkning.

Et statisk samfund, vil alt andet lige give
den bedst uddannet befolkning i forhold til behovet.

> Men som sagt: Har nogen set sådan en oversigt?

Kan man lave en sådan oversigt?

Først må du sætte et mål,
så dernæst vælge midlerne til at nå målet.