Spey kast
Fra : Søren Sørensen

Dato : 22-03-02 23:36

Er der nogen der har en ide til hvordan man lære dette

Fra : Thor O. Pedersen

Dato : 23-03-02 03:18

Om du ikke har mulighet til å delta på kurs, anbefaler jeg på det varmeste
en videofilm av Brødrene Trond og Knut Syrstad, som uten sammenligning er de
to beste to-hånds fluekastere i verden. I tillegg er de dyktige pedagoger,
og evner å formidle sin visdom på en glimrende måte.
Filmen heter "Moderne fluekasting".
http://www.syrstad.no/webshop.html

Lykke til.

Thor

Fra : Finn Nielsen

Dato : 23-03-02 20:18

Hej Søren

På Nordjydsk Havørredfiskeri, NJHF, på adressen www.seatroutfishing.dk kan
du se en anmeldelse af netop den nævnte film omkring brødrende Syrstad. Du
finder anmeldelsen under Boganmeldelser (her anmeldes også videofilm)

Med venlig hilsen
Finn Nielsen, NJHF

Fra : Morten Blichmann

Dato : 03-04-02 10:40

Efter min mening er Syrstad videoen helt vild flot men total udulig
til at lære spey kast fra. Der er ingen som helst anvisninger om fx
hvor langt forfanget skal være, i hvilke tempi man løfter linen af
vandet osv. Begynderen vil have flere spørgsmål end svar efter at have
set filmen, men det skal ikke holde nogle fra at se den - den er
fantastisk flot!

Jeg tror kun der er en vej til atb lære spey kast - find dig en
forening, ven eller instruktør, som kan anvise dig vejen - det er det
mest effektive. Jeg selv lærte det efter Göran Anderssons bog og video
- den er ok, men det er en besværlig tilgang til en så fysisk betonet
ting som fluekast at starte med en bog. Læring skal være praktisk.
Hvis du bor i Københavnsområdet giver jeg gerne en time ved
Sjællandsbroen.

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 03-04-02 11:11

"Morten Blichmann" <mbl@sjp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ting som fluekast at starte med en bog. Læring skal være praktisk.
> Hvis du bor i Københavnsområdet giver jeg gerne en time ved

Det er nok _flueknepperi_ (GG) () det der kommer nu, men spey kast og
Göran Andersson "Troldmanden fra Gävele" har ikke meget med hinanden at
gøre. men hans udgivelser er gode og lærerige, og en instruktør er altid en
god ide.

Jeg kan desværre ikke udtale mig om Syrstad videoen, da jeg ikke har set
den, men hvis den viser spey kast i pragtisk udførsel, så må den kunne
bruges.

Jeg er forøvrigt ked af at høre, at du mener fluekast er _fysisk betonet_ og
hvis du mener at jo stærkere man er jo bedre kaster man, kan jeg ikke give
dig ret. fysisk styrke er ikke et must ved fluekast. men det er teknik og
_øvelse_

Mvh

Flemming