hjælp til valg af bærbar..
Fra : Morten@Odense

Dato : 22-03-02 17:25

Hej
Jeg skal ud og investerer i min første bærbare computer, den skal
naturligvis være så god som muligt for pengene.
Jeg vil gerne have en 15" skærm og gerne med et nogenlunde ordenlig
grafikkort og med minimum 256 M ram.
Jeg har ledt lidt i gruppen og har læst et par tråde igennem, og jeg er
blevet lidt "hooked" på en DELL 8100 (den blev også anbefalet i en test jeg
læste i et eller andet pc magasin for en måneds tid siden) men nu vil jeg
høre hvad i synes om følgende computere, gerne erfaringer:

ECS I-buddy 4
http://www.ecs.com.tw/products/a928.htm

amitech freenote serien (model 4540 måske)
http://www.amitech.dk/

eller webtech note, som teledanmark kører med :

http://www.teledanmark.dk/ i deres ebutik til 18000 kroner

på forhånd tak for jeres input
mvh
Morten

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 22-03-02 17:51

"Morten@Odense" <dont-spam-me@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
jeg
> høre hvad i synes om følgende computere, gerne erfaringer:

Hold dig fra den. Desktop-processor. Kender i øvrigt ikke mærket.

> amitech freenote serien (model 4540 måske)
> http://www.amitech.dk/

Hold dig fra den. Desktop-processor. Desuden er Amitechs bærbare ikke
ligefrem kendt for den bedste finish.

> eller webtech note, som teledanmark kører med :
>
> http://www.teledanmark.dk/ i deres ebutik til 18000 kroner

Hold dig fra den. Desktop-processor. Teledanmarks-noname maskiner stinker
generelt hvad angår performance.

.... Som du måske kan se, har jeg ikke meget fidus til bærbare med
desktop-processorer (hvorefter han citerer sig selv fra et tidligere
indlæg):
Det betyder nemlig et større strømforbrug, end hvis
det havde været en ægte mobile-processor. Fordelen ved en Intel Mobile
eller en AMD Mobile processor er, at de nærmest går "i dvale" så snart
der ikke er brug for rå datakraft - således går maskinen ned og kun kører
det antal MHz, som er nødvendigt for at afvikle de opgaver, den bliver
bedt om. Word er ikke Mhz-krævende, og en maskine med mobile-processor
kan således arbejde længe på et opladet batteri - ganske enkelt fordi den
kun kører på "halv kraft". Desuden bliver desktop-processorere, på grund
af det høje strømforbrug, noget varmere end mobile-processorere, og gør
derfor øget brug af aktiv (støjende) køling.

Hold dig til Dell, eller kig efter IBM, Compaq Amada eller Sony Vaio, og
vær opmærksom på batteritiden for de enkelte modeller.

mvh
Peter

Fra : Martin Holm Pedersen

Dato : 22-03-02 23:10

Ja.. Hørt..! De maskiner du nævner er de typiske slagtilbud som man skal
passe meget på.. Jeg er selv blevet tilbudt en Amitech 2Ghz.. med, påstod
sælgeren, mobil processor. Nu er der så bare det problem at Intel slet ikke
har udgivet en sådan. Så med mindre han kunne trylle..Såå.. Men man kan
self. sige at processoren er mobil bare ved at man kan flytte med den..LOL!