Omverdenskontrol
Fra : Henrik Uttrup

Dato : 22-03-02 09:49

I forbindelse med vores studie, har vi (5 stud) valgt at arbejde med Det
intelligente Hus og omverdenskontrol.
Imidlertid synes der ikke at være nogen standard eller fælles fodslaw i,
hvorledes sådan noget bør/skal skrues sammen.
Noget, der bedst kan kategoriseres som "løse rygter" siger også, at der er
en masse meget funktionelle systemer der kan åbne døre, vinduer, styre lys
osv. Vi vil gerne lave en fælles brugerflade, således man kan styre alle
funktionerne på en let, effektiv og tilpasset måde. Derved kan man benytte
funktionerne, hvad enten man er motorisk på toppen eller har et handicap,
derkan virke begrænsende.
- Har du/I et smart system - hjemmelavet eller indkøbt - vil vi gerne høre
om det
- Hvad er det, der rent praktisk er brug for? Vi vil gerne høre om dine
tanker og forestillinger!

Vi er i de indledende faser i øjeblikket, og det vi arbejder på er en
model - ikke et færdigt system. Vi håber og ønsker selvfølgelig, at systemet
kan komme i brug på et tidspunkt, men....

Henrik Uttrup
Frydendalsvej 1 1th mf
9000 Aalborg
evt. e-mail til
henrik@uttrup.com

ps. Har du en link eller andet relevant vedr. projektet, så drop en endelig
til os.

Fra : Lotte M

Dato : 22-03-02 13:35

"Henrik Uttrup" <henrik@uttrup.com> skrev

> I forbindelse med vores studie, har vi (5 stud) valgt at arbejde med Det
> intelligente Hus og omverdenskontrol.

Spændende!

> - Har du/I et smart system - hjemmelavet eller indkøbt - vil vi gerne høre
> om det

Tja, jeg har en eldør, der kan betjenes ved hjælp af kontakter og
en fjernbetjening. Har i øvrigt også eldøre, med fjernbetjening, til min
bil. Jeg har naturligvis fjernbetjening til tv, stereoanlæg, video osv - det
ville være optimalt, hvis det var bygget ind i én fjernbetjening, evt.så
hver person i husstanden havde en personlig fjernbetjening.

Når jeg engang får tid (læs råd), vil jeg meget gerne kunne fjernnstyre
de forskellige lyskilder i mit hjem, ligesom det er en drøm, at kunne åbne
et vindue ved hjælp af en fjernbetjening.

En anden drøm er højdeindstillelige borde, med fjernbetjening, så hver
person kan indstille arbejdsborde i den foretrukne højde.

> - Hvad er det, der rent praktisk er brug for? Vi vil gerne høre om dine
> tanker og forestillinger!

Jeg tror ikke der findes et entydigt svar - uanset om vi er handicappede
eller ej - så har vi forskellige behov og forskellig holdning til tekniske
hjælpemidler.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : newsgroup@annika.dk

Dato : 23-03-02 13:49

På denne side
(http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20020323&Kategori=IT&L
openr=103290001&Ref=AR) er der lidt om "fjernkontrol".
Det er ikke handikap-relateret, men måske I og nogle af os andre kan bruge
ideerne mv. til lidt.

Selv har "manden" derhjemme lavet lidt luxus til mig.
1) Kan styre halogenlamperne med en "alm" fjernbetjening til at tænde/slukke
lys og stille styrken. (den er modificeret, da det ikke var muligt at få til
halogen til menneskepenge, så den virker normalt kun til alm. lamper)
2) Tænde/Slukke for skærm og højttalere i den PC der bruges til DVD, TV mv,
med samme fjernbetjening som den i 1.
3) På vej engang: At kunne starte, slukke og vælge niveua på ventilatoren i
loftet med samme betjening. Idag kan jeg ikke nå den (3-3½m op til
loftet... )

De ting jeg personligt kunne bruge var (har aldrig spurgt om dem hos ergo
mv.)
1) Vindues-åbner og lukker - og helst i et lille og diskret design.
2) Diskret dør åbner/lukker m. låsefunktionerne (stram lås og håndtag så kan
ikke altid selv)
ja, aner faktisk ikke andet...

Annika