linux-server på stofanet
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 22-03-02 18:26

Jeg skal have en linux-server på en stofanet-forbindelse og i den
forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Hvad kan jeg gøre så min server ikke bliver smidt af forbindelsen, hvis der
ingen trafik er på forbindelsen. Normalt skal man jo logge på stofanet igen
efter et stykke tid uden surfen på nettet...

Hvor lang tid går der inden stofanet automatisk logger en inaktiv bruger af
?

VH
Jesper Rasmussen

Fra : Peter Tirsek

Dato : 22-03-02 19:05

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 24-03-02 10:50

Jeg har været inde på www.stofanet.dk og kigge på hvor man kan sætte sin
automatiske log-off tid op.
Jeg kan ikke finde det sted...hvor gør man det henne???

vh
Jesper Rasmussen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 22-03-02 22:06

In <3c9b68e7$0$39523$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Jesper Rasmussen" <afterdark@worldonline.dk> writes:

> [...]

>ingen trafik er på forbindelsen. Normalt skal man jo logge på stofanet igen
>efter et stykke tid uden surfen på nettet...

Bare send en ping-request afsted eller noget lign. fra en crontab-fil.
man crontab

>Hvor lang tid går der inden stofanet automatisk logger en inaktiv bruger af
>?

Det bestemmer man selv, men vistnok max. 2 timer.

/Martin

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-03-02 23:12

"Jesper Rasmussen" <afterdark@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> på stofanet igen efter et stykke tid uden surfen på nettet...
>
> Hvor lang tid går der inden stofanet automatisk logger en inaktiv

Jeg har tidligere haft en Linux-server kørende i 9 måneder og anvendte
det samme trick de andre i tråden nævner - nemlig at pinge og på den
måde lave lidt trafik.
MEN du skal lige være opmærksom på at hvis du af og til ikke er i
nærheden af maskinen i længerevarende perioder og Stofanet i dit område
er nede (uanset om det så er 10 sekunder eller ti timer) så er din
server røget af nettet og så kan den ellers forsøge og pinge alt det
den vil uden at få hul igennem - det vil sige at hvis du er ude af byen
og maskinen ryger af nettet, så har du ingen mulighed for at få den på
igen af sig selv hvis den blot pinger. (du kan selvfølgelig få en eller
anden til at komme forbi lejligheden og logge den på igen, men det er
lidt for manuelt efter min smag

Min løsning var at ud over pingeriet (1 ping hver halve time), så
lavede jeg yderligere et cronjob der 1 gang hver 2. time loggede på
nettet. Til at logge på nettet brugte jeg telnetserveren og kørte et
perlscript der loggede på den - men nu kan man jo bare bruge Stofanets
signon side.
Nu ville jeg bruge wget på signonsiden med signonid og password som
argumenter:
wget
http://signon.stofanet.dk/signon.php?user=&pass=
itStofaNetSignOnPassword>

Så logger den på, hvis stofa er oppe og du ikke har nået månedens
trafikforbrug - en rimelig nem måde at slippe forbi det at man kan
risikere at miste netforbindelsen i kortere perioder og derefter ikke
er på.

Håber du kan bruge det til noget
Med venlig hilsen
Flemming