Hundemad
Fra : Doggy

Dato : 22-03-02 21:17

Hej

Jeg starter en ny tråd-nogle af de gamle har en tendens til at blive MEGET
lange.

Det er egentlig et svar til Sidsel, som efterlyser nogle kilder til min
påstand om indholdet i tørfoderprodukter.

I pedigree tråden omtaler du PeTA og ALF. Jeg ved ikke hvad disse
forkortelser står for.

Mine kilder stammer fra USA og Canada.

Mange af de tørfoderprodukter der sælges i Danmark, fremstilles i udlandet
,bl. a. i USA og Canada, Frankrig osv. Så selvom det måske ikke sker i
Danmark at der bliver brugt selvdøde dyr og aflivede dyr fra dyrlæger så har
vi overhovedet ikke begreb om hvad der foregår i produktionen af hundefoder
i udlandet og det er selvfølgelig ikke noget producenterne er vilde med at
afsløre !!!

Jeg kan godt forstå at du vægrer dig ved at tro,at der bliver brugt selvdøde
og syge dyr i vores hundefoder. Og endnu værre, deaflivede dyr fra
dyrlæger.

Hundefoderindustrien er en kæmpe forretning. I Danmark alene anslåes det at
der findes 600.000 hunde. Tænk på hvad de spiser om dagen !!
og hvis du så tænker på antallet af hunde på verdensplan, der fodres med
tørfoder...

Der er flere kilder der har forsøgt at få klarhed over hvad tørfoder til
hunde virkelig indeholder, bl a. API Animal Protection Institute , en
dyreværnsorganisation stiftet i USA i 1968.
Flere dyrlæger og private personer har undersøgt de samme ting.
Det er shokerende at læse om,hvad de har fundet frem til.
Men for at tage et par eksempler på hvad jeg synes, der kan siges imod
tørfoder:

1) mange tørfodermærker er tilsat såkaldte antioxidanter BHA og BHT som
menes at være cancerfremkaldende og nyretoksiske.Nogle mærker er tilsat
Ethoxiquin som er listet som et pesticid i USA.

2) Den måde tørfoder fremstilles på ved en ekstruderingsproces, hvor
råvarerne først blendes og derefter behandles ved høj varme og under
damppres,for til sidst at presses igennem en maskine hvor det udstandses til
de kugler og lignende som tørfoderet indeholder,
den proces, ødelægger alle de enzymer som er vigtige for bl. a. hundens
fordøjelse.

3) Når der på en deklaration står "med lam og ris" er det nok at produktet
indeholder 3 % af de omtalte ingredienser.

4) Det færdige tørfoderprodukt bliver sprayet med olier/fedt for at dufte af
noget ,idet det ellers er fuldstændigt neutralt i smagen/lugten.

5) De metoder der bruges til fremstillingen, fjerner de fleste vitaminer ,
så man er nødt til at tilsætte dem til foderet bagefter.

Dette var bare et par få eksempler i den mildere skala.Så har vi slet ikke
været inde på hvad der ligger i de forskellige "råvarer" der bruges i
foderet.

Jeg forstår godt at folk synes det er nemmere at fodre deres hunde med
tørfoder,men det er ikke billigere, end at lave sit eget foder og bestemt
ikke bedre.

Jeg har selv gennem mange år brugt tørfoder,men jeg gør det ikke mere og jeg
er ked af, at jeg i så mange år har tilbudt mine hunde sådan noget møgfoder.

Hilsen
Merete

Fra : Christian Ovesen

Dato : 23-03-02 11:13

Hej Merete

Hvordan fremstiller du dit eget foder? Laver du foder hver dag eller kan du
lave til en længere periode?. Jeg går ud fra at det ikke er rester du fodre
med.

Helle

Fra : Doggy

Dato : 23-03-02 12:49

Hej Helle

Jeg bruger alm. løse ris eller pasta, som grundingrediens.Man kan også bruge
de forkogte ris, der bare skal tilsættes varmt vand.
Så køber vi fodergulerødder, 25 kg af gangen.Bare de står køligt kan de
holde sig længe.
Ellers bruger vi frosne grøntsager af forskellige slags,rosenkål, blomkål,
majs ærter osv.
De kan købes til 20 kr. for 3 poser a 1 kg.

Kødet vi bruger er kylling, nogle gange forskellige fisk og så har vi fået
en god aftale med en slagter, hvor vi kan få billigt kallun-heste og oksekød
og afskær fra grise, såsom kæbekød m.m.Vi køber 100 kg af gangen og fryser
ned.

Så blander vi forskellige frugter i maden, æbler bananer, ferskner og hvad
vi nu har i huset.

Frugt og grønt skal enten blendes eller koges, for at hunden kan optage dem.
Som regel koger jeg kødet, men nogle gange får de det også råt.

Nu har vi 6 hunde, så der skal jo noget til.Så vi laver mad til dem hver
dag, men i princippet kan man jo lave til længere tid af gangen og så fryse
portioner ned.

Der er stort set ingen af de ingredienser vi bruger, der koster over 10 kr.
kiloet.

Hvis man vil gå meget op i den ernæringsmæssige del af hjemmelavet foder,
har det amerikanske landbrugsministerium en stor database på nettet, hvor
man stort set kan slå alle fødevarer op og se det komplette indhold af
samtlige stoffer i en given råvare.

Vi synes det er hyggeligt at lave foderet selv og det er rart at vide ,hvad
det indeholder.

I snit tager det en halv time om dagen at tilberede.

Og sidst men ikke mindst: spisevægring er et ukendt problem.Hundene er ved
at æde både skåle og stativer, når de fodres med det hjemmelavede.

Hilsen

Merete

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-03-02 14:23

> Og sidst men ikke mindst: spisevægring er et ukendt problem.Hundene er ved
> at æde både skåle og stativer, når de fodres med det hjemmelavede.

Goddaws,

I hvilken forhold blander du de forskellige ting ?.
Altså 1 del kød, 2 dele grøntsager, 3 dele ris eller hvordan ?

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Doggy

Dato : 23-03-02 16:25

Hej Finn

En tommelfingerregel siger 1/3 del kød 1/3 ris/pasta og 1/3
grøntsager.Følger man dette, går man ikke helt galt i byen.
Hvis hunden er for tyk, øger man grøntsagerne i forhold til kødet.

Hilsen

Merete

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 24-03-02 21:05

Hej

Undskyld jeg ikke har svaret før, men jeg har haft travlt og været væk fra
min computer...

PeTA => People for the Ethical Treatment of Animals

ALF => Animal Liberation Front (bedre kendt herhjemme som Dyrenes Befrielse
Front)

Begge er dybt involveret i AR (Animal Rights) og er derfor i min verden ikke
særlig saglige kilder.

Hvad jeg gerne ville se var en kilde der ikke havde nogen interesse som
sådan i dyrefoderindustrien, altså nogen som ville kunne forholde sig helt
objektivt til emnet.

Jeg tror ikke at foder industrien ville kunne slippe afsted med at bruge den
mængde døde kæledyr som der li'som antydes at de gør.

Og at bruge døde dyr i ansigtscremer, det er jo herligt stof for
frokostaviserne, men der findes jo oxo mange kilder der antyder at
menneskefostre bruges i diverse cremer for at holde huden elastisk... og der
findes mange der tror på UFO'er og diverse konspirationsteorier... der er
altid brug for en ny historie, og jeg tror ikke det er andet end opspind...

At det så er meget fornuftigt at fodre med hjemmelavet foder det er så en
anden ting...

Og som en lille side note, 2/3 vegetabilsk protein virker som meget til
trods for at hunden er omnivore....kan det virkelig passe og igen, hvem er
din kilde? :)

- Sidsel