Opbyggelse af netværk mellem 20 lejlighede~
Fra : Søren Kirkegård

Dato : 22-03-02 11:51

Jeg skal fremlægge et forslag for en ejerforening ang. opbyggelsen af et
netværk mellem 20 lejligheder med formålet at dele en ADSL internet
forbindelse. [Jeg er ikke installatør, men medlem af foreningen]

Jeg har brug for råd hjælp ang. valg af kabling, router og switch. Jeg har
selvfølgelig selv kigget lidt på sagerne, og her er, hvad jeg selv har
fundet på indtil videre.

Kabling. LK LexCom250 produktlinien [Cat 6]
Switch D-LINK DES-1024R+
Router D-LINK DI-804
ADSL 2048/512 med fast ip.
Rack ?!?
Evt. rack web-/mailserver ?!?

Der skal være mulighed for at sætte en web-/ mailserver op. Udstyret vil
blive opsat i et rack i vores kælder med kabling til hver lejlighed.

Jeg er lidt i tvivl ang. hvilket rack jeg skal vælge, mest pga. at det her
ikke er pladsen, men prisen, der er afgørende. Vi har maximalt brug for et
rackskab med 10 units plads, men fysik plads til meget mere.

Håber nogen kan hjælpe.

Søren Kirkegård [stud. ing.]
soeren@kirkegaard.net

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-03-02 12:39

"Søren Kirkegård" <soeren@kirkegaard.net> wrote in message

> Jeg skal fremlægge et forslag for en ejerforening ang. opbyggelsen af et
> netværk mellem 20 lejligheder med formålet at dele en ADSL internet
> forbindelse. [Jeg er ikke installatør, men medlem af foreningen]

Okay god ide.

Er det noget i selv vil bygge op, eller få professionelle til det?

Hvad med telefoni?

Bare at forslag, er det en god ide at trække 2 kabler til hver lejlighed. Så
kan i måske få et godt tilbud på en lille telefoncentral med billig
telefoni. Det hele kan jo så være i jeres rackskab

> [...]
> fundet på indtil videre.

> Kabling. LK LexCom250 produktlinien [Cat 6]

Ja god ide med en Cat 6 cabling.

> Switch D-LINK DES-1024R+

Det er vel en okay til at lave netværk med. Men portene kan jo ikke
konfigureres. Men det er måske ikke nødvendigt?

Men ellers kan den nok fås billiogere,, fx en eten

> Router D-LINK DI-804
> ADSL 2048/512 med fast ip.

Hvilken ADSL forbindelse regner i med at anskaffe?

Tiscali´s og Cybercity´s erhvers løsning. Leveres router med.

Men regner i ikke med at der vil blive en god traffik om aftenen. Således at
folkt der downloader, belaster resten.

Måske det er en ide med en slags server der står og holder styr på
båndbredden. Og evt fakturere efter forbrug,

> [...]
> ikke er pladsen, men prisen, der er afgørende. Vi har maximalt brug for et
> rackskab med 10 units plads, men fysik plads til meget mere.

Jeg vil tro at i kan få et rackskab meget billigt brugt. Måske passer
rackskue´hullerne ikke. Men så er det frem med bor og gevindskærer....

Alu skabe er meget dyre svjv... ~ 20 kilo stykket..

Jern-skabe kan fås billigere

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 22-03-02 12:57

> Okay god ide.

Tak!

> Er det noget i selv vil bygge op, eller få professionelle til det?

Overvejer at selv bygge det. Jeg går i klasse med en del hoveder, hvad det
angår, så jeg håber, at jeg kan trække på dem ang. installation.

> Hvad med telefoni?

Har overvejet, det meget kort, men jeg ved i bund og grund ikke nok om
fordele/løsninger til at kunne tage et ordenligt standpunkt.

[snip]

> Det er vel en okay til at lave netværk med. Men portene kan jo ikke
> konfigureres. Men det er måske ikke nødvendigt?

Uhrm. Det tror jeg ikke...

> [...]
>
> Måske det er en ide med en slags server der står og holder styr på
> båndbredden. Og evt fakturere efter forbrug,

Glimrende ide. Evt. samme server som klarer web-/mail. Har du et bud på en
løsning?

Fra : wheeeeeeee

Dato : 22-03-02 17:58

snip

> Glimrende ide. Evt. samme server som klarer web-/mail. Har du et bud på en
> løsning?

Noget linux. Der er gratis software til shaping (deler båndbredden), router,
web og mail.

Er der nogen speciel grund til at ejerforeningen skal have en webserver? Det
er selvfølgelig meget smart, hvis Ialligevel skal køre nogle andre ting på
en server. Hvis i kører linux burde der heller ikke være noget i vejen på at
køre al det du nævner på 1 box.

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 22-03-02 19:58

[snip]

> Er der nogen speciel grund til at ejerforeningen skal have en webserver?

Så kan vi have offentlige regnskaber, mødereferater osv. lige ved hånden.

Fra : Arne Keller

Dato : 22-03-02 22:53

On Fri, 22 Mar 2002 11:51:07 +0100, "Søren Kirkegård"
> [...]

>fundet på indtil videre.
>
>Kabling. LK LexCom250 produktlinien [Cat 6]

Det er en god ide at se dokumentation for at systemet klarer kravene
til Cat 6 standarden (TIA draft. 10)
Hvis ikke det kan dokumenteres så vælg et andet system.

Etabler mindst et dobbeltstik til hver lejlighed, dette udtag bør
placeres på et sted hvor der eventuelt senere kan etableres krydsfelt
i den enkelte lejlighed.

snip

>Jeg er lidt i tvivl ang. hvilket rack jeg skal vælge, mest pga. at det her
>ikke er pladsen, men prisen, der er afgørende. Vi har maximalt brug for et
>rackskab med 10 units plads, men fysik plads til meget mere.

Køb et rackskab i fuld højde, 2meter med låsbare døre.
Sikkerheden omkring adgangen til udstyret kan være vigtig.
Prisforskellen mellem et lille vægskab og et fuldhøjed skab er
ubetydelig.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 22-03-02 23:55

[snip]

> Det er en god ide at se dokumentation for at systemet klarer kravene
> til Cat 6 standarden (TIA draft. 10)
> Hvis ikke det kan dokumenteres så vælg et andet system.

Jeg tager gerne i mod råd til hvilket udstyr/hardware/kabling, som vi skal
bruge. [Vel vidende hvor du arbejder (ud fra andre posts) - mon ikke du
dermed har den nødvendige kompetance?]

Tak for de andre råd.

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-02 00:13

On Fri, 22 Mar 2002 23:54:41 +0100, "Søren Kirkegård"
> [...]

>bruge. [Vel vidende hvor du arbejder (ud fra andre posts) - mon ikke du

Derfor er der heller ingen grund til at jeg også nævner det

Jeg kan normalt anbefale de 3-4 største på verdensmarkedet.
Der er væsentlig forskel på produkter, pris og garantier. Tag en
seriøs vurdering af hvilke krav som er vigtigst for jer.
Prisforskellen mellem det bedste og de dårligste system på markedet er
vel omkring 25%, forskellen bliver dog halveret da installationsprisen
er den samme.

Mere generelt kan jeg vel sige at alle producenter gennem de sidste
4-5 år hvor Cat 6 standarden har udviklet sig har været tvunget til at
udvikle bedre produkter for at klare kravene.

Hvordan de forskellige producenter har sikret at kunden fortsat kan
have et fungerende net er meget forskelligt, det må man selv vurdere i
det enkelte tilfælde.

Nu er standarderne færdigskrevne, redaktørerne af de forskellige
afsnit er ved at få indholdet til at hænge sammen og i løbet af 1-2
måneder er vi en del som har standarderne i hånden, de vil kunne købes
til efteråret.

Nu kan man producere Cat 6 systemer og være 100% sikker på hvordan
kravene er. Mange producenter har fortsat ikke systemer som lever op
til de seneste krav.
Jeg kan naturligvis ikke her nævne hvem jeg tror elller ikke tror, kan
levere varen.

Men enhver kunde som køber systemer idag, skal vide at en del skal
have solgt deres ting, selvom de ikke lever op til kravene.

Så for egen sikkerhed skal man sikre sig dokumentation, hvis
leverandøren ikke kan levere en testrapport fra et anerkendt testlab,
som dokumenterer at man lever op til seneste draft. så vælg et andet
system.

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 23-03-02 00:47

[snip]

> Derfor er der heller ingen grund til at jeg også nævner det

Point taken.

Har du eller for den sag skyld andre en idé om, hvad et 'system' til 20
lejligheder baseret på Cat 6. vil koste? [I matriale, ex
installationsomkostninger]

Der skal bruges cirka 200/300 meter kabel, og opsættes en RJ45 dåse i hver
lejlighed.

Jeg forventer her et jysk slag på tasken, og ikke et tilbud fra et firma,
som man på den ene eller anden måde er tilknyttet til.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 00:57

> Der skal bruges cirka 200/300 meter kabel, og opsættes en RJ45 dåse i hver
> lejlighed.

200 meter til hver bruger?

i så fald, skal i have opdelt jeres installation til flere krydsfelter. Max
90 Meter til bruger....!

Hvis du regner med kun 300 Meter til alle 20. er det for lidt...

Spild spild og atter spild. Men fortæk lidt mere...!

Du kan måske se lidt på www.elstore.dk for at se lidt priser....

> Jeg forventer her et jysk slag på tasken, og ikke et tilbud fra et firma,
> som man på den ene eller anden måde er tilknyttet til.

skal jeg ikke sige noget om, er ikke jyde

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 23-03-02 01:17

> 200 meter til hver bruger?

200/300 meter i alt med lidt hovedregning på bygningen struktur - dog har
jeg ikke taget spild i betragtning.

> i så fald, skal i have opdelt jeres installation til flere krydsfelter.
Max
> 90 Meter til bruger....!

Det er nok nærmere max 20 meter til de yderste fra kælder etagen. [hvis
kablner følger muren]

> Du kan måske se lidt på www.elstore.dk for at se lidt priser....

Takker.

> skal jeg ikke sige noget om, er ikke jyde

Just a figure of speech...

Fra : Arne Keller

Dato : 23-03-02 01:29

On Sat, 23 Mar 2002 00:47:17 +0100, "Søren Kirkegård"
> [...]

>Jeg forventer her et jysk slag på tasken, og ikke et tilbud fra et firma,
>som man på den ene eller anden måde er tilknyttet til.

Samlet pris incl elektronik ligger vel på 2-3000 pr lejlighed.
Hvis i gør noget selv kan i spare op til halvdelen.

Prisen er meget afhængig af hvor let/svært det vil være at lave
føringsveje.

Fra : Tornøe

Dato : 23-03-02 12:18

> Har du eller for den sag skyld andre en idé om, hvad et 'system' til 20
> lejligheder baseret på Cat 6. vil koste? [I matriale, ex
> installationsomkostninger]

Vi opsatte selv netværk i den andelsforening, hvor jeg bor. For 32 andele
blev den samlede pris godt 22 kilo, incl. switch. Skulle vi have haft en
fagmand til at installere nettet, havde prisen ligget i omegnen af 90.000,
så man kan virkeligt spare en del ved selv at bore de huller... I vil vel
kunne gøre det for ca. 15.000, afh. af valget af switch.

> Der skal bruges cirka 200/300 meter kabel, og opsættes en RJ45 dåse i hver
> lejlighed.

Sørg nu for at købe r i g e l i g t kabel! Til vores net brugte vi ca. 1,2
kilometer (sic).

Jens

Fra : Ben Knudsen

Dato : 23-03-02 00:17

soeren@kirkegaard.net writes:
>Jeg er lidt i tvivl ang. hvilket rack jeg skal vælge, mest pga. at det her
>ikke er pladsen, men prisen, der er afgørende. Vi har maximalt brug for et
>rackskab med 10 units plads, men fysik plads til meget mere.

Hvis skabet kan låses inde og prisen er en faktor, skulle du måske kigge på
http://www.lokalsat.dk/brugtsalg

Allernederst på siden er der et rackskab billigt til salg. Bare en tanke...

Mvh Ben

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 00:33

"Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk> wrote in message

> Hvis skabet kan låses inde og prisen er en faktor, skulle du måske kigge

> http://www.lokalsat.dk/brugtsalg
>
> Allernederst på siden er der et rackskab billigt til salg. Bare en
tanke...

Ja for satan... Køb med det samme det skab....

Bare de teknik hylder der er i skabet.. overstigere allerede skabets
pris.....

De har også nogle switche....

Godt input...

Jeg mener et nyt rackskab koster over 10.000

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 00:45

> Ja for satan... Køb med det samme det skab....

Der er jo også patchpaneler og hele skidtet.... Dog er det sikkert kun cat-5

Men sku, det er ski et godt bud på en god start.. Få patch kabler og hele
skidtet med.....

Hvis i så trækker cat.6 kabler kan i da senere, når der er tjent lidt ind på
produktet,, udvide med noget bedre...

Strømpaneler og det hele.... Det er ligefør jeg også vil købe skabet,, og
bygge lidt oppe på loftet

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 23-03-02 01:12

Jeg elsker usenet! *<:)

Det er sandelig billigt. Tak for info.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 01:14

> Jeg elsker usenet! *<:)
>
> Det er sandelig billigt. Tak for info.

hehe,,, problemet som jeg har opdaget.. Det er en aktion.. Så prisen kan
sikkert godt blive lidt dyrere....

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 23-03-02 01:30

> hehe,,, problemet som jeg har opdaget.. Det er en aktion.. Så prisen kan
> sikkert godt blive lidt dyrere....

Har selv set det - men det er stadig billigt. Værst er det dog at man ikke
umiddelbart kan se, hvad andre evt. har budt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-03-02 01:38

> Har selv set det - men det er stadig billigt. Værst er det dog at man ikke
> umiddelbart kan se, hvad andre evt. har budt.

Jo det kan man godt,,, den pris der står er det som der højt er blevet budt.

Fra : Tornøe

Dato : 23-03-02 12:23

> Jeg har brug for råd hjælp ang. valg af kabling, router og switch. Jeg har
> selvfølgelig selv kigget lidt på sagerne, og her er, hvad jeg selv har
> fundet på indtil videre.

[snip]

> Switch D-LINK DES-1024R+

Overvej en managed switch som f.eks. HP 2524. Den kan spare dig for mange
ture fra din lejlighed til serverrummet. Alt konfigureres via telnet, og
fejlsøgning kan gøres 'from the comfort of your own home'. Den er dyr, men
pengene værd, IMHO.

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 00:59

> [...]

> Jeg skal fremlægge et forslag for en ejerforening ang. opbyggelsen af et
> netværk mellem 20 lejligheder med formålet at dele en ADSL internet

20 lejligheder om en ADSL kommer til at køre ad helvede til.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 24-03-02 10:43

> 20 lejligheder om en ADSL kommer til at køre ad helvede til.

Det kommer vel an på hvor mange, der er online af gangen. Der er desuden
også det økonomiske aspekt i det, der hedder at vi kun skal betale 47,50
kroner pr måned for frit forbrug, samt fri trafik, når det først er sat op.

[Der er pt. 16 ud af 20 lejligheder med computer, hvor cirka 50% vil bruge
det til mail/www. Jeg overvejer muligheden for en lille www/mail server til
løsningen for at minimere belastningen.]

Du mener, at det her er en dårlig løsning. Fair nok. Hvad mener du er en god
løsning? ... [Kunne ikke helt få det ud af din godt argumenterede
statement... *<;)]

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-03-02 23:32

On Sun, 24 Mar 2002 10:43:23 +0100, "Søren Kirkegård"

> Det kommer vel an på hvor mange, der er online af gangen.

Naturligvis.

Men med 20 lejligheder er der noget nær statsgaranti for, at der
vil være mindst én idiot, der mener, det er en vanvittig god idé
at køre Kazaa eller lignende på mindst én maskine.

.... Og så skal man igang med noget bandwidth management.

Eller også begynder folk at sætte servere op, der kan nås
globalt, og så går det op for jer, at en 2 Mbps ADSL kun er 2
Mbps i den ene retning.

> Der er desuden også det økonomiske aspekt i det

Good, fast, cheap -- Pick any two.

> Du mener, at det her er en dårlig løsning. Fair nok. Hvad mener
> du er en god løsning?

En start kunne være noget hard- eller software til at styre
brugen af båndbredden.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 25-03-02 08:51

> En start kunne være noget hard- eller software til at styre
> brugen af båndbredden.

Det er en god idé, som har været luftet før i denne tråd. Hvad vil du forslå
? [eller skal jeg hoppe over på dk.edb.server med denne?]

Fra : Heino Skjøtt

Dato : 25-03-02 11:37

Søren Kirkegård wrote:

> Det er en god idé, som har været luftet før i denne tråd. Hvad vil du forslå
> ? [eller skal jeg hoppe over på dk.edb.server med denne?]

Prøv med wrr (http://freshmeat.net/projects/wrr/?topic_id=143,150). Vi
har brugt det før til et computerparty med 180 mennesker, og det kørte
upåklageligt. Så behøver man ikke bekymre sig om diverse
filesharingsprogrammer, som vi ellers tidligere har været nødt til at
lukke af for...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-02 12:02

On Mon, 25 Mar 2002 08:51:13 +0100, "Søren Kirkegård"

> Hvad vil du forslå?

Hvis det skal være noget gratis, kunne det være WRR på Linux.
Se evt. http://wipl-wrr.sourceforge.net/

Alternativt kunne du bruge en en dedikeret box som Allots
NetEnforcer. Vi har en del kunder (bla. atenneforeninger og
lignende), der bruger dem.

-A

Fra : Jens

Dato : 25-03-02 15:49

> [...]
>
> Alternativt kunne du bruge en en dedikeret box som Allots
> NetEnforcer. Vi har en del kunder (bla. atenneforeninger og

Du var da ellers ikke meget for båndbredde regulerende udstyr i en
tidligere tråd. Hvad har fået dig til at ændre mening ?

Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-02 23:19

On Mon, 25 Mar 2002 15:48:59 +0100, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> Du var da ellers ikke meget for båndbredde regulerende udstyr
> i en tidligere tråd. Hvad har fået dig til at ændre mening ?

Jeg har som sådan ikke noget *imod* bandwidth management-udstyr.
Jeg mener blot, at folk ofte overser forudsætningerne for at få
det til at virke, og måske især de situationer, hvor det simpelt-
hen ikke gør nogen forskel.

Mht. forholdet mellem at bruge en dedikeret box (som NetEnforcer)
mod det at lave noget tilsvarende i en ordentlig router, så kan
man vel blot sige, at jeg har konstateret, at en del finder de
dedikerede boxe nemmere at anvende, at de routere folk får leve-
ret af deres udbydere ikke er gode nok, etc.

Jeg ville fx. ikke købe en Volvo lastbil med det formål at trans-
portere mig selv til arbejde eller rundt mellem kunderne, men det
betyder ikke, at jeg ikke er klar over, sådan et køretøj kan have
sin berettigelse. (Og med analogien til biler burde den tråd her-
med være død).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Tornøe

Dato : 25-03-02 17:48

> 20 lejligheder om en ADSL kommer til at køre ad helvede til.

Damn! Så er vi kun tre lejligheder fra, at det kommer til at køre ad helvede
til. Nu er vi 17 om en 2 Mbit, og det kører forrygende...

Sandheden er vel nok, at 20 lejligheder om en ADSL *kan* komme til at køre
dårligt, hvis brugerne ikke viser hensyn til hinanden, men ikke *behøver* at
gøre det. Hvis man opfordrer folk til at vise hensyn, evt. understøttet af
en smule monitorering af hver enkelt tilsluttedes forbrug (her er en managed
switch smart, se evt. mit tidligere indlæg), så ser jeg ingen grund til, at
20 om 1 ADSL ikke skulle kunne køre fint.

Prøøøøv det. Lav et kontrakt for hver tilsluttet, hvor de lover at undlade
misbrug. Hvis nogen misbruger båndbredden, så luk deres forbindelse i et par
dage som straf (en sanktion, som alle øvrige tilsluttede vil bakke op om).
Jeg har ingen erfaring med styring af båndbredden, men det har som sagt
heller ikke været nødvendigt hvor jeg bor.

Kort sagt: Tro på det gode i mennesket

Jens

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 26-03-02 09:48

> Damn! Så er vi kun tre lejligheder fra, at det kommer til at køre ad
helvede
> til. Nu er vi 17 om en 2 Mbit, og det kører forrygende...

Lyder spændende! Hvad har i af udstyr, og hvad har i kablet med? [Kunne
måske hjælpe os til at vælge - vi har nemlig ikke 20 brugere, men der skal
være mulighed, for at alle lejligheder kobler på. Her er nok nærmere 12-16
med interesse.]

> Kort sagt: Tro på det gode i mennesket

Believe in the force? *<;)

Fra : Tornøe

Dato : 26-03-02 20:48

> [...]
> være mulighed, for at alle lejligheder kobler på. Her er nok nærmere 12-16

Jeg har et Excel-ark, jeg kan maile til dig.

> Believe in the force? *<;)

Tja, og overbevis dem om, at de bliver straffet, hvis de ikke opfører sig.
Stok og gulerod.

Jens

Fra : Jens

Dato : 26-03-02 18:33

"Søren Kirkegård" <soeren@kirkegaard.net> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> selvfølgelig selv kigget lidt på sagerne, og her er, hvad jeg selv har

Følgende system kunne måske være interessant for jer:
http://www.multilet.com

Jens